Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2019 - 16:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjernbetjening til Sony TA-9000 ES kontrolforstærker

Jeg har lige købt en brugt Sony forforstærker. Den fungerer perfekt, men fjernbetjeningen er set bedre. Problemet er at der er en trykfølsom skærm, og der kommer også nogle bib-lyde, men der er intet at se på denne skærm. Det er jo unægtelig noget svært at famle rundt i blinde. Der er tre knapper foran på  skærmen; én til lydstyrken op og en til ned, samt en mute-knap. På undersiden er der en knap hvor der står "Backlight/commander off samt en knap hvor der står sleep. på oversiden er der en stand by knap. Jeg har ladet mig fortælle at det er et generelt problem på denne model. der hedder RM-TP501E.
Kan nogen på eksperten nikke genkendende til dette problem og ikke mindst, er der noget at gøre ved det?

https://ibb.co/3WRq33q

På forhånd tak.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. april 2019 - 17:44 #1
Er det et generelt problem vil jeg skifte til en universal fjernbetjening -  Jeg har gode erfaringer med Logitech Harmony -konfigureres via WEB - de har over 225.000 modeller i databasen -

https://support.myharmony.com/en-dk/compatibility?utm_source=www.myharmony.com&utm_medium=homepage&utm_campaign=compatibility%20lookup&_ga=2.39513888.288924646.1554132442-1373086561.1554132442
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2019 - 18:49 #2
Det er bare spørgsmålet om en universal fjernbetjening kan bruges  i dette tilfælde, fordi forstærkeren ikke er helt ny - med ikke helt ny mener jeg, at der er fra sidst i 90´erne eller først i nullerne. Jeg har dog haft den fjernbetjeningen adskilt og har forsigtigt renset skærmen. Dette har hjulpet lidt, således at man nu kan ane hvad der står på skærmen.
Forstærkeren har været temmelig kostbar fra ny, så det undrer, at Sony vil være bekendt at levere en fjernbetjening, der i realiteten ikke kan bruges. Den lever i hvert fald ikke op til forstærkerens kvalitetsniveau. Hvis bare man kunne se hvad der stod på skærmen vil problemet være løst.
Jeg vil prøve at studere linket du har indsat...det lyder interessant :-)
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2019 - 20:37 #3
Undskyld, men jeg kan ikke dy mig :-)

Jeg har en Nakamichi IA1 forstærker, som også kom med en fjernbetjening, og jeg tror, jeg brugte den et par uger, før den blev smidt i en skuffe. Følelsen ved at trykke og skrue på betjeniingerne på selve apparatet gav bare så meget mere fornøjelse end den skide fjernbetjening gjorde.

Og i dag tvinger den mig til lidt motion, når jeg bliver nødt til at rejse mig fra sofaen en gang imellem for at regulere et eller andet på den :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2019 - 21:09 #4
Når bare man holder sig til niveauet af motion som du gør så kan jeg godt være med ;-)
Jeg havde tidligere en Sony reciever. Til denne var der også en fjernbetjening, men af en helt anden og bedre kaliber. Den kan ses i linket herunder:

https://ibb.co/Sd0gMSy

Jeg så for øvrigt engang nogle vise ord:

Det er aldrig for sent at begynde at træne -
derfor venter jeg til i morgen ;-
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. april 2019 - 10:47 #6
Tak for linket :-)
Jeg tror ikke jeg vil løbe an på at købe en fjernbetjening af den samme type.

Den model der indsat i det link jeg har lagt ud virker, og det gør den anden i og for sig også, der er bare lige det, at man dårligt kan se hvad der står på skærmen. Tydeligheden - eller rettere manglen på samme - minder om skærmen på visse hæveautomater og på pakkeboksene når solen står lige ind: lige så svær at aflæse.