Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 13:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Krypteret SSD

Jeg har set på en SSD som står som krypteret. Hvad betyder det?
https://www.computersalg.dk/i/4153554/samsung-860-evo-mz-76e500b-solid
Avatar billede Slater Ekspert
17. april 2019 - 13:37 #1
Jeg skal bare lige forstå spørgsmålet: ved du ikke hvad det er at kryptere data, eller spørger du specifikt om hvad der er særligt ved denne form for krypteret drev?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 14:00 #2
Jo jeg ved godt, hvad det vil sige, at kryptere data på computeren, og jeg kan også godt forstå, at man kan kryptere en SSD, men jeg forstår ikke, hvad det betyder, at købe en krypteret SSD, og ikke bare en som kan krypteres. Skal der et password til før disken kan bruges?
Avatar billede Slater Ekspert
17. april 2019 - 14:47 #3
Tak. Sådan et drev er det der kaldes et SED eller self-encrypting drive. Modsat et standard-drev som kan krypteres, men hvor din computer skal bruge processorkraft på at kryptere og dekryptere data når der læses og skrives, har en SED sin egen mikroprocessor til det, så den ikke tager systemressourcer til det. Samtidig er kryptering på hardware-niveau i stedet for software og er mere sikker.

Jeg har ikke selv et, så er ikke helt sikker på hvordan passwords gemmes. Du køber dem uden et password og skal indtaste et for at starte låsningen af data, men så vidt jeg lige kan læse mig til låses de automatisk op når computeren kører - så om de også kan benytte noget hardware-hash som password, eller computeren bare gemmer passwordet, det ved jeg faktisk ikke. Kan være andre her ved det.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 15:04 #4
Måske er det noget lignende SanDisk USB stick, hvor der på USBén ligger noget software hvor man skal oprette et password for at komme ind i en Vault?
Nå, noget fik jeg da at vide. Tak for dit svar. 😊