Avatar billede Møller Praktikant
24. marts 2019 - 22:11 Der er 6 kommentarer

Computer starter på i Bios.

Hej.

Min onkel, har en Asus laptop som ikke vil starte rigtig.
Når man starter computeren er skærmen sort i noget tid hvor den derefter går direkte ind i Bios.
Jeg har prøvet på forskellige måder: Valgte hvilken harddisk computeren skal starte fra, disabled fast boot og safe boot. Jeg kan ikke få den til at starte på i Windows.
Jeg har overvejet en clean install af Windows, men han har nogen billeder mm. som han gerne vil beholde, så vil lige høre om nogen har nogen ideer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. marts 2019 - 22:19 #1
Efter bios kan du prøve - at vælge opstarts drev -
Det er ofte f8 eller f11 eller f12 - tryk på den/dem med jævne tætte mellemrum under opstart.

Tjek først om du ikke har CD i drevet - usb-stik i computren - eller et SD-kort i komputeren.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. marts 2019 - 22:23 #2
Ellers prøv at boote på en live-cd eller et live USB-stik - så kan du tilgå data.
Under Windows 10 -bør den under nyinstallering give dig lov til at beholde data.
Formater ikke disken,
Avatar billede kurtba Ekspert
24. marts 2019 - 22:25 #3
Det kan også være, at batteriet er dødt. Så vil den typisk miste hukommelsen hele tiden og derfor boote i bios. Så prøv at skifte batteriet på bundkortet og se, om det ændrer noget.
Ud fra dine oplysninger går jeg ud fra, at alle drev optræder i bios som de skal. Husk også lige at checke at dato og tid står rigtigt i bios.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2019 - 22:47 #4
BIOS er ESC Boot er F2 gå fanen Save and Exit og sæt bios til Default
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2019 - 22:49 #5
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2019 - 08:57 #6
Fjern tilkoblede ting på den der ikke er nødvendigt for pc opstart. Kan være USB tilsluttet hardware samt dvd drevet hvis der sådan et i den