Avatar billede MrChiliped Mester
12. maj 2019 - 13:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DV Raw & Premiere Pro CC19

Halløjtaler!

Sidder lidt i noget af en knibe lige nu.
Var ude i går og lufte mit tudsegamle videoudstyr. (Sony PD170 DV-cam optager direkte ned på en FireStore FS-4 Harddisk. Vi snakker før HD-dagene her..)

Anywho!
Ved en fejl har jeg fået min FireStore til at gemme i DV Raw format. (Vi er ude i noget Quicktime her), og nu kan jeg ikke importere mine videoklip ind i Premiere Pro CC19.
På Adobes hjemmeside står DV Raw listet som et understøttet format, men min version af Premiere har vist ikke læst den liste... ;-)

Når jeg forsøger at importere filerne, navigerer jeg til den pågældende mappe hvor filerne ligger, og der kommer ingenting frem, selvom den er sat til at vise "All supported media."

Nogle der har et godt bud på hvad jeg kan gøre..??
Avatar billede MrChiliped Mester
12. maj 2019 - 14:38 #1
Adobe Media Encoder kan heller ikke arbejde med filerne, selvom de også står listet som "Supported Fileformat."
Avatar billede eurositi Ekspert
12. maj 2019 - 18:44 #2
Det ser ud til, at Adobe har droppet understøttelsen af DV raw, selv om det ikke fremgår. Denne tråd fra deres eget forum afslører, at du langt fra er den eneste med problemet: https://forums.adobe.com/thread/2475671

Hvis du er Windows-bruger, vil jeg foreslå, at du bruger Xmedia Recode (gratis, sikkert værktøj) til at konvertere til et tabsfrit redigeringsformat som f.eks. Apple ProRes (alternativet er FFV1, men det er nok ikke understøttet (endnu)). Dette giver tilsvarende store filer, men de kan læses og de vil være uden kvalitetstab.

Indlæs videoen i Xmedia.
Fanen Main:
- Sæt outputformat MOV.
- Sæt destination
Fanen Video:
- Sæt Mode = Convert
- Vælg format: "Apple ProRes (422 HQ)" eller måske "Uncompressed Packed 4:4:4:4 QT" eller et andet (formodet) Premiere-understøttet format.
- Vær obs på, at konvertere framrate til "keep original"
Fanen Audio:
- Hvis input-lydformatet er understøttet i Premiere, kan du sætte Mode = Copy. Ellers vælg et PCM-format (16-bit) eller evt. AC3 eller AAC.

Hvis du vil beskære videoen på forhånd, kan du gøre det på fanen Filters/Preview. Benyt knapperne [ og ].
Klik herefeter Add to queue > Encode.

Du kan selvfølgelig også give Adobe den kolde skulder (selv om det er pinligt, at et dyrt betalingsprogram dropper populære gamle kamera-optageformater) og bruge DaVinci Resolve eller et andet redigeringsprogram, som evt. understøtter DV raw.
Avatar billede MrChiliped Mester
13. maj 2019 - 12:25 #3
Tak for svar...
Jeg forsøgte at kode om i går i VLT Player til forskellige formater som Premiere absolut burde kunne arbejde med, men lige lidt hjalp det.
Endte med at hente et gratis redigeringsprogram, (kan ikke lige huske hvad det hedder lige nu), og det hev Raw filerne ind med det samme.
Så det er, potentielt min Premiere installation den er galt med.

Jeg prøver dit forslag senere i dag, og lader dig vide resultatet.
Avatar billede MrChiliped Mester
13. maj 2019 - 17:29 #4
Okay...
Det her er sat´me fjollet.

Jeg hentede XMedia og lavede for sjov en convertering til DV. (DV Raw er et gammelt Quicktime-format), og gæt hvad der virker nu..??

I guder altså... *GG*
Avatar billede eurositi Ekspert
13. maj 2019 - 19:32 #5
Lige som RAW-formater for fotos er "DV Raw" åbenbart ikke en standard men derimod producent-afhængig. Og Adobe har åbenbart delvist droppet understøttelsen uden at fortælle brugerne om det.

Og det er tankevækkende, at et gratis videokonverteringsprogram kan læse (flere?) producenters professionelle videoformater end et kommercielt ditto, som ellers markedsfører sig som samarbejdende med producenterne.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. maj 2019 - 19:23 #6
Det viser sig, at Adobes understøttelse af DV Raw video for Sony-kameraer kun omfatter følgende modeller:

    Sony XDCAM
    Sony XDCAM 50
    Sony XAVC
    Sony XAVC LongGOP (Group of Pictures)
    Sony XAVC-S
    Sony SStP
    Sony RAW (F65, F55, F5, FS700 cameras)
    Sony Venice V3

Kilde: https://helpx.adobe.com/dk/premiere-pro/using/supported-file-formats.html

Så ingen PD 710 på den noget sparsomme liste.
Avatar billede MrChiliped Mester
14. maj 2019 - 22:13 #7
Eurositi->NU er PD170 også en gammel svend, men det er nu min Firestore harddisc-optager jeg fik sat til at gemme filerne som DV Raw. ;-)