Avatar billede brasso Forsker
31. marts 2019 - 18:08 Der er 4 kommentarer

Messenger billeder/Videoer?? Optagelses dato??

Hej
Nu skal der ryddes op i billederne jeg har fået tilsendt via messenger!
Jeg har gemt billederne fra Messenger i en mappe på min smartphone, downloadet dem og uploadet dem til mit Google drev (Det er lidt bøvlet, men jeg kan ikke finde en anden løsning). Nu vil jeg så gerne have dem lagt i mapper alt efter hvornår (hvilket år) de er fra. Jeg synes umiddelbart ikke der er nogen dato at finde, ej heller i "Egenskaber" for de enkelte billeder.
Filerne hedder typisk noget som "received_557586781366370.jpg", og jeg synes ikke man ud fra dette kan se et år eller dato. Er der nogen der har en løsning på dette?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2019 - 20:11 #1
der ville have været dato hvis du havde gemt dem efterhånden på din computer.

ved at uploade dem på google er datoer væk..
Avatar billede Slater Ekspert
31. marts 2019 - 20:51 #2
Det er ikke sandt, Sidwave.

Hvis de er gemt på Drive er alt billedets data intakt, da den ikke omformaterer billederne. Der er stadig EXIF data og headers i, og den oprindelige skabelsesdato vil fremgå af billedet efter det er downloadet. Det kan også ses i detaljer for billedet på Google Drive. Det er bare modified-datoen man skal se på der, da created tilsyneladende er hvornår det er uploadet.

Google Photos er muligvis anderledes, da den nedskalerer billeder an på indstillinger. Jeg ved ikke lige om den fjerner EXIF data.
Avatar billede brasso Forsker
31. marts 2019 - 23:52 #3
Ok! Lige lidt ekstra info. Når jeg i Messenger vælger gem, gemmes der i en folder der hedder Messenger, når jeg slår synkronisering til gemmes en kopi i Google Foto, fra Google Foto downloader jeg så i en zip fil til computeren, og billederne lægges derefter i Google Drev. Jeg mener jeg på et tidspunkt blev spurgt om billederne skulle gemmes som standard i fuld opløsning i Google Fotos, og jeg der har svaret ja.
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2019 - 07:42 #4
Jeg testede lige Google Photos. Hvis man åbner et billede derinde i fuld opløsning og højreklikker og siger gem, så er EXIF data væk. Hvis man derimod klikker på menuen i Photos og trykker Download, så er de der stadig, og den oprindelige dato kan ses. Jeg vil gå ud fra det også er tilfældet med automatiske sync-værktøjer.

Modsat Drive beholder Photos dog ikke almindelig modified/creation date på billedet. Den bliver sat til tidspunktet den er downloadet, så EXIF er alt der kan bruges. Det kan f.eks. ses i Windows ved at gå ind i egenskaber for billedet og klikke detaljer.

Det kræver naturligvis at det oprindelige kamera har sat disse EXIF data, men det gør næsten alle - inkl telefonkameraer. Og også at nogen ikke har redigeret billederne senere, med et program der har fjernet dem. Hvis de er blevet tilsendt med Messenger, er det muligt det har gjort det.

Det hele kommer altså an på, hvad de har været igennem, og det er muligt der ikke er noget tilbage. Men tjek creation/modified date og tjek EXIF på jpg-billeder i detaljevisning. Hvis intet af det viser noget brugbart, så er der nok ikke meget at gøre.