Avatar billede hkprofil Forsker
08. april 2019 - 12:29 Der er 15 kommentarer

lagerplads

Jeg har en autolagring fra min PC til OneDrive, af dokumenter og nye fotos. Alle mine tidl. fotos har jeg lagt op i OneDrive manuelt, for at undgå at de skulle fylde op på min PC:
Da de alle var lagt op i OneDrive, begyndte jeg at kopiere dem ned på en ekstern harddisk. Jeg har dog konstateret, at der alligevel bliver gjort indhug i min lagerplads på min PC, hvordan kan det dog ske?? Er der nogen der kan regne den ud?
mvh
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. april 2019 - 12:41 #1
Onedrive er typisk sat op til synkronisering -dvs alle filer på onedrive kopieres til de andre enheder (1 eller flere) der er sat op til synkronisering - og alle filer i de mapper på PC -telefon eller tablet kopieres til onedrive.

https://support.office.com/da-dk/article/vælg-hvilke-onedrive-mapper-der-skal-synkroniseres-med-din-computer-98b8b011-8b94-419b-aa95-a14ff2415e85
Avatar billede hkprofil Forsker
08. april 2019 - 13:05 #2
Mine fotos ligger kun på OneDrive - ikke på min PC?
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2019 - 13:07 #3
#2: Åbenbart ikke hvis pladsen forsvinder lokalt.
Avatar billede hkprofil Forsker
08. april 2019 - 18:40 #4
Det er det jeg ikke forstår. Når jeg går ind i "Denne pc" og "billeder" er der en fil der hedder "Hvor er mine filer", i et sky-ikon, når jeg trykker på den, springer den op i "OneDrive" og "billeder"?
Avatar billede martens Guru
08. april 2019 - 19:03 #5
Jeg vil anbefale, at du kigger på dette https://www.odrive.com/
Det synkroniserer kun det du ønsker skal synkroniseres, specielt rart, hvis du ikke vil have en masse "fyld" på din lokale PC. Det hele ligger i "skyen"
( hos https://onedrive.live.com/ )
Jeg har personligt været vild med dette stykke software gennem flere år nu...
Jeg synes du skulle give det et forsøg,

Alternativt vil jeg gå ind i Indstillinger for din lokale OneDrive-klient og vælge hvilke mapper, der skal synkroniseres ... måske har du blot behov for én enkelt mappe, der så kan bruges som den, der skal synkronisere eventuelle aktuelle arbejdsdokumenter etc...
Avatar billede hkprofil Forsker
08. april 2019 - 20:40 #6
Jeg har været dårlig til at beskrive problemet. Synkroniserinsdelen virker som den skal. Det er når jeg manuelt kopierer billeder fra OneDrive til en x-tern harddisk?
Avatar billede hkprofil Forsker
10. april 2019 - 10:47 #7
Giver mit sidste skriv mening?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. april 2019 - 16:38 #8
Pladsen kan jo være konsumeret af meget andet end OneDrive, så i stedet for at vi gætter på hvordan synkroniseringen er sat op, eller ikke sat op (eller fejler), så prøv at hente det lille gratis program TreeSize: https://jam-software.com/treesize_free/ - kør det - det giver en fin oversigt over i hvilke mapper data ligger.
Med det, vil du nok ret hurtigt kunne se, hvor på disken der bruges plads, og ud fra det kunne gætte hvilket program der er synderen....
Avatar billede hkprofil Forsker
11. april 2019 - 10:29 #9
Tak ole-madsen. Nu kan jeg se at c:\users..... optager 126.759 MB og OneDrive optager 120.092 MB, altså ca. lige meget og derfor er opsætningen ikke rigtig, da det var meningen, det kun skulle ligge på OneDrive :-(
Jeg fik vedledning fra Microsoft, og mine filer er godt nok skjult på "denne pc", men de tager altså stadig plads op, og det var ikke meningen?

Martens! Jeg var inde og kigge på "odrive" men er usikker på, hvad programmet gør? Kan jeg være tryg ved det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2019 - 10:57 #10
Du burde kunne nøjagtig det du vil med OneDrive.
Klik på Onedrive ikonet - vælg More - > Settings.
På fanen Account kan du vælge "Choose Folders". Her kan du hakke mapper og filer til og fra - og mangler nok at fjerne hakket ved de billeder du har lagt op, så de stadig synkroniseres til PC´en.

Som du er inde på, kan der selvfølgelig også være en synkroniseringsfejl. Disse kan også repareres... - men den automatiske reperation er vist kun tilgængelig i Windows 10 - du kan læse på https://www.digitalcitizen.life/how-use-onedrive-troubleshooter-fix-your-problems hvordan du kører "troubleshooting" (eller skriv fejlsøgning/troubleshoot i søgefeltet på din Windows 10 - så burde det give sig selv)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2019 - 10:57 #11
Og et PS - jeg sidder på en Windows 7 - derfor forbeholdet ovenfor :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
11. april 2019 - 11:35 #12
Ole-madsen! Jeg har gjort som du anbefaler. Der var allerede hak i alle de filer, jeg ønsker i OneDrive.

Derimod ser jeg teksten: "Ikke markerede mapper skjules i stifinder" - vil det ikke betyde, at de kun skjules, men altså stadig optager lagerplads på PC'en?
Avatar billede hkprofil Forsker
11. april 2019 - 19:42 #13
Jeg tror jeg vil droppe forsøget og slette alle mine fotos fra den x-terne harddisk og håbe det så frigiver plads på min PC.
Derved har jeg kun det hele liggende i OneDrive, men det burde vel også være nok?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2019 - 11:35 #14
Og der er heller ikke hak i nogen af undermapperne?

Teksten "Ikke markerede mapper skjules i stifinder" synes jeg også er misvisende, men det dækker altså over at den ikke synkroniserer mapperne ned til den lokale mappe på PC´en, og derfor kan de ikke ses på PC´en.

De nyere OneDrive klienter kan du sagtens synkronisere en ekstern harddisk på - så tjek også at der ikke er sat hak i den på mappeoversigten.

Skulle det hele blive ved at drille, så slet synkroniseringsforholdet helt (data ligger fortsat på OneDrive på internettet), slet mappen helt på PC´en, og sæt det hele op igen - så har du lavet en "manuel reperation" af synkroniseringsforholdet.
Avatar billede hkprofil Forsker
13. april 2019 - 16:42 #15
Og der er heller ikke hak i nogen af undermapperne?
DER ER HAK I ALLE MAPPERNE?

Teksten "Ikke markerede mapper skjules i stifinder" synes jeg også er misvisende, men det dækker altså over at den ikke synkroniserer mapperne ned til den lokale mappe på PC´en, og derfor kan de ikke ses på PC´en.
MEN DE ER DER JO? OG OPTAGER PLADS.

De nyere OneDrive klienter kan du sagtens synkronisere en ekstern harddisk på - så tjek også at der ikke er sat hak i den på mappeoversigten.
I MAPPEOVERSIGTEN, SER JEG IKKE MIN X-TERNE HARDDISK?

Skulle det hele blive ved at drille, så slet synkroniseringsforholdet helt (data ligger fortsat på OneDrive på internettet), slet mappen helt på PC´en, og sæt det hele op igen - så har du lavet en "manuel reperation" af synkroniseringsforholdet.
DET TØR JEG IKKE :-( DET HAR TAGET MÅNEDER, MED HJÆLP FRA MICROSOFT, AT FÅ DEN TIL AT SYNKRONISERE MED ONEDRIVE :-(