Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2019 - 18:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fjernbetjening til loftventilator

Jeg har tidligere skrevet her på eksperten vedr. en loftventilator, der var et problem med. Problemet var at den ikke kunne slukkes med fjernbetjeningen. Ventilatoren er af mærket Exido. Dette navn figurerer ingen steder, så det er lidt problematisk.
Jeg troede at jeg havde fået løst problemet, men det er desværre ikke tilfældet. Jeg mener at dette problem afviger så meget fra den første tråd, så jeg har valgt at oprette denne i stedet.
Jeg har en ventilator i et andet rum, og denne kan godt startes og stoppe med fjernbetjeningen, så det må være modtageren i den ene ventilator der ikke virker korrekt.
Jeg har været inde at kikke på nettet, og har da også fundet løse modtagere med fjernbetjening, men nu er det jeg vil høre om noget her på eksperten, kan svare på om man bare kan sætte en modtager op, uden det nødvendigvis er af samme mærke som selve ventilatoren.
Avatar billede htx98i17 Professor
01. maj 2019 - 12:58 #1
Så skal du vide noget om elektronik, ellers vil det bare være et gæt.
Hvis den kan tænde, så tror jeg ikke det har noget at gøre med modtageren, men nærmere elektronikken/relæet/transistoren eller hvad der ellers findes i det kredsløb som afbryder strømmen til ventilatoren. Det kan også være et brud i printpladen. Det kan være mange ting.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2019 - 14:15 #2
Det er bare mærkeligt, fordi ventilatoren sagtens kan starte, og også reagerer på alle  hastighedstrinene 1, 2 og 3. Men at stoppe har den svært ved, men det kan lade sig gøre. Hvis det var et evt. brud på en printplade, skulle den vel slet ikke kunne stoppe.... eller....! Jeg er ikke så meget for at skulle åbne modtageren, for der er jo tale om 230 V. Jeg takker under alle omstændigheder for svaret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2019 - 15:48 #3
Jeg har droppet at rode mere ved loftventilatoren og har derfor bestilt en ny, for hvem siger at den kommer til at virke hvis der kommer en anden modtager i. Det vil være som at kaste gode penge, efter dårlig.