Avatar billede Lystfisker Seniormester
28. april 2019 - 12:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kommandoknap

Hej Eksperter

Jeg vil gerne forsøge mig med kommandoknapper.

Jeg har 12 månedsark JAN20 til DEC20, og et ark med turnus for hele året; TØRN.
Kommandoknapperne skal helst kunne overføre data fra et celle område på ark TØRN, til et celle område på f.eks. ark JAN20 ved et tryk på en knap placeret i A1 på månedsarkene. Områderne på månedsarkene har samme størrelse som det udsnit der skal hentes data fra, på arket Tørn.
F.eks.:
JAN20 område J15:BS196 = TØRN område J15:BS196
FEB20 område J15:BS196 = TØRN område BT15:DY196
MAR20 område J15:BS196 = TØRN område DZ15:GI196

Er det muligt at definere celleområdet der skal flyttes, ud fra det celleområde som der skal flyttes data til, således at knapperne er tilknyttet til månedernes længde/størrelse(ark MAR20 celleområde større end ark FEB20, og områderne der flyttes, skal så helst defineres derefter.)

Mvh. Lystfisker
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. april 2019 - 13:17 #1
Hej Lystfisker
Tanker!!

Navn giv områderne
T1, T2 til T12 og Md1, Md2 Til Md12

I et modul

Sub Overfoer(Md as Variant)

select case Md
  Case 1
    Range("T1")=Range("Md1")
  Case 2
    Range("T2")=Range("Md2")
  osv.
End select
end sub

Kode til dine knapper

Sub MinKnap1_Click
    Overfoer(1) ' 1 ændres til den måned knappen repræsenterer
end sub

ej testet

Jan
Avatar billede Lystfisker Seniormester
28. april 2019 - 13:58 #2
Hej Jan

Det var noget af en mundfuld :-)
Jeg forsøger at sætte mig ind i hvordan jeg får det til at fungere...TAK

Det kan nok godt tage noget tid.... Jeg har ikke leget med makroer før. ;-)

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Lystfisker Seniormester
02. maj 2019 - 21:47 #3
Hej Jan

Du sendte mig VBA til overflytning af celleområde fra mit ark TØRN til månedsarkene JAN20:DEC20 i #1.

Jeg forsøger at navngive områderne på mine månedsark, men Excel vil ikke acceptere navne der er lig celle navne f.eks. Md1, skal jeg navngive månedsarkene i "", altså "Md1"? - eller har jeg mulighed for at navngive dem lige hvad jeg vil, - f.eks JanMd = jan ark området, FebMd = feb ark området?

Jeg har lagt en knap, - uden funktion, - uden tilknyttet funktion i A1 på alle månedsarkene. Det er meningen at jeg ved et tryk på den, får overført indholdet fra det korresponderende celleområde fra arket TØRN.

Jeg har lagt mit ark op på Dropbox, hvis du evt. skulle have mulighed for at tage et kik på min mappe ved lejlighed:
https://www.dropbox.com/s/4ms4uf33ruxpwlx/Arbejdskopi%20til%20deling%201-6.xlsx?dl=0

Jeg forsøger samtidigt at finde en løsning der kan skubbe vagtsymbolerne fra den celle i månedsarkenevde bliver overført til, til cellen direkte under. Således at jeg kan tilføje et andet symbol i øverste celle, f.eks. et S hvis der skulle være sygdom, et F for ferie o.s.v.

Skulle du have tid, lyst og lejlighed til at kigge på min mappe, er du naturligvis også velkommen til at ringe, så jeg kan forsøge at forklare hvad jeg mener, 61786432.

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. maj 2019 - 22:19 #4
Hej det vil jeg gerne men først i weekenden
Jan