Avatar billede Mikkel H Novice
09. maj 2019 - 09:35 Der er 12 kommentarer

Snyd med PC reperation?

Hej.

Jeg købte her for de seneste et nyt PC kabinet, og da jeg havde lidt problemer med en skrue som ikke helt gad skrues løst, valgte jeg for en sikkerheds skyld at tage det til et PC Reparation og lade dem overføre alle mine dele fra det gamle kabinet over til det nye.

Da jeg spørger om prisen, siger han der et obligatorisk 250 Kr diagnostisk tjek, men vælger ikke at fortælle hvad den endelig pris er, da de tager time pris. Da jeg er et fjols, vælger jeg at sig ja og tror på det kun tager en times tid.

Fik dog fakturaen dagen efter på 2100KR! for 3 timers arbejde.

Jeg er ingen PC ekspert, og har fået at vide af mine kollegaer at det normal tager en 30 minutter - 1 times tid for en ekspert af skifte til et nyt kabinet.

Ville spørge herinde om jeg er blevet snydt og hvad jeg kan gøre.
Eller om det bare er normalt at det kan tage så lang tid at skifte til et nyt kabinet.

*Jeg ejede alt, og betalte kun for servicen*
09. maj 2019 - 09:54 #1
Det er ufatteligt sådan noget der!

Du er helt sikkert blevet snydt og det skal man ikke finde sig i - sådan en som ham, tror han kan slippe af sted med alt, fordi det er så teknisk at de fleste af os bare ruller rundt og betaler ..
Avatar billede Slater Ekspert
09. maj 2019 - 09:56 #2
Tre timer lyder højt, men der kan opstå forhindringer undervejs, som noget der har sat sig fast, rustet, smeltet osv. Det skal de naturligvis ikke dække af egen lomme. Det rigtige at gøre ville naturligvis være at ringe til dig og spørge om du ville have det gjort, men jeg tvivler på der er meget du kan gøre lovmæssigt.

Jeg ville dog bede dem om en forklaring på tiden, og hvis de ikke kan komme med en, virker det rimeligt i hvert fald at give dem en negativ anmeldelse på Trustpilot.

Hvad jeg er mere overrasket over, er at du har valgt et sted der tager 700 kr i timen. Det må du vel have vidst fra starten, og det virker meget højt.
Avatar billede Mikkel H Novice
09. maj 2019 - 10:26 #3
Hej #Slater

Ringede til dem for at høre hvorfor det kom så højt op i timerne som det desvære kom til. Han fortalte mig de 3 timer også var at fjerne alt og puste det igennem (Skille og rense Grafik kortet?, og de andre dele). Fik dog aldrig noget besked eller opkald bortset fra at min PC var klar til at hentes.

Ellers sagde han at der ikke var nogle forhindringer i arbejdet.

Skulle havde spurgt ham om time prisen, istedet for om hvor meget det ville koste mig. Han svarede at de ville finde prisen bagefter da han ikke var helt sikker på prisen, som så også er min skyld, da jeg skulle havde gået igen hvis han ikke ville sige prisen.

Det prøver man forhåbentligt kun en gang at dumme sig på.
Avatar billede Slater Ekspert
09. maj 2019 - 10:37 #4
Hm, men du havde vel ikke bedt om en rens, kun en overflytning? Det giver mening lige at blæse det værste støv af, men det kan ikke tage mere end ti minutter. Hvis de virkelig har brugt flere timer på en grundig rens af hver enkelt del, så har du fået en service du ikke har bedt om, og så kunne du måske have en reel klagesag.

Jeg er dog stadig i tvivl om hvor vidt den vil holde. Og du skulle nok have optaget samtalen, så du kunne bevise han havde sagt det, hvis du ville tage den vinkel. Ellers risikerer man bare de benægter det.

Men ja, man lærer af sine fejl. Altid få oplyst timeprisen og et groft timeestimat som absolut minimum.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. maj 2019 - 12:48 #5
Som du beskriver det ovenfor, er der ikke indgået en klar aftale omkring arbejdet, der skal udføres - heller ikke prisen for det.
Hvor vidt der er udført arbejde, der ikke er bedt om eller normalt indgår i arbejdsgangen vil være en subjektiv vurdering, især når aftalegrundlaget er fraværende.
Den fornuftige tilgang må være at ærgre sig over prisen og lægge låg på den.
Avatar billede Slater Ekspert
09. maj 2019 - 13:21 #6
Kun delvist enig der, Krogh.

Hvis jeg sender min bil til mekanikeren og beder dem skifte bremserne, og jeg så kommer og henter den og ser de har totalt relakeret den fordi de ikke syntes lakken var pæn, og de giver mig en regning for det, så har jeg en klokkeklar sag ved forbrugerklagenævnet. Også selvom der ikke forelå en klar aftale om arbejdet eller prisen.

Dette er langt fra lige så klart, men en grundig rengøring, der tager dobbelt så lang tid som installationen, er ikke en nødvendig del af en komponentflytning.

Så ja, det er en gråzone med noget subjektivitet i, og det koster 500 kr at føre en småsag ved forbrugerklagenævnet, hvilket er en stor sum set relativt til regningen, hvis man nu skulle tabe. Så var det mig ville jeg også bare bide det i mig og lære til næste gang.

Men - uden at være jurist vil jeg stadig sige der kunne være noget at komme efter, hvis man virkelig skulle ønske det. Og naturligvis forudsat at opretter ikke har sagt ja til en rengøring, f.eks. ved at de lige i forbifarten har sagt noget a la "vi renser den naturligvis også, okay?" og opretter har nikket eller sagt ok.

Men beviset vil stadig være svært at producere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2019 - 14:36 #7
Det er bedst altid at have bevis på det forud aftalte, i form af en skriftlig aftale. Det kan godt være, at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men det eneste sted det står skrevet, er i vandbaljen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. maj 2019 - 18:57 #8
Det burde kunne klares på 1-2 timer. Det der kan tage noget tid er at forbinde alle de små ledninger rigtigt og teste funktionen. 700 kr virker ikke som en dyr timeløn. Men det lyder som om du har betalt i altfald en time for meget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. maj 2019 - 19:10 #9
#8 Du kan ikke vurdere tidsforbruget ud fra ovenstående - og slet ikke i en grad, så du vil kunne sige, at det er urimeligt.
Læg dertil beløbets størrelse og det arbejde, der skal lægges i at skubbe til læsset, så hænger regnestykket simpelhen ikke sammen.
Avatar billede Mikkel H Novice
09. maj 2019 - 20:09 #10
Undskylder det sene svar.

Efter at havde talt med Forbrugerrådet, valgte vi at betale regningen fra dem og lade det være en lære streg for fremtiden.

Jeg takker mange gange for jeres hurtige svar og hjælp.

MvH. Mikkel.

(Efterlod et dårlig TrustPilot review på deres forretning, så man kan klappe sig selv på skulderen og lade som om man fik lidt ud af det :P)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
10. maj 2019 - 01:45 #11
#9 jeg har samlet hundredevis af pc´er så lidt forudsætning har jeg da for at vurdere tidsforbruget. Jeg har ikke sagt at beløbet var urimeligt. Jeg har sagt at de næppe har brugt tre timers reelt arbejde på det. Der er sandsynligvis rundet op. Det tager jo også tid at indlevere og udlevere og tale med kunden. Det lyder som om der har været noget galt med kommunikation og forventnings-afstemning.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. maj 2019 - 09:43 #12
#11
Jeg har nu nok en tilsvarende baggrund, men lad nu det ligge.
Men lige præcis: Du betaler for den tid, værkstedet har brugt på opgaven. Det er præcist det samme med konsulentopgaver: Her betaler du for det arbejde, der udføres, uanset hvor banalt det måtte se ud - og det er bestemt heller ikke urimeligt, at der f.eks. rundes op til nærmeste halve time.

Med det sagt, så er Forbrugerrådet jo tilsyneladende også enig i min betragtning. :-)