Avatar billede Aaaaaa- Mester
26. februar 2019 - 15:12 Der er 3 kommentarer

Slet del af tekst i flettefelt

Jeg har et flettefelt ("navn"), der under særlige omstændigheder starter med en bestemt tekst (benævnt "starttekst").

Denne "starttekst" kunne jeg rigtig godt tænke mig at få slettet, når den optræder - fordi den skal stå til sidst i flettefeltet i stedet for.

Jeg har fået "startteksten" til at stå til sidst - men jeg mangler "blot" at få slettet teksten i starten - kan man overhovedet det?

Pt. ser mit flettefeltskonstruktion således ud:

{IF "({MERGEFIELD navn})"=(starttekst*" "({MERGEFIELD navn}, starttekst)"}

men pt. fletter den jo så både "starttekst" i starten OG i slutningen.

Startteksten vil altid være det samme.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. februar 2019 - 17:50 #1
Det kan ikke lade sig gøre vha. flettefelterne i sig selv. Det vil f.eks. kræve, at der laves søg og erstat i fletteresultatet eller det vil kræve VBA-programmering. Se f.eks. denne (engelske) tråd: https://forums.windowssecrets.com/showthread.php/174719-How-to-remove-characters-from-merge-field. Se også det link, jeg postede i et svar i tråden, jeg har linket til nedenfor: https://stackoverflow.com/questions/38517015/truncating-a-mergefield-in-microsoft-word-for-mailmerge.

Spørgsmålet er jo lidt beslægtet med dit spørgsmål om beregning af flettefelter, https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027656?nid=953361. Fælles for de to situationer er, at datakilden ikke er opbygget optimalt i forhold til at udnytte data. Du kan sammenkæde data ved at indsætte flere flettefelter, som henter forskellige data, men du kan ikke uden videre splitte data, som kommer fra én værdi i datakilden. Derfor er det i almindelighed bedre at opdele data i datakilder i de mindste enheder, man kan få brug for.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
27. februar 2019 - 15:21 #2
Nej, jeg ved godt, at det ikke er optimalt - men det er desværre det, jeg har at arbejde med.

Det er netop med afsæt i linket til stackoverflow, at jeg har fået opbygget den nuværende konstruktion - men jeg mangler som sagt det sidste. Jeg kender ikke til VBA-programmering og er også i tvivl om hvorvidt det vil virke på mit dokument på den måde, at det benyttes.

Jeg har også selv læst lidt om "søg og erstat" men kan ikke helt gennemskue om det er den almindelige funktionalitet i word med "søg og erstat", der benyttes eller hvordan det fungerer? Det er et bestemt ord, der skal slettes i starten af feltet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. februar 2019 - 16:45 #3
Mht. søg og erstat mener jeg alm. søg og erstat i det færdige fletteresultat, hvor der ikke er flettefelter men alm. tekst. Det er tilsyneladende den eneste realistiske mulighed i den aktuelle situation.

Da jeg ikke ved nogen om det faktiske indhold i dokumentet eller om, hvem der skal gennemføre brevfletningen og under hvilke vilkår, kan jeg ikke være mere præcis.