Avatar billede evo Praktikant
18. marts 2019 - 20:58 Der er 5 kommentarer

pdf filer

Hvad er mulighederne og fordelene ved pdf-filer ? En del jeg modtager er på pdf.
Avatar billede Slater Ekspert
18. marts 2019 - 21:09 #1
I forhold til hvad? Billeder? Ren tekst? Andre filformater som Word docx eller XPS?

PDF kan indeholde mange forskellige ting, er egnet til print, og er understøttet af mange programmer og derfor platformuafhængigt. Men altså, det kommer jo an på hvad det bruges til, og hvad det sammenlignes med, om der er fordele ved det.
18. marts 2019 - 21:10 #2
Fordele ved PDF format Indført i 1993 af Adobe Systems , er Portable Document Format (PDF) , blevet en fælles platform for elektroniske dokumenter. Formatet , nu i version 1.7 , er blevet vedtaget af mange organisationer til dokumenthåndtering lagring og udveksling . USA Census Bureau begyndte at formatere alle udgivelser i PDF-format i 1996. En række fordele, som PDF-format gør det til en attraktiv mulighed for elektroniske dokumenter. Pålidelig reproduktion af dokumenter .
PDF-filer er rost for deres nøjagtig gengivelse af de originale dokumenter. Filen integritet PDF giver mulighed for billeder , tekst , diagrammer og andre former for indhold, der skal held reproduceres og gemmes uanset kilden program.
Multiplatform Access.
filer gemt som PDF-filer er tilgængelige på næsten alle computer -platform ved hjælp af den gratis Adobe Reader -software. Den brede adgang forhindrer kompatibilitet fejl mellem computere , problemer , der kan ændre det oprindelige indhold eller problemer, som gør det umuligt at åbne og se .
Brugervenlighed søgbarheden .
< p> PDF artikler tilgås via Adobe Reader er let søges , giver mulighed for hurtig placering ønskede indhold . PDF-dokumenter kan organiseres med en indholdsfortegnelse forbinder alle sektioner gennem en menu tilgængelig i læseren software.
Overkommelig filstørrelse
PDF-filer bevarer den præcise format og indholdet af det oprindelige dokument , men gennem en effektiv komprimering er lavet i meget mindre filer. Dette giver mulighed for PDF-filer nemt sendes via e-mail eller lagt ud på hjemmesider uden at indtage store mængder af lagerplads.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2019 - 21:13 #3
Den største fordel er at du ikke umiddelbar kan foretage rettelser i det så det kan bruges til Dokumentation
Avatar billede eurositi Ekspert
18. marts 2019 - 21:33 #4
Til professionel langtidsarkivering benyttes PDF gemt efter standarden "PDF/A" (https://en.wikipedia.org/wiki/PDF/A). Disse kan f.eks. ikke krypteres eller indeholde lyd, video og andre problematiske elementer.

Almindelige PDF'er er ikke på samme måde garanteret læsbare på længere sigt, fordi specifikation af alle de elementer, som kan gemmes i dem, normalt ikke gemmes.
Avatar billede wise Seniormester
19. marts 2019 - 07:18 #5
@poko.

Det er en ofte set misforståelse at man ikke kan redigere pdf dokumenter. De kan fint ændres og rettes. Dog kan man vælge at signe/underskrive dem for at sikre indhold. Men det er stadig de færreste der gør det.
/Lasse