Avatar billede Mikael Ekspert
21. marts 2019 - 07:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Slette, overskrive eller "wipe" en SSD hardisk ??

Jeg har en 120 GB SSD harddisk.. Den anvendes primært, som test HD i forskellige bærbare.. Mest for at vurdere, om SSD kontra almindelig HD giver mærkbar hastighed på en given bærbar.

Det betyder, at den SSD harddisk jævnligt "slettes/overskrives/klones/geninstalleres m.m."

Hvilken metode slider mindst på den SSD harddisk ??? (se overskriften)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2019 - 09:42 #1
det er helt omsonst det du gør :) SSD er i ALLE tilfælde hurtigere end en HDD.
ergo, ingen grund til at teste!

slette/overskrive er det samme, det er en skrivning, det slider
klone=overskrive

slette slider mindst, fordi her fjernes kun få bytes i indholdfortegnelsen.
pointer til data fjernes, og det gamle data er nu bare tilfældigt indhold som ikke er brugt i nogen fil eller mappe.

hvis du bruger en "wipe" funktion i et program, slider det helt vildt. for de overskriver  data 3-10 gange. du ku ha nøjes med en klon!
Avatar billede Mikael Ekspert
21. marts 2019 - 09:54 #2
#1  Er helt klar over at en SSD er hurtigere.. Men om den er pengene værd, afhænger jo af bl.a. CPU og max ram..

Deraf TEST ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2019 - 12:22 #3
I princippet kan du vel blot bruge Windows 10 som test. Den er god til at tilpasse sig andre systemer. Tænker ikke du tester så længe så der er problemer med licens? Så kan du jo blot flytte den fra pc til pc uden at gøre noget på disken.
Avatar billede Mikael Ekspert
21. marts 2019 - 12:27 #4
#3  Win 10 ??? Hvad er det ??? ;) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2019 - 15:58 #5
Ved godt du er glad for din Win 7, og du må jo nok på et tidspunkt krybe til korset og selv installere den, eller skifte til Linux. :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
21. marts 2019 - 16:06 #6
#5 Den tid den sorg ;)

Ps!! Linux og jeg er skam bedste venner.. Under særlige omstændigheder ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2019 - 16:39 #7
Og de særlige omstændigheder er ikke noget du vil dele Michael?
Har i øvrigt selv prøvet en version af Linux der hedder Linux Studio hvor taskbar sidder i toppen. Studio er et multimedia system med en masse legetøj med i installationen. Officepakken Libre Office er dog også med så den også kan bruges til andet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. marts 2019 - 21:14 #8
Jeg kender ikke til nogen jeg kender der har slidt en SSD op. Men spar defragmenterring - kørt TRIM -  Windows skriver rigtig meget til en systemdisk - så lidt wipe engang imellem er jeg ikke bange for  - du kan jo slette det du ikke synes skal kunne gendannes og så nøjes med at wipe fri plads.
Avatar billede Mikael Ekspert
22. marts 2019 - 07:57 #9
#7.. Ja det med Linux er ingen hemmelighed..
Den korte version:

Jeg har tidligere afholdt lidt kurser, hvor deltagerne selv skulle medbringe egen bærbare.. Så langt så godt. Men de medbragte bærbare, var i sagens natur med vidt forskellig installation. ( Eller mangel på samme ) SUK ;)

Minimumkravet var en office af en slags, (med Excel eller tilsvarende), samt Teamviewer.
Men i reglen manglende en af disse, eller begge på mindst 1/3 del. Hmm.

Så den nemme løsning var, at jeg altid havde en lille håndfuld 16 gb usb plug, med Linux på. Og de få nødvendig programmer installeret. (Libre office og Teamviewer)
De USB plug virkede stort set direkte, på de fleste bærbare.. Enkelte skulle lige hurtigt update et par drivere.

Men alt i alt.. Alle havde efterfølgende egen, fungerende bærbare på kort tid. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2019 - 16:52 #10
Smart Michael
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 20:59 #11
Løst: Tak for alle svar ;)