Avatar billede Pia_Jensen Mester
22. april 2019 - 19:41 Der er 5 kommentarer

Beskedsystem gemme som kladde eller sende med det samme

Jeg vil gerne lave en formular textarea med 2 knapper en til "Gem kladde" og en knap med "Send besked". Der skal som man nok kan regne ud ske 2 forskellige ting, den første skal gemme til databasen og den anden skal sende besked med det samme (og samtidig gemme til databasen). Hvilken måde vil være en korrrekt måde at gøre dette på? Jeg bruger PHP og MySQL / MySQLi

Med en knap ville jeg bare gøre således:

<form method=POST name=form>

<textarea name=text></textarea>

<input type=submit value=Send>

</form>

Kan man eventuelt lave en ekstra knap således.

<input type=hidden name=do>

<input type=button onclick="document.form.do.value='save_draft';document.form.submit();" value="Gem kladde">

<input type=button onclick="document.form.do.value='send';document.form.submit();" value="Send besked">
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2019 - 20:03 #1
hvis du kan krølle den, så den går via din gmail til dig selv (en anden mail) før den sendes, så kan du også få en fortryd-knap med
Avatar billede Pia_Jensen Mester
22. april 2019 - 20:20 #2
Det er ikke sikkert det skal sendes via gmail (det skal det ikke) og det er ikke mig selv der skal sendes besked til. Man kunne sikkert godt lave en fortryd knap ved at gemme i databasen først og gøre så beskeden først bliver sendt af sted efter lidt tid, måske 2 minutter eller hvad der er passende. Det kunne måske være en ide at man fik vist "preview" før beskeden bliver sendt, men en fortryd knap vil jeg ikke lave på nuværende tidspunkt.

Det er bare princippet i det jeg gerne vil have lidt hjælp til, jeg kan godt det grundlæggende i html og php.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2019 - 20:48 #3
Min idé var, at udnytte google. En besked sender du (evt med forsinkelse) til dig selv, og når den ankommer, så sender du den videre til den rette modtager i det system, som du vælger. Så styrer google alt mht fortryd og forsinket fremsendelse, du skal bare tømme din post og videresende teksten (ikke mail) til den modtager, du evt har i titel på mail. Der er ingen grund til at opfinde noget flere gange, bare lån systemet.
Avatar billede Pia_Jensen Mester
22. april 2019 - 22:40 #4
Jeg vil overveje det. Jeg forstår godt hvad du mener, umiddelbart virker det mere omfattende end det jeg havde tænkt mig.
Avatar billede Slater Ekspert
23. april 2019 - 09:45 #5
Hvis du vil gøre det i kode, ville jeg nok gøre det med AJAX i stedet for en form, så man ikke bliver sendt væk fra det man er i gang med at skrive.

Men hvis du vil bruge en form, kan du bare have to submit-knapper med hver deres name, og så tjekke i PHP hvilken der er sendt for at vide hvilken der blev klikket på.