Avatar billede Clausj Praktikant
04. april 2019 - 11:06 Der er 4 kommentarer

Fælles adgang Excel ark mm

Hej,

Vi er en lille virksomhed hvor der er et ønske om at 3 administrative medarbejdere skal kunne tilgå div. fælles dokumenter. Herunder særligt Excel ark, men også gerne Word mm.

Er det nogle gode bud på hvad der er den bedste løsning til fællesdrev nu om stunder? Vi kunne godt tænke os også at kunne tilgå fællesdrevet fra eks. tablet / iphone:-)

Mvh. Claus Jørgensen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. april 2019 - 11:22 #1
Så skal i over og køre dokumenterne på OneDrive. Der kan man dele på kryds og tværs, og tilgå fra mobile enheder.

Bedst er det selvfølgelig hvis i kører Onedrive for Business i kombination med noget Sharepoint - men er i en lille virksomhed, er det næppe sandsynligt.

Den største betænkelighed er, hvem der "ejer" det onedrive i bruger - "ejeren" skal selvfølgelig være forankret i virksomheden, så drevet ikke lukkes ned, fordi en medarbejder stopper...
Avatar billede Clausj Praktikant
04. april 2019 - 11:27 #2
Tak for hurtig svar:-)

One drive er det igennem Windows? Vi kører nemlig stadig Windows 2007 så vi er ( heller ) ikke helt opdateret på den front:-(

Tænker det bliver mig som skal være ejer af drevet og tror ikke jeg lige stopper...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. april 2019 - 12:36 #3
Det kan sagtens laves med Windows 7... - eller mener du Office 2007?

Jeg prøver at specificere:

1. Gå på https://onedrive.live.com/about/da-dk/
Har du en Microsoft konto, logger du på med denne (Skype, xbox, office 365, outlook.com - alle nævnte er Microsoft kontoer). Har du ikke nogen, opreter du en gratis.

2. Installer https://onedrive.live.com/about/en-us/download/ på PC´en, og sæt den op med din Microsoft konto.

Opfat 1 som det reelle lager, mens 2 sørger for hele tiden at hente filerne ned til PC´en.

På de øvrige maskiner skal du også installere OneDrive programmet - og enten logge på med den samme konto som tidligere, eller også skal du:

3. På https://onedrive.live.com/about/da-dk/ kan du danne de mapper du har brug for, højreklikke på dem og vælge at dele med andre brugere. Indtast deres mailadresser.
4. De skal så også have en Microsoft konto (eller lave en gratis), og konfigurere det lokale Onedrive program med deres konto. Så vil filerne også synkronisere ned til deres drev.

Har i behov for at redigere dokumenterne samtidig, bør det dog foregå direkte på internet siden (https://onedrive.live.com/about/da-dk/) - her findes Word og Excel i beskårede udgaver - men sandsynligvis med mindst lige så godt funktionalitet som Office 2007.

Bemærk at ovenstående lige så godt kan have hjemmebase på Google Drive (Google Sync), Dropbox (Dropbox synkronisering) eller en anden "Cloud" baseret tjeneste - men når i skal arbejde med Microsoft dokumenter, er der flest funktioner at hente ved at bruge OneDrive...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. april 2019 - 13:22 #4
Og så skal det selvfølgelig også nævnes at der er relativ begrænset plads, når man bruger gratisudgaven - 5GB dataplads hos OneDrive.

Har du mod på lidt investering, og har du nogen der er teknisk kyndig, er det også muligt at sætte en NAS op - eks en Synology ds218: https://www.edbpriser.dk/produkt/synology-disk-station-ds218/
Til ovenstående skal du købe to harddiske i passende størrelse - eks. 2 stk. 8TB diske. Så ender du med 8TB lager i alt, da diskene sættes til at køre spejlet (går den ene disk i stykker, kører den anden videre).

Men det kræver at nogen kender til at åbne for porte i netværket, og nogen til at sætte NAS' en op. Til gengæld er der ikke yderligere udgifter.
Til ovennævnte NAS fås også et "CloudStation" program, der gør det samme som OneDrive og alle de andre - forskellen er bare at det centrale datalager er på NAS´en, og derfor kun begrænset af størrelsen på de harddiske man har sat i den.

NAS´en kan så give andre sidegevinster som fotomappe, håndtering af overvågningskamera, vpnløsning, medieafspiller og meget meget mere.