Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 17:52 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Formatering af C drev. ?

Jeg kan ikke win 10 på pc, den stopper halvejs inde i programmet.
Den skriver også Scanning and repairing drive, men stopper ved 1%.
hvordan kan jeg formatere drev C uden om win10.?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2019 - 18:20 #1
Ret så kryptisk.
Hvor langt inde og er det efter valg af HD: ! Oh hvilken PC:?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2019 - 18:53 #2
Man kan ikke formatere et C-drev med windows medens man bruger det. Og formaterer man harddisken på en anden computer så slettes Windows.
Det lyder som om, du har misforstået noget.
Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 19:08 #3
Nej kan jeg så formatere drevet i bios.?
Problemet er at den skriver der er fejl på C drevet og den vil ikke rette det.?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2019 - 19:12 #4
du kan formatere det ved at boote på en anden enhed, fx en usb-stick eller ekstren harddisk med windows, eller en nødstart-cd/usb.
Hvis der er læse/skrive-fejl, så skift harddisk ud nu - det bliver kun værre.
Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 19:33 #5
Hvis jeg tager harddisk ud og sætter den i anden pc som extra drev og formatere den der, kan jeg så sætte den i pc igen og indstalleret win 10 fra USB eller drev.?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2019 - 19:48 #6
Ja det kan du netop.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2019 - 19:51 #7
Hvis du starter op fra et installations medie og du kommer til muligheden i bplledet kan du både slette og formatere en HDD/SSD
https://ibb.co/HXnT2g8
Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 19:56 #8
Bios programmet ligger det ikke på bundkortet, ?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2019 - 20:08 #9
Ja #7 er en bedre løsning, så er du fri for at pille harddisken ud.
Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 20:23 #10
Hvad mener du med #7 ?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2019 - 20:34 #11
Hvis du nu kigger ude til højre på dette indlæg vil du se at dette er Svar #11
og dit var #10
Avatar billede tand Seniormester
03. marts 2019 - 20:57 #12
OK.
Avatar billede tand Seniormester
04. marts 2019 - 08:57 #13
Nu har jeg prøvet at montere en formateret harddisk,
Når jeg så starter op på den Skriver den operationssystem mangler,
Det er en Lenovo pc, kan det tænkes at de lægger deres biosprogram på harddisken
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2019 - 09:23 #14
der er intet operativsystem - du skal boote på en usb hvor du med mediacreationtool har lagt en win10 på, og så kan du installere windows på disken.

Bios virker - bios er kun hardware - det er det, der gør, at du kan læse fejlmeldinger på skærm når fx harddisk er i udu, mangler operativsystem osv.

mediacreationtool - du henter værktøjet på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 og det kan så opsætte en minimum 8gb usb til bootsystem, og når du booter på den (det er her, bios finder usb, og gør det muligt), så kan du installere windows på harddisken
Avatar billede tand Seniormester
04. marts 2019 - 10:22 #15
Nu har jeg gjort som du sage claes57. Lagt win 10 ind med usb og MediaCreationTool.
og det virkede,
Men hvorfor kunne jeg ikke installere min win 10 fra disk,
Hvori ligger forskellen.?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2019 - 10:34 #16
Hvis du nu havde fulgt mit forslag i svar #7 ! Så havde du jo hvis du trykkede på Næste allerede været inde i et Operativsystem.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2019 - 10:52 #17
man kan ikke kopiere windows fra en harddisk til en anden - det skal installeres, og det kræver, at man starter en installationsrutine.
Avatar billede tand Seniormester
04. marts 2019 - 11:06 #18
Poko1.
ja men jeg kunne ikke finde det sted  som du viste mig ,hvor win fortalte mig hvor jeg ville installere win10.
Avatar billede tand Seniormester
04. marts 2019 - 11:13 #19
Jeg siger hermed tak for hjælpen til alle.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2019 - 11:14 #20
Det kommer jo heller ikke af sig selv :-( Man skal jo starte fra et installations medie .
Og hvis du havde gjort det Havde du set muligheden. SÅÅÅÅÅÅ ! :-(
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2019 - 12:11 #21
Ok! Det var da godt, at det omsider lykkedes. :-)