Avatar billede dyne-jensen Juniormester
10. marts 2019 - 07:28 Der er 13 kommentarer

Opdateringer til gamle Windows-versioner

Hej. :-) Jeg sidder og er ved at opsætte en retro-maskine med Windows 98 SE på dansk. Desværre virker Windows Update eller Microsoft Update ikke længere dertil. Er der nogen der har, eller ved, hvor man kan hente de danske opdateringer dertil? De er blevet bevaret flere steder på internettet på engelsk, men ikke på dansk.

Det er især "småopdateringerne" jeg tænker på ... dem der retter fejlene i systemet. Programopdateringerne (Windows Media Player, Internet Explorer osv.) er det lykkedes mig at finde, ved at nørde på internettet gennem et stykke tid.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 07:39 #1
nej, ingen har dem på dansk.

måske kun et firma som stadig ikke har slettet dem.
firmaerne havde abonnement på updates, så de hurtigt ku opdatere 100000+ maskiner.

min bror arbejder ved danfoss og gjorde dette et par år.. nu er han chef..
jeg tror at firmaer der ikke har slette gamle ting har dem.

der findes ikke en piratkopi af en dansk windows.

der er den engelske XP med samtlige opdateringer, som er lavet af nogle italienere, den ligger adskillige steder.

du behøves slet ikke en retromaskine...
XP er DOS, og derfor kan du køre en virtuel XP i dosbox. det er der mange der gør, for at spille gamle spil som ikke er blevet moderniseret og genudgivet.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2019 - 08:32 #2
Skal du bruge denne pc på nettet?
Har fundet dette download her som du måske kan bruge:
https://downloadcentral.dk/unofficial-windows-98-se-service-pack/3397
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
10. marts 2019 - 08:42 #3
220661 > Jeg har fundet det samme tidligere, men det er desværre ikke en dansk download. Flere af deres ting derinde er på engelsk, selvom de skriver noget andet. Der findes heller ikke en dansk Service Pack dertil. Det er en uofficiel engelsk Service Pack andre har stykket sammen med flere rettelser end hvad Microsoft selv har udgivet. :-)

Filerne har for få år siden kunnet hentes som særskilte downloads på Windows Update, hvor man puttede dem i en "downloadkurv" først i stedet for at installere dem automatisk, som var det de fleste af os gjorde.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
10. marts 2019 - 08:46 #4
sidwave > Jeg kender godt til Windows XP, DOSBox og så videre, men det er lidt en anden diskussion. Nogle spil virker bedst på en rigtig Windows 98-maskine. Desuden er jeg ikke ude efter en piratkopi. Jeg har en lovlig version af en dansk Windows 98 SE. Det er installationsfilerne til opdateringerne fra Windows Update jeg søger. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2019 - 09:00 #5
Hvad skulle det gøre hvis brugerfladen nogle steder ændrer sig til engelsk når du opdaterer maskinen?
Programmeringen som sådan er jo ikke på dansk. Det er kun brugerfladen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2019 - 09:45 #6
I øvrigt vækker Windows 98 SE minder da det var det system min første pc kørte. Kan huske dengang at jeg begyndte med at bruge image til backup. Det var Norton Ghost kørt fra en diskette jeg brugte. Utroligt som tiden har udviklet sig :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2019 - 11:18 #7
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. marts 2019 - 19:40 #8
Jeg er næsten sikker på at jeg stadig har en bunke TechNet-CD'er til at ligge - jeg prøver at kigge efter dem i morgen, hvis det har interesse?
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
11. marts 2019 - 02:59 #9
CRKrogh > Åh, det må du meget gerne. :-) Jeg er utrolig ærgerlig over ikke at have hentet det i tide og gemt det på serveren, men nu har de desværre fjernet det. :-(

220661 > Jeg vil være ærgerlig over at få så rodet et system, hvor brugergrænsefladen er på flere sprog. Men er man typen, der bare skal have et par spil til at køre, og det er det, ja, så er det sikkert fint nok. Ja, det var de gode gamle pc-dage. Der var i hvert fald mange gode spil dengang, men stabiliteten i Windows var så et kapitel for sig selv. Der er det godt, vi er videre på det område. :-)

Jørgen A.B. > Ja, desværre er det til engelsksproget Windows. :/
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
14. marts 2019 - 15:19 #10
CRKrogh > Jeg vil lige høre, om du fandt ud af, om du stadigvæk havde noget liggende ...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. marts 2019 - 16:07 #11
Jeg er sikker på nu at TechNet-skiverne er her, men får først luft til at løbe dem igennem i weekenden - det arbejde tager megen god fritid. ;-)
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
14. marts 2019 - 16:23 #12
CRKrogh > Det er helt i orden. Men fedt, hvis du vil. :-) Det er lykkedes mig at finde frem til stort set alt på dansk, der ikke er hotfixes, som er det, jeg mangler. Du må sige til, hvis du selv kan bruge de ting til noget.

Den mest oplagte cd er denne her, hvis du har den på dansk. Jeg ved ikke, om den er blandt dine egne, men her skulle det meste vist være: http://vogonsdrivers.com/images/sucd.zip.jpg.
Avatar billede dyne-jensen Juniormester
14. marts 2019 - 16:24 #13