Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. maj 2019 - 13:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

? Kopiere en DvD til en anden DvD ?

Jeg kunne godt tænke mig at kopiere en enkelt DvD over på en anden DvD.
*
Ved ikke, hvordan man gør ....

* 1 :
Har en gammel bærbar med XP (Som jeg kun bruger til at kopiere CD musik på) . Windows Media Player. Virker. - Men kan den kopiere DvD og brænde DvD ?

2 :
Så har jeg en stationær med Linux Mint 19.1 - Mate -
Jeg ved ikke om man kan på den ?
*
3 :
En gammel bærbar med Windows 7 -
Men jeg ved ikke om CD drevet virker.
Man kan godt kopierer på harddisken - Men ikke brænde over på en CD.
Der kommer kun støj. (Windows Media Player)
*
Er der hjælp at får fra jer Eksperter ?
*
Tak
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2019 - 14:10 #1
Er det en "hjemmelavet" dvd du vil kopiere?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. maj 2019 - 15:05 #2
Nej
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2019 - 15:54 #3
Så er der kopi sikring på vil jeg tro og at bryde det må jeg ikke lige hjælpe med.

Du må låne den dvd igen eller evt se materiale fra den på Utube hvis det forefindes. Det må du selv finde ud af. Fortsat god dag :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
04. maj 2019 - 17:21 #4
Du er nødt til helt basalt at undersøge, om drevet kan læse DVD'er. Det gør du ved at lægge en film-DVD. Windows Medieafspilleren havde mig bekendt indbygget DVD-afspilningsfunktion, så dén burde kunne afspille det, hvis drevet kan læse DVD'er.

Programmet MakeMKV kan kopiere indholdet af DVD'er til en harddisk - næsten uanset kopispærring: http://makemkv.com/download/
Dette indhold kan du så brænde over på en anden DVD med et brænderprogram - f.eks. Burnaware Free eller CDburnerXP.

Personligt ville jeg dog ikke bruge tid på at brænde DVD'er. Især hjemmebrændte DVD'er er meget sårbare. Og ethvert TV-apparat af nyere dato kan afspille de MKV-filer, som MakeMKV laver, direkte fra en USB-stik eller en ekstern harddisk.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. maj 2019 - 17:54 #5
Og lige for at præcisere: Det er ifølge lovgivningen ikke ulovligt at bryde kopispærringen på en CD eller DVD, du selv ejer med henblik på at kunne afspille den. Det bliver først ulovligt, hvis du ikke selv ejer originalen eller videredistribuerer materialet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2019 - 18:55 #6
@eurositi
Det var en helgardering du der fik lavet :-)
Tror personligt ikke på at det er spørgers egen dvd ;-)
Avatar billede kurtba Ekspert
04. maj 2019 - 22:16 #7
Hent dette brænderprogram i den free version. Det kan kopiere en dvd.
http://www.burnaware.com/download.html
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. maj 2019 - 22:51 #8
Tak for link og gode råd.
Jeg har ikke foretaget mig noget - endnu -
Har været hos vore børn og deres familier -
4. Maj og lys i vinduerne.
Tak for advarslen - @eurositi -
Jo. Indrømmet - Det er en DvD lånt på biblioteket i dag -
Jeg kan godt se / høre den - mange gange. Før jeg aflevere den.
Om senest en måned ...
Som sagt. Har jeg ikke, foreløbig, foretaget min noget.
- Hverken lovligt eller (især) ulovligt ....
*
Tak for i dag
Avatar billede eurositi Ekspert
05. maj 2019 - 00:56 #9
Jeg har stadig alle de DVD-film, jeg har købt gennem de sidste 20 år og kunne ikke drømme om at smide dem ud, selv om de fylder ganske meget. Men dette ville selvsagt også gøre min digitale samling ulovlig. Særdeles mange af mine film er "smalle" europæiske film, som i mange tilfælde er tæt på umulige at finde i normal handel igen.

Derfor har jeg brugt MakeMKV ret flittigt til at tage backup af mit private filmarkiv. I hvert fald de dele af samlingen, jeg værdsætter mest. Ofte medfølger der ikke engang undertekster på originalfilmene, så kopieringen til harddisk giver mig samtidig mulighed for at tilføje brugbare undertekster fra undertekst-sites til filmene. Andre gange har det været for at kunne afspille en ikke-regionskode-2 film.

De få gange, jeg ser film fra min samling, afspiller jeg dem altid som videofiler fra min harddisk. Jeg ejer ikke engang en DVD- eller Blu-ray afspiller længere - bortset fra det optiske drev i min PC, som jeg aldrig kunne drømme om at bruge til filmafspilning, da det larmer for meget eller ganske enkelt er alt for besværligt sammenlignet med at streame en lokal MKV-fil fra min PC til min Chromecast.

Bibliotekerne og rettighedshaverne er jo udmærket klar over, at film til udlån bliver kopieret af lånerne. Dette er formentlig også en af grundene til, at udlåns-licenser til f.eks. DVD-film koster bibliotekerne op imod 1000 kroner stykket i indkøb. Til gengæld er hovedproblemet - videreformidling af kopierne - nok ved at være en saga blot, da det ganske enkelt er alt for langsommeligt. Dér, hvor piratkopiering af film stadig er et stort problem, er efter alt at dømme stadig via fildelings (bit-torrent)-programmer og ulovlige streamingtjenester.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2019 - 11:20 #10
Tak for gode råd og god Søndag ...
*
Det er en krypteret DvD - Koncertoptagelse med SADE. Lånt på mit bibliotek.
I går. - Kan låne den i en måned - Kan se den igen - Gør det allerede. Har set den 3 gange. - For musikken og koncerten er super.
*
Jeg har besluttet mig for - Ikke at vil forsøge med noget, som "af krypterer".
-
Det er kun denne - ikke en hel masse DvD !
*
Men jeg har ikke lyst til at gøre noget, der måske skader bibliotekets DvD.
Eller hvis biblioteket nu kan se det ?
Og jeg ikke kan være låner mere ?
- Der står noget med, at hvis materialer bliver væk eller beskadiges.
Kan det koste 1.600 kr.
-
Det vil jeg ikke risikere. - Og slet ikke risikere at blive blacklistet som bruger på vores bibliotek.

*

Jeg siger : Mange tak for jeres venlige råd og god Søndag.
*
Egon Olsen :
"Aktionen er sat i bero" .....
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2019 - 11:29 #11
#10 Dvd tager ikke "skade" af det.
Bibioteket kan ikke se noget som helst da der ikke kan tilføjes noget på dvd. Dvd aflæses blot. Der sker ikke noget fysisk på den.

Men alligevel er jeg glad for din beslutning.

Koncert med Sade kunne jo så måske findes på nettet  (UTube) så du kan se den når du vil :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2019 - 11:37 #12
Tak til Alle. - Jeg er blevet klogere -
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2019 - 17:59 #13
STOR tak til ALLE -

I burde alle få "Points" ....
Men I får, til gengæld : Masser af Ros !