Avatar billede huddie Professor
03. maj 2019 - 19:33 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Ang. "døde" højtalere til PC

Hej Eksperter!

Pludselig lader det til at mine højtaler "døde", men er der nogen steder jeg kan tjekke om problemet ligger hos højtalerne eller selv computeren, for at være helt sikker.
Er det min PC, så hjælper nye højtalere ikke meget. Jeg har umiddelbart disse "spor":

1) Når jeg tænder og slukker for højtaler-boksen(jeg ved ikke lige hvad den kaldes), så er det som om den ikke rigtig vil tænde igen med mindre jeg rører lidt ved strømledningen kommer der lys i den.

2) Når jeg tjekker lyden på min PC, så indikerer den at der er en form for lyd. Indikatoren hopper op og ned når jeg prøver at afspille noget. Så den registrerer lyd, som bare ikke kommer ud i højtalerne.

3) Der er ingen lyd uanset om det er fra Spotify eller YouTube, for at nævne noget, så det gør ingen forskel. Jeg bruge også CCleaner, for har der ligget for meget har det tidligere blokeret for lyden på primært YouTube, men det har ikke hjulpet denne gang. End ikke ved genstart af min PC.
Den virkede ellers tidligere på dagen.

4) Kan det måske være en virus der er problemet? I så fald vil jeg køre en total rens, som jeg ellers kørte for ca. en uge siden.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. maj 2019 - 20:39 #1
Højre klikker du på højtalersymbolet ned i nederste højre hjørne ved siden af uret er muligheden : foretag fejlfinding på lydproblemer
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. maj 2019 - 20:50 #2
Jeg går ud fra at der er tale om en stationær pc.
Hvis du med "højttalerboksen" mener strømforsyningen til højttalerne, så kunne det tyde på at der er en defekt i denne. Jeg tror ikke at det er din pc, der er synderen og heller ikke selve højttalerne - det er dog kun et gæt.
Hvis du har adgang til en anden pc, og prøv at koble højttalerne til denne, virker de heller ikke der, så er problemet ligesom indkredset, og dermed kunne det tyde på at fejlen ligge i strømforsyningen til højttalerne.
Avatar billede huddie Professor
03. maj 2019 - 21:35 #3
Først til kurt54:

Når jeg følger dine anvisninger får jeg kun disse muligheder:
Åbn lydstyrke
Afspilningsenheder
Optagelsesenheder
Lyde
Indstillinger af lydregulering

Til ErikHg:
Desværre har jeg ikke en anden PC i huset til at afprøve den del. Det nærmeste er i IPad, men der kan den næppe kobles på.
Så må jeg i morgen prøve hos en nabo, for at se om de virker der.

Hvis jeg skal ud og investere i nye højtalere og/eller en ny strømfordeler(er det også det slev om der også er en såkaldt højtaler til gulvhøjde i den?) er der så noget I kan anbefale som ikke koster en herregård? Dog heller ikke noget billigt kram der ender med at gå ned efter en uge.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2019 - 06:46 #4
Har du høretelefoner til mobil kan du teste om højttaler udgangen virker på din pc
Avatar billede poko1 Ekspert
04. maj 2019 - 07:41 #5
har du kigget i Kontrolpanelet Lyd om den er markeret rigtigt?
https://ibb.co/9gXsdsx
Avatar billede huddie Professor
04. maj 2019 - 13:08 #6
Nu er jeg endnu mere forvirret. Ikke over de seneste svar, men i dag er der atter lyd igennem. Den eneste forskel at min PC har været slukket helt for natten og da jeg startede den op igen i dag var lyden tilbage.
Undskyld det lidt platte udtryk i denne sammenhæng, men jeg fatter ikke en lyd.
For den halve dag i går kunne jeg ikke få en lyd frem uanset hvad jeg åbnedet, rensede og genstartede et par gange uden held.

Trods alt er det alligevel værd at overveje nye højtalere.