Avatar billede K. Andersen Novice
10. april 2019 - 17:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Printerbøvl

Der er blæk på printer. Renset skrivehoved m.m., går off undervejs. Tænder igen. På niende trin meddelelsen:
"Kommunikation mellem browseren og printeren er gået tabt. Tjek følgende for at få forbindelse igen: 1/ At computeren og printeren er tilsluttet det samme netværk.  2/ At printerens IP-adresse er korrekt. Åbn et nyt browservindue, og skriv printerens IP-adresse.
Tip: Du finder printerens IP-adresse på netværkskonfigurationssiden, som du kan udskrive. Du kan muligvis også se IP-adressen på printerens display. Læs mere i den dokumentation, der fulgte med printeren."

Har kontaktet Elgiganten og HP, ingen mener det kan skyldes, at jeg har skiftet fra IE til Edge, ingen havde set sådan en meddelelse før. Det er en billig printer, HP Deskjet 2600 All-in-one, dog registreret som 2032...der er ingen dokumentation, intet på printerens display. Bruger vist kun 1 netværk.

Hvad hulan er meningen, bare smid ud og køb nyt ? selvom der ikke er fejl på selve printeren. Det er 2. gang der er opstået et uforklarligt svigt i mine 2 sidste HP-printere. Kan nogen hjælpe eller forklare ???
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2019 - 17:27 #1
Al dokumentation og drivere m.m. kan findes på nettet.
https://support.hp.com/dk-da/product/hp-deskjet-2600-all-in-one-printer-series/12319824/manuals

Prøv at slette printeren fra PC og start opsætning helt forfra.
Du skal følge anvisningen nøje og ikke tilslutte printeren med usb-kabel før du bliver bedt om det.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2019 - 17:29 #2
typisk kører printere fra hp på 2,4ghz net, og du kan have 2,4 og 5ghz kørende hos dig. (det er om du er på .ac eller .n - .ac er hurtigere, og printere er typisk på .n)
Du kan prøve at slå 5ghz hastigheden fra på din router, så alt låses til 2,4ghz - hvis det hjælper, så har du forklaringen. 5ghz hedder på min router 5G.

I øvrigt, godt, at du dropper IE - men, Edge er lagt i graven, og microsoft kommer med en ny edge til næste opgradering - den er baseret på google, så test lige med google chrome også.
Avatar billede K. Andersen Novice
10. april 2019 - 17:56 #3
Tak til "ink", jeg vil prøve dit link, men skal have mad først. Har også skrevet på min huskeseddel, at jeg vil af- og gen installere printer før jeg skrotter den.

Og tak til "claes57", aner intet om de ghz, du nævner, jeg er ikke nørd. Har også overvejet at skifte til Firefox, som er downloadet, før jeg dropper printeren.
Avatar billede K. Andersen Novice
10. april 2019 - 20:23 #4
Nå, af- installerede printeren og ville gen-installere den. Så bad den om en WPS-kode (gyldig i 90 sek.), som jeg skulle kunne finde på kontrolpanel, klikkede på Wi-fi knappen, den skrev kun symboler. Og printer viser off derefter. Men så opdagede jeg, at på printeren viste den tom for sort blæk, den gjorde den jo ikke på computeren... Kan jeg finde den WPS-kode og få vist, om den virker uden at købe en ny sort blækpatron ?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2019 - 20:44 #5
Wps er en knap, du skal trykke på for at sende en kode til wifi, og pc kan så læse den. Wps knap placering finder du i manualen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. april 2019 - 20:46 #6
Du skal ikke finde en WPS kode - WPS er en knap på routeren der gør man i kort tid kan tilslutte uden netkode. Så trykker du på den fjerner du noget sikkerhed i så kort tid man ikke mener det er et problem.
Avatar billede K. Andersen Novice
10. april 2019 - 22:38 #7
Tak til begge. Har læst manualen, der står intet om kode. Bliver vist nødt til at tage ind og købe en sort patron for at kunne skrive vejledning ud. Jeg bruger kun printer til den stationære computer, ikke trådløs, så undrer mig over, at computer beder om en kode. Jeg får se i morgen efter køb af blækpatron (kan jo købe en printer magen til, hvis det ikke virker, så køb af patron ikke er spildte penge)
Avatar billede kurtba Ekspert
11. april 2019 - 00:39 #8
Du kan læse vejledninger på det link, som ink har givet dig.
For at forbinde trådløst til routeren skal du gøre følgende:

Hold knappen Trådløs nede, indtil det blå lys begynder at blinke, og tryk derefter på WPS-knappen på routeren. Når knappen Trådløs forbliver oplyst, er printeren tilsluttet.

Der skal, som andre har skrevet, ikke bruges en kode.
Det som claes57 prøver at forklare dig er, at hvis du har en nyere router, så laver den formentlig 2 netværk. Et som kører med 2,4 ghz og et som kører med 5,0 ghz.
En printer vil normalt connecte til 2,4 ghz. Har du nyere enheder, som går trådløst på dit netværk, kan det være, at de bruger 5 ghz nettet, og så vil de få problemer med at finde printeren, da den jo kører på 2,4 ghz.
Så tving enhederne til at connecte til 2,4 ghz, for at være sikker på, at de er på samme netværk.
Avatar billede K. Andersen Novice
11. april 2019 - 20:46 #9
Har været inde og tale med en supporter i Elgiganten, som mente der måtte være en fejl i printeren, især når printeren viste tom for blæk mens computeren ikke gjorde. Så i morgen tager jeg efter aftale ind til dem med printeren. Det er kun HP´s garanti, der er udløbet, ikke den alm. købsgaranti. P.S. Jeg fandt knappen på routeren, og supporteren sagde, at koden også skulle stå der, men der står en 3-4 tal og ingen angiver at det er WPS-koden, men en af dem må være det.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. april 2019 - 21:45 #10
Det viser meget godt, hvor dygtige teknikere, som Elgiganten har. Desværre tyder det også på,  at du ikke læser det vi skriver - eller tror på det.
DER FINDES IKKE EN KODE, NÅR MAN BRUGER WPS.
Normalt når man sætter en trådløs forbindelse op, skal man bruge koden til netværket (den kode vil ikke stå på printeren, den skal man taste ind på printeren, og det er den kode, som man bruger på alle andre enheder for at komme på netværket).
Når man bruger WPS, er det netop for at folk skal undgå at bruge en kode for at komme på netværket. Altså en mere idiotsikker metode. Aktiver WPS på printeren og indenfor et givet tidspunkt skal man trykke på WPS knappen på routeren. Så parrer de sig automatisk UDEN BRUG AF KODE.
Så venligst hold op med at lede efter en kode til brug med WPS, den findes ikke!
Avatar billede K. Andersen Novice
11. april 2019 - 22:48 #11
Jo, jeg havde læst, at man kunne bruge knappen uden kode, men fordi jeg ikke ved noget om wi-fi,  og computer beder om kode, tænkte jeg, at det var lettere, hvis jeg havde koden, men det var så vrøvl. I øvrigt har jeg før skrevet, at jeg ikke bruger printeren trådløs, det har du så ikke læst. Det meste i min manual er om trådløs brug, derfor har jeg aldrig læst det.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. april 2019 - 23:08 #12
Når du ikke bruger den trådløst, så er der kun 1 mulighed. Du bruger den via usb direkte fra en pc, idet den ikke kan tilsluttes via netværkskabel.

Når den tilsluttes via usb skal der heller ikke bruges en kode, og i så fald skal du heller ikke bruge wps til noget.

Det kan faktisk være en fordel at læse den opsætningsvejledning, som fulgte med printeren og som ligger på det tidligere nævnte link.

I øvrigt findes der en app, som kan installeres på en smartphone. Den hedder HP Smart og via den, kan man også få den på netværket. Se side 21 i brugervejledningen.

Men sluttelig må jeg sige, at nu giver det slet ingen mening, for hvis den ikke er opsat til trådløst netværk, så bruger den slet ikke ipadresser, da den jo så er koblet på direkte via usb, som ikke bruger ipadresser til noget.

Så jeg forstår ikke, hvorfor den skulle give besked om at der er problemer med ipadressen, hvis den er tilsluttet via usb.

For mig tyder det på, at den er/har været tilsluttet trådløst netværk. Ellers giver det ingen mening.

Trådløs forbindelse er i øvrigt den bedste måde at forbinde printeren på, da det giver mange flere muligheder.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
12. april 2019 - 10:40 #13
Jeg har selv en HP printer. Den bøvlede jeg også med. Fandt så ud af den konstant fik skiftet IP adressen. Hvilket medførte man skulle tilføje printer på ny i computeren hver gang.
Løsning blev at reservere ip adresse i routeren så printeren ALTID vil få den samme IP. Andre enheder vil derved aldrig kunne få den IP adresse. Siden da har min HP printer fungeret perfekt.
Så mit råd er at få koblet din printer til dit Wifi. Derefter gå ind på din router og reserver ip adressen til printeren.
Avatar billede K. Andersen Novice
12. april 2019 - 10:53 #14
Den var under gen-installering, den bad om kode, og FØR jeg satte usb-stik i, for jeg huskede, at I havde skrevet, at den først skulle i, når den selv bad om det. Har i øvrigt ikke smartphone, kun klap-tlf. samt en stationær computer. - Så tusind tak for din oplysning om, at jeg så slet ikke skal bekymre mig om kode og WPS ! Så giver den meddelelse, jeg startede med at fortælle om, da absolut heller ingen mening, for deri er nævnt IP-adresse m.m.- og da havde jeg stadig usb-stik i.... Måske har jeg under mit roderi kommet til at trykke på trådløs, men trykket den ud igen, om det kan have forvirret den, ved jeg ikke. - Men nu må jeg ind med printeren, så må jeg se i næste uge, hvad jeg kommer hjem med.
Avatar billede K. Andersen Novice
12. april 2019 - 15:24 #15
Elgiganten accepterede fejlen, så printeren blev straks byttet til en ny magen til, tak til dem. Men i opstart af installation så det forkert ud, så jeg ringede til HP, og det viste sig, at deres hjemmeside er nede, så jeg ville ikke kunne gennemføre installationen. Må desværre vente til tirsdag, sagde han, i hvert fald hvis jeg skal have hjælp, hvilket jeg nu ikke plejer at behøve.
Avatar billede K. Andersen Novice
16. april 2019 - 15:59 #16
Nu har jeg installeret den nye printer uden problemer eller hjælp. Så tak herfra for jeres villighed til at hjælpe og give gode råd. Man kan dog ikke stille meget op, når der er fejl på printeren.
Avatar billede K. Andersen Novice
16. april 2019 - 17:06 #17
Tak for likes !