Avatar billede Mette Novice
24. marts 2019 - 11:51 Der er 9 kommentarer

Åben ny excel application når excel filen åbnes

Okay nu giver jeg op og håber der er et klogt hoved her, der kan hjælpe mig med denne kode, som jeg efterhånden har brugt flere dage på og som sikkert er ganske simel at løse :-)

Case:
Jeg er ved at lave et program med userforms som forskellige brugere skal kunne køre fra en dropbox - da brugeren ikke skal have adgang til excel arket er dette skjult og kun userforms er synlige - MEN jeg vil jo ikke blokere øvrige excel ark brugeren eventuelt har åben - så opgaven er:

Hvis der allerede er en excel application åben, så skal filen åbne i en ny application

Any suggestions??
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2019 - 12:20 #1
excel er ikke Gud, så https://www.google.dk/intl/da/forms/about/ så kan du trække svar ind i excel, og lave dit arbejde der.
Avatar billede Mette Novice
24. marts 2019 - 12:41 #2
Desværre ikke helt den løsning jeg søger :-)
Avatar billede martens Guru
24. marts 2019 - 15:46 #3
Du kunne jo blot sige at uanset hvad, skal Excel  åbnes som en ny session
hvad med dette ?

Sub OpenNewExcelInstance()

Dim xlApp As Excel.Application
Set xlApp = New Excel.Application
xlApp.Workbooks.Add
xlApp.Visible = True
' her kan du så vælge : False
Set xlApp = Nothing

End Sub
Avatar billede Mette Novice
26. marts 2019 - 13:18 #4
Hej martens

Jep den har jeg prøvet og virker næsten efter hensigten - problemet er at det ikke er filen den åbner i en ny session, men blot en tom session og så åbnes filen i den der session der allerede er igang :-(
Avatar billede martens Guru
26. marts 2019 - 21:15 #5
Hej Mette !
Prøv dette :

Private Sub Workbook_Open()
Application.WindowState = xlMinimized
Workbooks.Open "Den fulde sti til din fil samt filnavn.xlsx"
Application.WindowState = xlMaximized
End Sub

mvh martens
Avatar billede Mette Novice
27. marts 2019 - 15:39 #6
Får det ikke til at virke :-(

Men gav mig idéen til en work around - så nu har jeg oprettet et ekstra fil med udelukkende det formål at åbne den rigtige fil i en ny session

Kode:

Medlemsdatabase = fuld stil til excel filen med programmet
Åben.xlsm = filen hvis eneste funktion er at åbne medlemsdata basen

Dim appXL As New Excel.Application

appXL.Workbooks.Open "Medlemsdatabase"
appXL.ActiveWorkbook.Windows(1).Visible = True
appXL.Visible = True
Workbooks("Åben.xlsm").Close SaveChanges:=True
ThisWorkbook.Activate

Tak for hjælpen eller :-)
Avatar billede martens Guru
28. marts 2019 - 05:25 #7
Godt du fik det til virke...
Mit seneste bud virker fint med Excel 365 ...
Hvilken version benytter du ?
Avatar billede Mette Novice
28. marts 2019 - 22:23 #8
Også 365 jeg bruger ????

Filen åbner fint, men er der allerede et ark åben - åbner det i samme session / applikation og ikke i en selvstændig :-(
Avatar billede martens Guru
29. marts 2019 - 23:16 #9
MEGET underligt...  Det virker fint hos mig ... Men sådan er der så meget mellem himmel og jord vi ikke forstår..