Avatar billede finb Ekspert
08. marts 2019 - 10:10 Der er 14 kommentarer

Få filer ud af halv-syg PC ?

Jeg har en gammel halv-syg PC (måske syg ram),
der virker i Fejlsikret Tilstand, men også går i blå skærm
og genstarter af sig selv i dos-skærm, når den har lyst.

Jeg kan godt finde alle filer vha. Stifinder,
(her er ingen Disk-oprydning)
men jeg kan kun flytte få filer ad gangen.
Og store filer tager det ca 15 min. at flytte,
PC stopper, hvis fil > 1 gb.

Er der en nem/hurtig måde at fiske
filer ud af PC' en ?
Tak finb
Avatar billede Slater Ekspert
08. marts 2019 - 10:17 #1
Det lyder jo umiddelbart som om det er disken der synger på sidste vers. I så fald er det meget svært at gøre noget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. marts 2019 - 10:25 #2
Prøv at starte den op på en Linux-CD for at få fisket filerne ud, f.eks. til en USB-stick.

Der er mange gode bud på sådan en:
https://www.google.com/search?q=linux+live+ntfs+recovery
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2019 - 12:59 #3
Enig i #2, men man kunne også sætte den som disk ved siden af i en stationær så den var "slave" i det system.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. marts 2019 - 13:13 #4
@ 220661
Det ville jeg selv være lidt betænkelig ved, hvis disken er ved at få skavanker - tænk på, det kan lige så vel være en elektrisk fejl, der kan trække andet med sig i faldet!
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2019 - 13:40 #5
#4 En elektrisk fejl på en formodentlig almindelig sata  disk, som kan skade en anden PC. Hvad er det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. marts 2019 - 17:51 #6
#5 Præcist det samme, som i enhver anden stump ringe designet forbrugerelektronik.
Det kan f.eks. være en komponent, der ved fejl leder 12V til 5V eller 3.3V.
Det kan nå at lave rigelige skader, inden strømforsyningen lukker ned.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2019 - 18:03 #7
Om det så er sidste vers er der ingen basis for dette.
Formoder, at det er med Windows 10 du benytter.
Ofte, fejlen ligger, at Windows 10 med sigt af Windows Opdatering og antivirus mv., med al den hjælpe program som findes, kan også skade helbredet, for Windows 10 er foranderlig ikke stabilt Operativ System.

Det først ting du kan foretage dig er at helbrede det, se, om derefter foretages hdd undersøgelse, derefter er den begyndt at virker lidt bedre, starte Diskoprydning, derefter sørge for at man trykker på Ryd op i systemfilerne :-D fjerne Windows Opdatering, som kan fylde, og slette unødvendige log-filer, dump-filer mv.

1: DISM
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/repair-a-windows-image
Start Powershell som adminstrator.
kør dette
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
for det andet
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
og for det tredje
Dism /Image:C:\offline /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:c:\test\mount\windows
og for det fjerde
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:c:\test\mount\windows /LimitAccess

Genstart enheden.

Starte Diskoprydning, derefter sørge for at man trykker på Ryd op i systemfilerne.
Fjerne Windows Opdatering, som kan fylde, og slette unødvendige log-filer, dump-filer mv.

Genstart enheden.

Start Diskdefragmentering.

Færdig?

Benyt dig og se om du kan helbrede med disse:

Reparation for dig ved hjælp af kommands SFC og CHKDSK

1. Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
2. ved hjælp af Filer, ved fanebladen øverst venstre.
Tryk Kør ny opgave, skriv cmd og indsæt flueben, tryk på OK.
Kør følgende kommando.

sfc /scannow

og/eller

chkdsk /R
- Besked om chkdsk ikke kan køre vil forekomme, om du ikke vil planlægge kontrollering ved næste Opstart af pc, accepter ved indtastning Y og tryk Enter.
Genstart dit pc.

Sørg for som sidst, se, om der findes Windows Opdatering :-D

Held og lykke.

Hvis alt dette ikke hjælper, så invester p nyt HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2019 - 18:22 #8
@CRKrogh
I teorien ja, men i praksis har jeg aldrig oplevet dette. Det der typisk får ting til at gå med i faldet er ustabile strømforsyninger.

Og det kan vel i grunden også være problemet her. En ustabil forsyning der ikke leverer det den skal kan muligvis kun køre i fejlsikret tilstand fordi der ikke er styrke nok til at køre normalt bootet system.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. marts 2019 - 18:26 #9
Jeg har lidt erfaring med fra andre "brancher" der understøtter min beskrivelse. Med det sagt, så er det bestemt også muligt at en syg PSU kan give nogle virkeligt underlige problemer.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. marts 2019 - 22:00 #10
Ud fra beskrivelsen kan fejlen vist ligge alle mulige steder - intet taler specielt for, at det skulle være harddisken. Det kan være ram, som du selv er inde på, men det kan også være fejl i styresystemet, det kan være på en anden hardwareenhed, det kan være en driver osv. Mulighederne er faktisk utallige. Som foreslået kunne en linux cd være løsningen, men hvis du har hardwarefejl, kan det måske så også være et problem.
Så letteste løsning - hvis du har mulighed for det - er at tage disken ud og sætte den i en anden pc og så kopiere dine data ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2019 - 09:05 #11
#10 Som før skrevet er jeg helt enig da jeg ikke ser disken som en trussel i et andet system for nedbrud. At flytte den vil fjerne mange fejlmuligheder og der er kun fejl på selve disken som den sidste mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2019 - 10:36 #12
#6 Tak for svar, selv om jeg ikke forstår problemet. Jeg ville selv gøre som #3 og #10.
Avatar billede finb Ekspert
10. marts 2019 - 08:45 #13
Ja, så kan man da se, om disken er rask:
"tage disken ud og sætte den i en anden pc og så kopiere dine data ud."
Avatar billede prox1 Forsker
19. juni 2019 - 14:49 #14
#1 Du skal nok bare være glad for at du i det hele taget kan 'fiske' filer ud. Linux-metoden er god nok. Har brugt den på en gammel bærbar der havde 'windows-pest' :p, men linux-metoden er netop bedst, når det er en *software* fejl. En fejl på en HD er noget andet og mere kritisk.
Ja du kan chkdsk'e den /f - men så resikerer du også at de filer der ligger på haltende områder, de 'kapsles ind' og bliver umulig at tilgå.
Så igen
Du skal nok bare være glad for at du i det hele taget kan 'fiske' filer ud, og fortsæt så med det, så længe dét kan lade sig gøre..