Avatar billede Marcus Andersen Praktikant
02. maj 2019 - 18:18 Der er 8 kommentarer

Ipad mini stopper i opdatering til IOS 12.2

Min meget gamle Ipad har IOS 7.2 el tilsvarende, og jeg har idag via Itunes opdateret den til 12.2. Eller rettere - min macbook downloader pakker ud og kontrollerer herefter min Ipad og starter med at installere. Efter nogle minutter stopper installation og min macbook giver følgende fejlbeskrivelse "Ipad kunne ikke opdateres, der opstod en ukendt fejl (14)". Jeg har skiftet til original kabel, som der bla. står på appels supportside ...

Min macbook kan se enheden engang imellem, og hver gang jeg forsøger installation, så stopper den (ipad'n viser blot æble og installations bar).

Jeg undres noget over, at den overhovedet forsøger med IOS12.2 når min Ipad er 6-7 år gammel.

Jeg ønsker ikke at genetablere, da der jo (selvfølgelig) er billeder og film på Ipad'n som så forsvinder.

Hjælp .... kan man evt få nogle erfarne hw folk til at flå ssd disken ud og så hente data ud? Kan man installere en ældre IOS - feks 9.3 og hvor samt hvordan hentes den i så fald?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2019 - 20:32 #1
ipad mini - de første - stopper ved ios 9.3.5 da det er den sidste 32bit version - derefter er der kun 64bit-ios, og det kan de ikke.
Hvis du har jailbraket den, så kan den melde forkert version - men det kommer den ikke til at køre 64 bit kode af.
Hvis det er fx en mini 4. så kan den 64bit, men den klarer næppe springer fra 7 til 12 i et hug, så den dør. Du må jo have en kopi af data i itunes?
Hvorfor starter du en stor opgradering uden backup af data (hvis de er vigtige)?
Avatar billede Marcus Andersen Praktikant
02. maj 2019 - 21:16 #2
Ipad står "originalt", den er ikke jailbraket. Reelt er det min kærestes Ipad (16GB) version, hvor en nyere version af IOS skulle på af hensyn til nogle applikationer. Hendes iCloud støtter kun til 5GB hvilket ikke var tilstrækkeligt mht billeder - tja, sådan er det.

Med det du skriver, så skal jeg jo kunne få en 9.3.5 ind, hvor det så må antages, at den kan virke igen.

Hvordan kan jeg via Itunes installere IOS ver 9.3.5?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2019 - 21:56 #3
Det kunne du, den gang den eksisterede. Apple har kun 64bit versioner nu. Alle systemer anbefaler, at man opdatere løbende, og ellers er det ens eget fravalg. Det gælder ios, Android, Windows (hvor der stadig er folk på v7 og V8 selvom de kan opgradere til V10 gratis) på et tidspunkt, så trækkes stikket fra udbyder, og så har man ikke understøttet skrotmetal tilbage.
Avatar billede Marcus Andersen Praktikant
03. maj 2019 - 08:28 #4
Det er jo ganske dårlige udsigter i så fald. Jeg har opdateret via min macbook, vil der i opdateringsprocessen blive lavet en "tilbagerulningsfil" på min macbook, så jeg kan benytte den og dermed komme tilbage til udgangspunktet?

Og så en helt anden ting - det undrer mig, at Itunes ikke selv ifb opdatering af IOS ikke har en indbygget "sikring", da den jo kan læse SN og dermed model og type (det vil sige - jeg ville egentlig forvente, at opdatering i så fald ville blive stoppet med det samme??).
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2019 - 11:28 #5
Avatar billede Andrew Gupta Novice
04. maj 2019 - 19:54 #6
Jeg havde problemer, mens jeg opdaterede iOS 12.2 på min iPad Pro, mange tak for din hjælp @claes57
~Andrew
Avatar billede Marcus Andersen Praktikant
10. maj 2019 - 15:42 #7
Min Ipad har været hos iRepair - altså selve navnet iRepair lyder jo fint, men repareret blev den ikke, og de kunne (heller ikke) opdatere den til en version, som fungerede. Dog nævnte de, at porten ikke kunne trække strøm nok, så det lyder som om, der er er flere ting, som pludselig ikke virkede i forbindelse med min opdatering. Så intet nyt under solen i relation til at komme i kontakt til den.

Så jeg tænker - noget som minder om Ibas, som dog ikke er så tillokkende grundet deres umiddelbare høje pris. Nogen som kender andre virksomheder, der har en mere "tillokkende" pris i forsøg på at redde data?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2019 - 16:44 #8
de eneste i dk, der reelt er prof og med licens fra Apple er Humac
https://www.humac.dk/service/reparation
de koster noget (jeg ved ikke hvor meget) men hvis de kan, så er det vel pengene værd, og hvis de ikke kan, så kan andre heller ikke.