Avatar billede KnudBP Novice
26. februar 2019 - 19:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgning på æøå i mysql fejler

Jeg har lavet en html-file med søgeform og tilhørende php-file til søgning i MySQL. Input til databasen er CSV-filer.
CSV-filer, php-filen, html-filen, database connection og collation på alle felter bruger utf8_danish_ci som tegnsæt og alle æøå vises korrekt, både på siderne og i resultatet der kommer retur fra mysql..
Det eneste sted det fejler er når jeg søger på ord med æ ø å, f.eks Lindø. Så finder databasen ikke noget, men hvis jeg søger på Lind% er der resultat, og det vises korrekt.
Hvis jeg søger direkte i mysql på Lindø er der resultat.
Har I en ide til hvor jeg skal lede?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Knud Pedersen
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2019 - 20:22 #1
Du er helt sikker på at database connection er sat til UTF-8?

Og er du sikker på at den variabel du bruger faktisk indeholder UTF-8?
Avatar billede KnudBP Novice
27. februar 2019 - 09:27 #2
Hej Arne
Server connection er utf8_general_ci og ikke Danish. DB skifter selv tilbage fra Danish. Kan det være problemet? Sådan ser det ud under Variables i DB-setup:

character set client utf8
character set connection utf8
character set database utf8
character set results utf8
character set server utf8
character set system utf8

Der står kun utf8. er det OK? Er det disse variabler du mener.

Med venlig hilsen
Knud Pedersen
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2019 - 12:43 #3
client side:
har du sat meta utf 8 ??
er dine html/php filer gemt som utf 8 ??
Avatar billede KnudBP Novice
27. februar 2019 - 13:07 #4
Meta i både min html og php file ser således ud:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf8_danish_ci" />

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "gemt som"?

Mvh.
Knud
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2019 - 13:24 #5
>Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "gemt som"?
i din editor kan du gemme i forskællige filformater, (ANSI, UTF8 med BOM, UTF8 Uden BOM...)
du skal vælge UTF8 Uden BOM med eller uden BOM kan være et flueben du skal fjerne
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2019 - 13:32 #6
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf8_danish_ci" />

????

meta er HTML

utf8_danish_ci er MySQL
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2019 - 13:35 #7
Er soegeordet faktisk i UTF8?