Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 13:09 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Ang. nuværende RAM og evt. nye

Hej Eksperten!

Jeg har nogle gamle Kingston Ram, som jeg gerne vil skifte ud med nogen nye og bedre, men desværre kan ikke umiddelbart vedlægge en PDF-fil, hvor jeg har gemt det der står på dem jeg har p.t.

1) Jeg ville bare vide hvilken Ram størrelse mine nuværende Ram har?
  Da jeg ikke ved hvordan man aflæser info på Ram "pladerne".

2) Hvis/når jeg skal have nogen i større Ram, hvilket tal skal jeg holde øje med, så de er samme model, men med større Ram?

Håber jeg kan eftersende/vedlægge en PDF-fil til den der svarer på denne besked. Ellers må jeg skrive det manuelt i en svar mail.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. marts 2019 - 13:23 #1
Prøv at hente specy og kør det det fortæller  om din hardware -
Vær opmærksom på max ram på motherbordet -
Jeg tror ike du finder ram der er meget bedre bortset fra de er større -
opgiv evt. din PC model herinde.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2019 - 13:25 #2
Du skriver ikke meget om din Pc: og hvilket Styresystem / bundkort du har
Men røv at Højreklikke  på Denne Computer Så får du et billede hvor der er gode oplysninger om den!

https://ibb.co/xXtFkY9
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2019 - 15:17 #3
https://www.ccleaner.com/speccy/download

speccy viser hvad ram og motherboard du har
du skal slå dit motherboard op for at se hvad ram det understøtter
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 15:38 #4
Hej!

Der står dette på mine RAM:

Kingston
99U5471-002.A01LF
B5LB4-B9XPDY-6W14B

KVR
KVR1333D3N9/2G
1.5V
ASSY IN TAIWAN (2)

Kingston
99U5471-001.A00LF
NKLE0-B9XPDY-6W14B
B5LB4-B9XPDY-6W14B

KVR
KVR1333D3N9/2G
1.5V
ASSY IN TAIWAN (2)

Hvad størrelse er de I? Hvis det skal være samme model, hvilket tal skal så kigge efter og hvilken Ram størrelse vil I anbefale?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 15:49 #5
De hedder KVR1333D3N9/2G og er på 2GB
Vi kan ikke anbefale noget npr vi ikke ved hvilket bundkort de sidder i. Bundkortet og det installerede system har jo en vis begrænsning.
I øvrigt hvis din installation er 32 bit vil du ikke få glæde af mere ram.
Så skal du ud i en nyinstalltion for at få glæde af dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 15:50 #6
Højreklik denne pc og vælg egenskaber.
Her kan du se hvilket system du kører
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2019 - 15:53 #7
Det er 2GB Ram
https://www.kingston.com/datasheets/kvr1333d3n9_2g.pdf
du kunne jo have hentet Specy så havde du haft alle de oplysninger du er blevet spurgt om
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 15:57 #8
#7 Nemlig :-)
For at tjekke hvad dit bundkort understøtter kunne du køre Crusial Scanner, som bør fortælle hvad bundkortet kan klare. Det bør oplyse hvad kortet hedder så du evt. selv kan søge på hvilken grænse det har med ram:
https://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 16:35 #9
Er det dette info I mangler?:

Windows 7Ultimate

Processor: Pentium® Dual-Core CPU  E5700 @ 3.00Hz 2.99 GHz
Installeret hukommelse(RAM) 4,00 GB
Systemtype: 64-bit operativ system

Håber det hjælper.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 16:41 #10
Ok du kører 64 bit, så du kan opgradere så meget som dit bundkort understøtter. Det kan du finde ud af ved at afprøve #8
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 17:05 #11
Jeg har nu lavet en test via linket fra #8.
Bundkortet er det "Storage" eller "Chipset"?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 17:08 #12
Testen fortæller hvor meget ram den kan håndtere, og der står også hvad bundkortet hedder. Mit hedder Gigabyte, men dit hedder muligvis noget andet.
Chipsæt er det der styrer på bundkortet
Storage er din harddisk
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 17:12 #13
Der står dette øverst: ASRock G41M-VS3

Lyder det som noget der har med bundkort at gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 17:13 #14
Mit bundkort hedder som sagt Gigabyte og du kan se en test her:
https://ibb.co/k55dbdx
Jeg har installeret 8 Gb ram i den men den understøtter 32 GB som du kan se til venstre under "memory" Det samme burde du kunne se i din test.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 17:15 #15
#13 Ok som jeg læser det understøtter dit bundkort op til 8Gb ram (dobbelt af det du har i nu)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2019 - 17:15 #16
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 17:17 #17
Under memory står der:

Slots: 2 (2 banks of 1)
Max Unbuffered DDR3 SDRAM: 8GB

Jeg troede kun den vist hvad jeg allerede har af Ram.
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 17:25 #19
Tilbage til RAM'ene:

Hvis det skal være samme model, hvilket tal skal så kigge efter og hvilken Ram størrelse vil I anbefale?
Avatar billede milter Ekspert
24. marts 2019 - 20:03 #20
Hvorfor vil du skifte dine RAM-blokke ud? Har du problemer med computeren, og hvad bruger du den til?

Hvilken computer drejer det sig om, dvs. fabrikant og model?

Hvornår ca. købte du den?
Avatar billede huddie Professor
24. marts 2019 - 21:53 #21
Så den kunne køre hurtigere. Jeg bruger den primært til grafiske opgaver.
Jeg har "kun" 4 GB Ram alt i alt lige p.t.

Hvad skal du bruge info om fabrikat, model og hvornår den er købt?
Mest fordi jeg tænker at man vel løbende kan opgradere en computer her og der.
Bl.a. har jeg fået ekstra hardisk sat i, samt det ene af de 2 GB Ram fra en anden computer siden jeg købte den, så derfor er den lige p.t. ikke i sin oprindelige stand alligevel.

Nu er jeg kort sagt ud på at vide hvilke og hvor meget Ram jeg kan sætte i min PC.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2019 - 00:01 #22
Her er en liste over RAM-blokke, som er testet til at være ok på dit bundkort:

https://www.asrock.com/mb/memory/G41M-VS3.pdf

Problemet er, at der i det ikke står noget om blokke med tilsammen 8GB. Manualen siger dog på side 6, at du kan installere max 8GB:

http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/G41M-VS3.pdf

Herunder er noget, som sikkert kan bruges, men jeg garanterer ikke. Husk, du skal købe to blokke.

https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?vare=982977&f=googleshopping&t=
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2019 - 08:49 #23
Enig med Milter i at du skal have 2 stk og du selvfølgelig skal gå efter max Ram. Desværre er der jo kun en ram med 4 GB i listen som jeg ser det.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2019 - 10:54 #24
I øvrigt har jeg ikke erfaring med om de ram  Crusial finder om de duer. Computer her er vel tæt på 10 år gammel ikke så man kan vel ikke være helt sikker på om disse ram er kompatible
Avatar billede huddie Professor
25. marts 2019 - 20:04 #25
Hej Eksperter!

Nu ved jeg ikke om I kan åbne dette link (Crusial): https://eu.crucial.com/eur/en/scanview/7BDBDF4631D926C3
Som viser resultatet af skanningen af min PC. Hvad jeg overså i går var de forslag der dukker op herunder. De 3 øverste billeder ligner den RAM-type jeg allerede har i, dog med kun de 2 RAM i stedet for 4 RAM.
Så har den regnet ud at min computer som den er nu kan håndtere op til 8 GB (2 x 4 GB) i den model som vist?

Med venlig hilsen
Jesper
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2019 - 20:37 #26
Hej huddie.

Jeg er sikker på, at alle kan åbne dit link i #25. Flere af os har fortalt dig, at dit bundkort tilsyneladende kan klare 8 GB RAM, men der er flere forbehold. Om bestemte RAM-blok kan bruges eller ej, det afhænger ikke af udseendet af RAM-blokkene, det afhænger af bundkortets og RAM-blokkenes specifikationer og eventuelle opdateringer af bundkortets BIOS. Med en computer som din (måske ti år gammel?), er det endnu sværere at afgøre.

Alle fabrikanter af bundkort har en liste med RAM-blokke, som er testet til at virke ok med lige netop det bundkort. Mange andre RAM-blokke, som ikke er testet, vil virke fint, men producenten vil ikke garantere noget. Jeg har selv gennem årene anvendt RAM, som ikke stod på listen, men de virkede alligevel. På den anden side, så har jeg også for nylig prøvet godkendte RAM, som ikke virkede rigtigt på lige netop mit setup.

Det bedste, du kan gøre, er at købe de blokke, jeg foreslår i #22 og så bare krydse fingrene. Forøvrigt kan din manglende hastighed til "grafiske opgaver" sagtens skyldes mange andre ting, f.eks. grafikkortet, processoren, for varm computer, andre programmer i baggrunden, osv. Men, for få RAM kan også give det problem.