Avatar billede mr.handstand Novice
16. april 2019 - 23:55 Der er 10 kommentarer

Hvor nemt opgraderer jeg SSD i desktop (128Gb C-drev is killing me)

Hej,
Købte måske lidt for billigt ind, da jeg købte en ekstra gamer PC til når min søn har venner på besøg. Jeg skulle i hvert fald nok have tænkt C-drevets størrelse mere igennem... :-(

Mit spørgsmål: Kan jeg uden videre forvente kompatibilitet mellem mit ekstrakøb som er denne SSD:
Intel 660p SSD M.2 NVMe - 2TB  (Hos Proshop)
Og denne desktop
HP PAVILION GAMING 690-0006NO STATIONÆR PC fra Power.dk

Jeg vil gerne have den nye SSD 2Tb, til at agere C-drevet istedet for nuværende 128 Gb.

1. Har jeg købt den rigtige SSD, eller skal jeg skynde mig at fortryde købet - er den kompatibel?

2. Er der nogen der ved om jeg kan have begge SSD siddende i maskinen, ud over den 1 Tb ekstra disk hvor jeg har Go-Pro video, billeder osv liggende. (Er I udlandet så jeg kan ikke åbne maskinen, og ville heller ikke vide hvad jeg skulle kigge efter...)

3. Er det nødvendigt at købe software såsom Paragon Drive Copy advanced for at flytte Windows-10 / C-drevets indhold over på den nye disk så den kan boote derfra?

Håber virkelig på hjælp fra et skarpt hoved :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. april 2019 - 01:47 #1
M.2 er en form faktor (fysisk størrelse )  Længden af kortet kan variere - nedenstående adapter tager de gængse formater.

https://da.wikipedia.org/wiki/M.2

M.2 SSD har typisk enten NVMe  interface eller SATA interface.

Det fremgår ikke hos Power hvilket interface den PC bruger.

Du har nok et ledig PCIe  - (PCI express) interface - så kan denne adapter være nyttig

https://www.deltaco.se/produkter/datorkomponenter/hårddiskadaptrar/m-2-sata/KT015

enten i den PC eller i en anden hvor du vil genbruge den gamle SSD.

fås også hos
https://www.avxperten.dk/m2-adapter/m-2-pcie-adapter-2x-2-sata.asp - men de data de angiver er nok ikke rigtige -- Sata intefacet bør være det langsomste.

eller https://www.computersalg.dk/i/4529967/m-2-pcie-card?gclid=EAIaIQobChMIiMKwsuHV4QIVg6QYCh2G9AMvEAYYAyABEgJN8vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. april 2019 - 01:57 #2
Du kan klone med gratis værktøjer- som macrium reflect free.

https://knowledgebase.macrium.com/display/KNOW72/Cloning+a+disk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. april 2019 - 08:27 #3
Som Kurt54 er inde på, er M.2 diske en ny form for diske - i bund og grund lidt a´la et hukommelseskort. De er primært udviklet for at spare på pladsen i bærbare PC´ere, og det betaler du for i for af høj pris og høj varmeudvikling. Varmen er næppe et problem i en stationær.

Hvis ikke pc´en har en adapter indbygget til M.2 diske, skal du have sådan en.

Eller du skal fortryde købet, og købe en almindelig SATA SSD disk, hvis det er det interface PC´en har... (Det har langt de fleste stationære bundkort stadig)
Avatar billede mr.handstand Novice
17. april 2019 - 11:50 #4
Tak for jeres input. Det gør mig da lidt klogere.

ole_madsen, du skriver at jeg kan købe en almindelig SATA SSD og at den der M2 disk er dyr. Jeg kan ikke helt finde nogle alternativer inden for SATA SSD der kommer tæt på at levere samme hastighed (1800/1800 MBs) modsat fx Samsung 860 QVO som kun er noteret med  550/520 MBs) - og som er til samme pris - ca 1800. Så det var faktisk dét der gjorde, at jeg købte netop denne disk. Ja, og så var jeg ikke klar over at det der M2 var noget andet end SATA - så der blev jeg også klogere... Men er det ikke rigtigt, at min foreslåede disk er billigst inden for 2Tb SSD, eller er det fordi jeg ikke ved hvor jeg skal købe den slags grej? :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 12:21 #5
Jeg er ikke selv klog på M2, men læser på en side, som er oplysende.
Måske kan du få glæde af den?
https://compware.dk/guides/ssd-guide-2018-med-information-anbefalinger-og-priser
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. april 2019 - 13:17 #6
Hastighed er jo relativ - det kræver jo at den øvrige hardware kan følge med.

Og at du er ude i at skulle købe en adapter til en M.2 disk - så skal adapteren jo også være af højeste kvalitet og hastighed...

Nu ser det ud til at du giver små 1800,- for den du har fundet, og det ser ud til "almindelige" diske fås i priser fra små 1700,- og op: https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/ssd-solid-state-drive/?kapacitet=equal!2199023255552&graenseflade=serial+ata-600&sortering=popularitet&sort_retning=desc (Netop en Samsung QVO 860).

Prisforskellen er derfor ikke så stor som den var for et år siden...

MEN!!! - jeg tog lige og slog PC´en op - ud fra din beskrielse kunne det være https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/stationaere-computere/stationaer-pc/hp-pavilion-gaming-690-0006no-stationaer-pc/p-906828/

Nærlæser man specifikationerne, får man ikke en skid at vide om harddisk interfaces... - til gængæld står der i overskriften: "28 GB M.2 SSD, 1 TB HDD lager"

Står det til troende, så HAR den jo M.2 disk i forvejen, og så er det nok en helt fin disk du har købt... - så er det eneste spørgsmål om længden af kortet passer (som Kurt54 skriver er der 3 størrelser). Jeg gætter på at kortet sidder på en PCI-adapter, og de fleste er bygget til at kunne håndtere alle 3 længder. Det er primært i bærbare  PC´ere man har sparet pladsen væk...

Summa summarum - hold lige på den disk du har bestilt, og se om ikke den passer. Gør den ikke, må du jo gøre brug af dine 14 dages returret...
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. april 2019 - 14:44 #7
#6  Der står netop der er en M.2 SSD harddisk i ( hvilket der også gør på HP side)
og en M.2 disk er ca dobbelt så hurtig som en 2.5" Sata SSD.
Det eneste man ikke kan se er  længden , men normalt kan du ( i en stationær)  bruge alle længder.  Prisen er også den samme - om det er M.2 eller  2,5" SSD
Avatar billede mr.handstand Novice
17. april 2019 - 17:32 #8
@hjolsen, tak for input. Det er positivt at den nye disk i hvert fald kan forventes at virke.
Jeg har sekundært et ønske om at de begge kan sidde i maskinen, således at jeg kan flytte mit nuværende C-drev over på den nye SSD disk og gøre denne til C-drevet going forward. Derefter vil jeg forhåbentligt kunne beholde de 128 Gb som en ekstra SSD i maskinen (roder lidt med video editing, så altid fint med hurtige diske tænker jer.

Så, tror du at jeg kan have begge SSD i samtidigt? - det er nok umuligt at sige baseret på nuværende facts om motherboard etc, som jeg intet selv kender til. Jeg har følgende plan:

Plan A: Alt er godt. Der er en ledig slot, så jeg monterer adapter og/eller SSD disk og flytter C-drevet.

Plan B: Der er kun plads til 2 diske  - 1 SSD og så min HDD --> jeg afmonterer midlertidigt 1 TBB disk, indsætter dér adapter+SSD, overfører C-drevet --> afmonterer 128 Gb og flytter 2TB SSD ind på SSD porten, og connecter min HDD 1TB igen >> jeg får 128 Gb SSD disk i overskud - kan eventuelt monteres i den primære gamer maskine som en ekstra disk

Plan C:?
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. april 2019 - 17:51 #9
plan c: : Installer macirum reflect https://www.macrium.com/reflectfree
Lav et rescue medie i programmet - check du kan boote på den !
Lav et image af M.2 disken(128) helst på extern usb men evt på HD
afmonter M.2 disk og HD (dog ikke hvis image er her på :-)
Monter ny M.2
boot på rescue mediet
Restore image
Klar !
Så har du stadig mulighed for at indsætte  120Gb M.2 hvis noget skulle gå galt !
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. april 2019 - 21:49 #10
Scroller de godt ned på nedenstående side kan du se den fysiske forskel på de to typer et eller 2 hak ved kontakterne.

https://www.online-tech-tips.com/computer-tips/sata-3-vs-m-2-vs-nvme-overview-and-comparison/