Avatar billede Gus635 Novice
25. april 2019 - 13:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Betinget dropdown-liste

Hej alle,

Jeg sidder hermed et excel-hovedbrud, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal løse.

Det drejer sig om en stor (20.000 celler) liste med bilmærker + model. Det vil sige, at der er alt fra Alfa Romeo til VW.

Arket er bygget op, så der står i kolonne A er bilmærket, og kolonne B er modellen:
A                        B
Audi                  A2
Audi                  Q5
Mercedes          SLR
....                    ....
VW                  Passat
VW                  UP.

Jeg skal så have lavet en dropdown liste, som er betinget: det vil sige, hvor jeg først vælger bilmærket, og på baggrund af bilmærke kan vælge model (som er tilknyttet bilmærket).

Altså hvis der vælges "Audi" i første dropdown, så er det kun "A2 og Q5" som er tilgængeligt, så jeg ikke kan vælge Audi + passat.

Jeg håber, at nogle kan hjælpe.
Avatar billede Gus635 Novice
25. april 2019 - 13:26 #1
Og dropdown-listen skal naturligvis formes sådan, så bilmærket kun fremtræder én gang.. :)
Avatar billede madklub Guru
25. april 2019 - 14:57 #2
Avatar billede Maximiliandk Praktikant
25. april 2019 - 17:58 #3
Det lyder som noget der kan lade sig gøre via Excels "Filter"-funktion. Prøve at indsætte en ny række øverst

Bilmærke          Model
Audi                  A2
Audi                  Q5
Mercedes          SLR
....                    ....
VW                  Passat
VW                  UP.

Marker så den øverste række og klik på funktionen Data -> Filter.

Mvh. Christian M., https://roulette-spil.dk/
Avatar billede Maximiliandk Praktikant
25. april 2019 - 18:09 #4
Her er et link til filter funktionen:
https://www.youtube.com/watch?v=soX8pYY5-08