Avatar billede BDV Juniormester
30. april 2019 - 13:04 Der er 2 kommentarer

Powershell

Opret en tabel, der viser de routes der er på den lokale maskine med følgende kolonner:
-Destination med prefix højrejusteret
-Metric
-Navn på output-interface
-Nexthop

Er der nogen der ka hjælpe med dette?? Det er i powershell ISE
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. april 2019 - 17:51 #1
Avatar billede Keld Broe Seniormester
05. marts 2023 - 21:13 #2
Her er en powershell kode, der vil give dig en tabel med de ønskede kolonner:

Hent alle ruter undtagen default gateway
$routes = Get-NetRoute | Where-Object { $_.DestinationPrefix -ne "0.0.0.0/0" }

Opret en ny tabel med de ønskede kolonner
$table = $routes | Select-Object @{Name="Destination"; Expression={$_.DestinationPrefix.TrimEnd('/')}}, @{Name="Metric"; Expression={$_.RouteMetric}}, InterfaceAlias, @{Name="NextHop"; Expression={$_.NextHop.TrimEnd('0')}}

Vis tabellen i powershell ISE
$table | Format-Table -AutoSize

Forklaring af koden:

Først henter vi alle ruter på den lokale maskine ved at bruge Get-NetRoute cmdlet.
Vi filtrerer ruterne, så vi kun får de ruter, der ikke er default gateway (0.0.0.0/0) ved at bruge Where-Object cmdlet.
Vi opretter en ny tabel med de ønskede kolonner ved at bruge Select-Object cmdlet. Vi bruger også TrimEnd metoden til at fjerne skråstreger fra slutningen af nogle af kolonnerne.
Til sidst bruger vi Format-Table cmdlet til at vise tabellen i powershell ISE med de ønskede kolonnebredder.