Avatar billede Oscar.Skov Mester
23. marts 2019 - 00:48 Der er 4 kommentarer

Hvordan laver man en produktsøgning i kategorier?

Hej alle
På min hjemmeside vil jeg gerne lave et produktkataloget, hvor man skal kunne søge blandt produkterne på samme måde som når man søger efter bil på Bilbasen. Altså, f.eks vælge hvor mange hestekræfter osv. man ønsker sin bil skal have.
Det er samme søgemetode jeg gerne vil have lavet til mit produktkatalog, men jeg er lidt på bar bund. Jeg er forholdsvis nybegynder indenfor kodeverden, og vil derfor have det som et læringsprojekter.

Nå... jeg har søgt en del på nettet, men finder bare ikke det rigtige som jeg søger. Jeg ved ikke om det bare er mig der ikke formulerer mig rigtigt i mine googlesøgninger, men jeg kan ihverfald ikke finde noget - heller ikke på engelske søgninger.

Derfor er mit spørgsmål så, om nogen kender en hjemmeside om hvordan man laver dette? Bare et fif til hvordan jeg kommer i gang, tages imod med kyshånd!

(P.s: Er ikke helt sikker på kategorien, men tænkte at javascript er kodesproget som skal bruges til denne type opgave.)

Ha’ en fantastisk weekend allesammen. :)

Mvh
Oscar
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2019 - 04:31 #1
glem java
du skal have dine data i en database, en SQL database

hvis du har 2 tabeller,
bilmodel, hestekræfter

så gør man med SQL noget i denne retning for at få det man vil.
"SELECT * FROM base.bilmodel WHERE base.hestekræfter = 200"

dette vil hive alle bilmodeller ud med en hestekræft på 200

så det du skal lære, er SQL og databaser.
langt de fleste bruger den gratis mySQL database, og kodesproget PHP til at styre det.

bilbasen.dk er enten lavet med microsoft SQL server + aspx, eller mysql+php

det første du skal lære er at lave en database og RELATIONER
Avatar billede softspot Forsker
23. marts 2019 - 11:32 #2
Hvis du bruger node er javascript fint ;-)

Anyway! Jeg er sådan set enig i sidwaves pointer. Det vil være noget du typisk vil gøre på serversiden, fordi det typisk er her data befinder sig.

Det endegyldige svar afhænger dog af hvilken løsning du forsøger at arbejde videre med, så det kan være du kan løfte sløret lidt for det...?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2019 - 13:12 #3
du vil lave noget du ikke aner en skid om, det bedste er at gøre som alle andre: database+kodesprog der styrer SQL sprog
Avatar billede softspot Forsker
23. marts 2019 - 13:43 #4
Det bedste må til hver en tid være, at gøre det der passer til situationen :)