Avatar billede jrhansen Praktikant
27. februar 2019 - 22:33 Der er 11 kommentarer

Windows 10 Stifinder sortering

Har fået et mærkeligt problem i min Win 10.
Når jeg åbner en mappe i stifinder og bruger felterne foroven til at skifte imellem forskellige sorterings views er stifinder totalt ligeglad .. den viser bare e laaangsom farvet opdatering i adresse vinduet, men sorterer ikke spor. Det er møg irriterende når man lige vil sortere nogle filer for at se f.eks hvornår de er opdateret sidst, eller sortere efter fil typer. Har aldrig haft disse problemer før Winsows 8 og 10. Virkede altid i Windows 7.
Den er også nogle gange blevet mega langsom om at åbne nogle mapper hvor den i stedet for bare at vise indholdet kommer med "Arbejder på det" og afhængig af hvilket humør den er i kan det tage alt fra 5-10 sek til nogle 15 min + at vise indholdet. Har for ikke al for lang tid siden reinstalleret mit system for at fjerne disse ting men det hjalp ikke det helt store bortset fra at den startede lidt hurtigere op
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. februar 2019 - 05:35 #1
Prøv at køre windows diskoprydning  og  slette  miniature !
Avatar billede INK Ekspert
28. februar 2019 - 10:05 #2
Hvordan reinstallerede du systemet? Var det en helt frisk udgave på et usb stik, der blev installeret på en tom harddisk?
Avatar billede jrhansen Praktikant
10. marts 2019 - 08:35 #3
Hel frisk, frakoblede datadiske (bare for en sikkerhedsnåls skyld) og så en helt ren install af Win 10 pro fra usb.

Det jeg synes er underligt er at selv når jeg propper en hel ny support DVD fra et musik keyboard jeg købte for nyligt i maskinen tog det flere minutter før den havde læst disk strukturen, og der var ikke vanvittig mange filer på. Jeg kunne forstå hvis det handlede om en stor extern usb disk med rigtig mange filer, some jeg har nogle stykker af. 1 2TB WD, 1 4TB Toshiba og 1 6TB Seagate.
Avatar billede jrhansen Praktikant
10. marts 2019 - 08:48 #4
Har tænkt på om der kan være en sammenhæng med hvor mange usb ting man har tilsluttet diverse usb porte. Harddiskene kører alle på extern strøm, men tænker om diverse ting som mus, keyboard, iphone, extern lyd kan gøre at systemet bliver langsomt, da usb jo konstant poller hvad der sker på bussen, og mit motherboard er et ikke helt nyt men et af de større asus boards med flere usb og sata interfaces, og det er lidt med at holde tungen lige i munden med hvilke porte er usb2 og usb3 og om de deler bus resourcer
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. marts 2019 - 09:51 #5
- og du har hentet de nyeste drivere til bundkort ( fra ASUS) ?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 10:51 #6
Windows Stifinder meget langsom med Hurtig Adgang
Åbn mappeindstillinger>
Indstil "Åbn Stifinder og" til "Denne PC".
Luk derefter Stifinder.

Prøv WinKey + E nu.
Hvis det bliver fint, er problemet med hurtig adgang cache, som kan ryddes ved at slette * .automaticDestinations-ms fra følgende mappe ved hjælp af kommandoprompt.

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

*****
Eller er du er nød til at starte PowerShell som administrator ved at højreklikke på PowerShell og helbrede Win 10 med kommandprompts:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

****

Reparation for dig ved hjælp af kommands SFC og CHKDSK

1. Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
2. ved hjælp af Filer, ved fanebladen øverst venstre.
Tryk Kør ny opgave, skriv cmd og indsæt flueben, tryk på OK.
Kør følgende kommando.

sfc /scannow

og/eller

chkdsk /R
- Besked om chkdsk ikke kan køre vil forekomme, om du ikke vil planlægge kontrollering ved næste Opstart af pc, accepter ved indtastning Y og tryk Enter.
Genstart dit pc.

Held og lykke
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 12:20 #7
Og du kan altid slå Cortana fra og eller Cloud søgning.
Det kan findes bl.a. på
Windows logo
Derefter Indstillinger. (tandhjul)
Derefter Søg.
Slå Cloudsøgning fra.

Held og lykke.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 12:33 #8
Det andet ting vil nok være, at starte Diskoprydning som administrator.
Tryk på Ryd op i systemfilerne. Accepter.
Fjern alt skrammet her ved at indsætte flueben, inkluderende på Windows Opdatering og tidligere OS.
Færdig?
Genstart.

Kontroller om den har fjernet alt hentede Windows Opdateringer på denne sti:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\
er der kun et par tinge tilbage, så er det klaret, men er der mere end 2-3 hentede Windows Opdateringer.

Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
Tryk på faneblad Tjenester.
Windows Opdatering, stop for denne tjeneste og deaktiver for vend tilbage til SoftwareDistribution Download mappen, og slet Windows Opdateringer. Vend tilbage til Tjenester, og start og aktiver igen for din Windows Opdatering tjeneste.
Avatar billede jrhansen Praktikant
10. marts 2019 - 17:10 #9
Det løste problemet med langsom tilgang til drevene, men stifinder vil stadig ikke sortere visningen
Avatar billede jesperodde Mester
30. december 2022 - 17:16 #10
Jeg har i mange uger haft præcis det samme problem, med en helt frisk pc (64) og Win 10. Det er hamrende irriterende!!!

Det virker som et typisk Win problem, nemlig en elendig opdatering...
Derfor giver ovenstående måske en effekt. Men jeg frygter det først bliver løst, når Microsoft tager sig sammen til at rette fejlen.

Vh Jesper
Avatar billede jesperodde Mester
09. januar 2023 - 22:34 #11
Min løsning var at vente... Problemet eksisterer ikke mere :-)