Avatar billede perfand Juniormester
16. april 2019 - 16:06 Der er 15 kommentarer

Drev C: / harddisk forsvundet

Jeg tog en systembackup med Aomi backupper free på min stationære win10 pc, som jeg har gjort flere gange før.
Efter genstart var drev væk og C: placeret på en anden harddisk! :(

Fejlmeddelelse: error winload.efi mangler
Win PE kan ikke reparere
Jeg har prøvet med en bootable minitool pro, men den anvender win, så det kan ikke bruges til noget, da jeg jo ikke kan loade win.

Forslag??
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2019 - 16:39 #1
ikke ret meget til Win 10, da jeg selv mest bruger Win 7, men jeg har fundet noget på YouTube, der forhåbentlig kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=PsWoaVZtdkw
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2019 - 16:56 #2
Har du oprettet en rescue usb eller cd til at starte Aomei op på?
Dit image må jo ligger der hvor du valgte at placere det. Så du burde formodentligt kunne rulle det tilbage igen. Jeg har gjort dette et par gange hvor andet kiksede.
https://www.backup-utility.com/bootable-rescue-media-creator.html
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2019 - 16:59 #3
Husk at "pege" på den rette disk når du bruger Aomei. (Gælder også andre programmer skal siges der laver image filer).
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2019 - 17:15 #4
Eller hvis du har et ældre image rul det ind. Formoder du har backup af private filer andet sted også.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2019 - 17:42 #5
Har du ikke et rescue medie kan du installere Aomei på anden pc og oprette det derfra :-)
Avatar billede Xenu Juniormester
17. april 2019 - 11:59 #6
Kan du se dit C: drev i BIOS?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2019 - 12:11 #7
Så vidt jeg er orienteret så ses kun hardwaren i bios og ikke hvor mange drev der er på disken.
Avatar billede Xenu Juniormester
17. april 2019 - 12:46 #8
Du har ret. Men da C: er røget over på en anden disk tyder det på at der er et drev den ikke kan se.
Avatar billede perfand Juniormester
17. april 2019 - 13:43 #9
Tak for alle kommentarer.
Jeg har måske ikke skrevet det tydeligt nok, men jeg kan ikke starte win10, men kan efter error 0xc0000225 komme i UEFI-bios, hvor jeg kan vælge boot-rækkefølge.
Ja, jeg kan godt komme ind med rescue Aomi, men problemet er at drevet er forsvundet/drevbogstav ændret.
Nu viser det sig, at minitool pro bootable faktisk fungerer og kan se drevet:
disk3 Samsung SSD EVO 500 GB, som indholder:
E: 450MB - FAT32 99MB - Other 16 MB
D: System 130 GB
F: SSD 335 GB

Jeg har prøvet at boote på D:, men det virker ikke

Kan jeg få D: til at fungere som system igen? Eller er løsningen at formattere D: installere win7, og Aomi, og derefter overskrive med backup.
Avatar billede Xenu Juniormester
17. april 2019 - 14:35 #10
Ok det giver mening. Hvis du kan boote op og få fat i [Disk Management] kan du ændre Drev bogstaverne. Se https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-a-drive-letter

Evt boote fra en USB eller CD
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. april 2019 - 18:00 #11
Hvis du har et windows installations medie , kan du boote fra den .
Vælg reparer computeren  - efter valg af sprog.
Gå ind i kommandoprompt  kør disse kommandoer:
Bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 18:43 #12
Du skriver:"Efter genstart var drev væk og C: placeret på en anden harddisk!"
Med drevet, mener du en harddisk eller en partition? Og C er vel en forkert betegnelse af Windows? At Windows skulle flyttes til en anden HDD lyder mærkeligt.
Når der er koks er det altid bedst, kun at have problem disken i.
Når du kan åbne MiniTool må du kunne se, om der er en C-partition. Hvis der ikke er, og der er flere partitioner, så formindsk en eller begge, så du får noget ikke allokeret
plads, så du kan lave en C-partition. Derefter kan du bruge rådet fra #2.
Du kan kun bruge C-partitionen til dit Image.
Avatar billede perfand Juniormester
17. april 2019 - 21:19 #13
#12
Inden fejlen var drev C: (system): placeret på disk3 sammen med drev E:
På disk1 lå drev H: (data):
Nu er C: på disk1 (3TB),  og (system) drev F: sammen med G: på disk3 (500 GB), altså er c=>f , d =>g, h=>c
Der er så også en disk2, som stadig er drev D: SSD
Når jeg nævner drev på samme disk er det partitioner

Disk3 er superhurtig Samsung 960 EVO, så det er dér C: (system) Win10 skal være.
Avatar billede perfand Juniormester
17. april 2019 - 21:55 #14
rettelse altså er c=>f , e =>g, h=>c
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 22:19 #15
Med MiniTool pro kan du lave en USB sttick,  som du kan boote op på.
Så kan du fjerne de tre drevbogstaver fra diskene. Så er drevbogstav C frit og kan så tildeles Disk 3.