Avatar billede VicciKiwwi Praktikant
26. marts 2019 - 08:36 Der er 7 kommentarer

Hjælp til skoleopgave

Jeg har brug for noget hjælp til at finde på nogle idéer til et opfindelses projekt! Min gruppe har valgt at "opfinde" et sæt af 2 drikkedunke hvor den ene kan varme sig selv op og den anden kan køle sig selv ned, men vi mangler måder at beskrive hvordan de kan varme/køle sig selv når sat til en strømkilde?
På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 09:16 #1
for mig lyder det totalt urealistisk at i kan lave det, og jeg vil derfor foreslå i finder på noget andet.

for at lave det skal i have en strømforsyning, og der skal loddes noget elektronik som kan styre strømmen via en operationsforstærker, gennem en såkaldt "Petie" element, som laver varme på den ene side, og kulde på den anden side.

det kan i slet ikke finde ud af :)
find på noget andet!
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 09:17 #2
desuden skal der også styres en blæser der kan køle, ellers futter elektronikken af :)
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 09:20 #3
og en drikkedunk skal så pakkes ind i et varmeisolerende materiale, hvor dunken er viklet ind i spoletråde der overfører varme og kulde, og som så er dækket af dette isolerende materiale...

glem det :)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2019 - 09:23 #4
nedkøling kan laves uden strøm - metal-drikkedunke (spejder, cowboy og soldat) har et overtræk af filt eller læder. Hvis det bliver vådt, så vil fugten fordampe, og det vil trække varme ud fra dunken, så indholdet bliver køligere.
Men ellers, så brug et peltier-element - når der tilsluttes strøm, så laver det en forskel på ca 20 grader mellem top og bund. Sæt en køleplade på begge sider (de holdes ud fra hinanden med et metal-stykke). Hvis der skal varmes, så sættes den varmeste køleplade i beholder, og omvendt, hvis der skal køles.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_cooling
Mange køletasker til camping virker på den måde.
Avatar billede VicciKiwwi Praktikant
26. marts 2019 - 09:45 #5
Sidwave.. Vi skal ikke lave det endelige produkt, men i stedet beskrive hvordan man KUNNE lave det :) Vi skal lave en prototype med dele der ikke er en del af det rigtige produkt så af træ og plastik og sådan, men udover at du kritisere vores evner til at lave det endelige produkt (Som vi slet ikke skal) vil jeg nu hellere kigge på de ting du beskrev man skulle have på det som vi jo så åbenbart ikke kan finde ud af :)
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2019 - 10:01 #6
Beskriv PELTIER-ELEMENT:
Case 1: Når jævnstrøm tilføres, bliver forsiden kold, bagsiden varm.
Case 2: Når kulde tilføres forsiden og varme tilføres bagsiden,
løber der strøm i systemet.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 11:04 #7
jamen dog, held og lykke med det!
men hvis i er seriøse, så ring til en elektronik ingeniør og bed ham om en forklaring.
udover det, er det rigtige hvad claes57 skrev