Avatar billede uvoller Novice
24. april 2019 - 16:20 Der er 11 kommentarer

PC med lav strømforbrug

Hej Eksperter
Jeg leger lidt med at have Crypto coins til at stake, det vil sige at jeg skal have en wallet til at stå online. Dette betyder at min pc skal stå tændt hele tiden, så jeg vil gerne finde en med et lavt strømforbrug.

Der er ikke de store krav kun at det er win 10, og en hd på 256GB

Alle forslag er velkommen
Avatar billede Slater Ekspert
24. april 2019 - 16:25 #1
Hvis du kan nøjes med Windows 10 IoT Core (den skrabede version til Internet of Things), så kan du bruge en Raspberry Pi eller lignende ARM maskine, som er superbillig og næsten ingen strøm bruger.
Avatar billede uvoller Novice
24. april 2019 - 16:56 #2
@Slater

Tak for hurtigt svar
Det er helt sikkert en mulighed - kan du evt anbefale et sted hvor jeg kan købe en komplet med stik, HD, Ram mm ?
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2019 - 17:25 #3
en pc koster ca. 300 kr i kvartalet at ha kørende.
en raspberry er en dårlig ide, fordi hvis SD kortet crasher, så mister du alt og der er intet at gøre. derimod kan en hdd nemt reddes.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2019 - 17:54 #4
hvis win10 IoT kan have en onedrive-adgang også, så kan den lave backup den vej - og en 500gb ssd koster ikke meget (indkøb/strøm)

Men - der er ikke penge i det.
Jo flere transaktioner, jo mere kapacitet kræves, og på et tidspunkt vil strømforbrug være lig indtjening (kurs på valuta), og der er ingen, der investerer i det mere, og det dør.
Du skulle være startet i '16 og solgt ud ultimo '17. Hypen er ovre.
Avatar billede uvoller Novice
24. april 2019 - 21:38 #5
Det er ikke mining, for enig der er hypen og pengene over. Jeg er efter her, men staking, som ikke kræver en masse computer kraft, og hvor du kan have mange forskellige coins kørende.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2019 - 22:14 #6
Igen - det er en nul-bon. Du skal starte med at låse noget kapital ind, og derefter kan du opbevare andres (i % af din samlede kapital) så det vokser langsomt og hvis kursen falder så taber du penge. I bedste fald tjener du svarende til inflationen.
Avatar billede uvoller Novice
24. april 2019 - 22:29 #7
Jeg fik købt noget valuta før det store boom i 2017, så har allerede de coins jeg skal bruge for at få det til at virke. De coins som giver mindst tilbage er på 30% om året, og andre er 100%. Det er rigtigt at der er en risiko for at kursen falder, men den er jeg villig til at tage - jeg har allerede mine indskud trukket ud, så jeg kan betragte det som matador penge. Ligeleder er jeg overbevist om at kurserne vil stige, efterhånden som det bliver nemmere for alle at købe cryptoer.
Men det var såmænd ikke det mit spørgsmål gik på ;+)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2019 - 07:12 #8
Win IoT core har ikke umiddelbart adgang til lokale diske - du skal inkludere et API, der kan. Den kan wifi, så måske er det lettere at bare have alle data i OneDrive?
Stadig noget af en opgave at lave en app, der kan styre det - men så kan du jo sælge app/system til andre også...
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. april 2019 - 09:52 #9
Kunne en lille compute stick ikke klare opgaven. Den bruger i hvert fald ikke meget strøm. Udvid HD med micro SDkort for at få de ønskede 256 gb hd.
https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Mac/Intel-Compute-Stick-M3-6Y30-NO-OS/2547887
Køb en windows 10 license og installer den. Eller køb den med pre installeret windows 10.
Avatar billede Maximiliandk Praktikant
25. april 2019 - 18:11 #10
Hvis du ene og alene skal bruge den til at opbevare crypto coins, så tror jeg da, så tror jeg da, at jeg kan komme med nogle bedre forslag til en løsnining.

1: Køb en Rasberry Pie (2-300 kr). Det er en minicomputer (uden skærm, højtalere, tastatur osv.). Så tilslutter du skærm, tastatur og mus samt installerer windows. Så kan du opsætte programer som du har behov for osv. Herefter kan du frakoble skærm osv., så du bare nøjes med at have Rasberry Pie tilsluttet strøm og LAN-kabel.
Den bruger næsten ingen strøm og fylder det samme som en kvart liter mælk.

2: Køb en VPS (Virtual Private Server) og installer windows + andre programmer du har brug for. I og med at du betaler for serveren, så står den altid tændt uden behov for din strøm eller dit internet. Via "remote desktop" kan du nemt og hurtigt tilslutte fra din egen PC når du har behov for det. Tyske Hetzner tilbyder VPS'er med Windows for 2 euro per måned hvis du selv kan sætte det op. Jeg har fulgt denne guide til det: https://www.youtube.com/watch?v=T-ktOJwrzLA

Mvh. Christian M., https://regnskabsprogrammerne.dk/
Avatar billede uvoller Novice
08. maj 2019 - 09:06 #11
@MaximilianDK
Jeg kan lide ideen med en Virtuel server, så den har jeg bestemt mig for at gå efter.

Jeg er dog gået i stå igen, når jeg mounter en server, får jeg ikke muligheden for at starte den op i consolen, heller ikke efter en restart.