Avatar billede AnCh Novice
17. marts 2019 - 09:45 Der er 8 kommentarer

Udskiftning af batteri på 5 år gammel macbook air?

Kære computerkendere

Batteriet i min Macbook Air fra 2013 er blevet utilregneligt, og jeg kan se, at jeg er to opladninger fra at nå max. antal opladningscykluser. Det er nok forklaringen på, at batteriet pludselig dør, selvom der var 40% strøm tilbage for 5 minutter siden.

Mit spørgsmål er, om det kan betale sig at udskifte batteriet? det koster 1000 kroner. Det er selvfølgelig meget billigere end en ny computer, men jeg er i tvivl om, om det er 1000 kr. værd, når computeren har 5 år på bagen..

Hvad tænker I derude?
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2019 - 09:57 #1
Det er nemt selv at skifte et batteri på en MacBook Air. Kræver dog en speciel skruetrækker til at demontere bagpladen. Et nyt kompatibelt batteri bør koste mellem 450 og 600,- kr. (flere forhandlere på nettet).

Afhængig af dit behov vil den så kunne køre en 3-5 år mere.

Fra nogle leverandører følger skruetrækkeren faktisk med.
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2019 - 10:00 #2
Fandt blandt andet dette link. Kender ikke firmaet, men da det er dansk, så er risikoen nok minimal.
https://ihero.dk/produkt/batteri-a1496-til-macbook-air-13/
Avatar billede AnCh Novice
17. marts 2019 - 10:14 #3
Hej Ink.
Tak for dit gode råd. Jeg er dog lidt nervøs for selv at skulle gøre det. Jeg har absolut ingen forstand på hverken computeren eller elektronik :)

Ved du, om der er andre dele af computeren der bliver slidt her efter 5 år? Jeg frygter lidt, at hvis jeg skifter batteriet, så er det bare noget andet, der ryger næste måned, og så var investeringen i et nyt batteri spildt..
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2019 - 10:51 #4
Man kan aldrig være sikker, men hvis du undgår "vandskader" (kaffe, te, cola osv.) ned i tastaturet og ellers behandler den pænt, så kan den holde længe endnu.

Men som nævnt skal du kikke på dit behov. Hvis den rigeligt dækker behovet nu og du ikke forventer større ændringer kan du livstidsforlænge med et nyt batteri. Kender du ikke nogen med lidt teknisk snilde?

Hvis du gerne vil have nyt og har pengene, så er det jo en anden sag 😀.

Du kan sælge den gamle på "Den blå avis" eller tilsvarende. Salgsprisen er 2000-2500,- kr hvis i pæn stand og det kun er batteriet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. marts 2019 - 16:48 #5
Jeg har engang skiftet batteriet på en Macbook Pro fra ca. 2012. Det var ikke nogen nem sag men det kunne lade sig gøre ved at følge en instruktion fundet på nettet. Man skal have nogle specielle skruetrækkere, og batteriet er limet fast, så der er en del fif man skal kende for at udføre det. Men til gengæld har den kørt som ny igen siden, så det kan godt betale sig. Det billigste er at købe et batteri fra Kina fx på ebay, men man skal vide præcist hvilket batteri det er. Hvis man ikke har mod på det er der mange butikker der udfører det.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. marts 2019 - 17:53 #6
Et sidespring...

Apple og Microsofts praksis i de senere år med at sælge dyre bærbare PC'er, hvor alting er limet fast burde være ulovlig.

Gamle PC'er bliver selvfølgelig slidt med tiden, men kontor-PC'er belastes ikke ret meget og holder snildt i 9-10 år, hvis deres grund-specs (f.eks. 8 gb RAM eller mere) er OK, og operativsystemet kører fint dermed.

Min gamle 13" (1366x768) Lenovo ThinkPad X230 med i7 CPU 128 gb SSD og 8 gb RAM fra 2013 (modellen er fra 2012) kører stadig forrygende efter en ren Win10 installation for 4 år siden, selv om batteriet er ret svagt nu. Hér er det eksemplarisk nemt at skifte batteriet, som de første 2-3 år holder i omkring 7 timer.

Gad vide, om den også kan indbringe 2500...?
Avatar billede OG IT-nørd Praktikant
11. februar 2021 - 14:32 #7
Tak for input og "food for thoughts". Hvad med en opfølgning, nu her næsten efter et år ? Hvordan er gået med jeres udskift af nyt batteri på jeres Macbook Air ? Jeg står måske foran et batteri-skifte på en A1496 model. Fortsat god dag :-)
Avatar billede joyd Praktikant
27. februar 2022 - 11:12 #8
Jeg fik skiftet batteri for 1.000 hos Randers Computer Center. Det virker super godt.