Avatar billede AMH Praktikant
13. maj 2019 - 11:42 Der er 3 kommentarer

SSD harddisk problemer

Hej, jeg har fået min ældre Mac (2010, v2,66 GHz Intel Core i7, 8 GB 1067 MHz DDR3) frisket op med en Solid State Disk på 500Gb. Det hjalp kolosalt på hastigheden. Der er blot det irriterende problem at den flere gange daglig crasher og genstarter, og det går uden problem og ret hurtigt. Det sker kun når jeg bevæger mig rundt på maskinen, men ikke under afvikling af et enkelt program, fx. DR eller en film. Jeg har kørt Utility på den men uden held. Ender nogen som kender problemet og evt. en løsning?
Avatar billede INK Ekspert
13. maj 2019 - 11:54 #1
Har du slået TRIM funktionen til i "Terminal"?

Ikke originale SSD diske kræver dette. Gå i terminal, skriv "sudo trimforce enable" og enter. Derefter dit password og wupti.

Har skiftet en del SSD i ældre Macs, men aldrig oplevet dit problem.
Avatar billede AMH Praktikant
13. maj 2019 - 12:30 #2
Hej Ink,
Hvad er Terminal? Er det en del af Indstillinger? Og hvor, hvis det er?

Men foreløbig tak for råd.

Anders
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
13. maj 2019 - 12:53 #3
TRIM er også en optimeringsfunktionalitet og burde under ingen omstændigheder kunne få en maskine til at gå ned. Men det er korrekt at det skal aktiveres manuelt.

Det lyder til at du har en A1286 (midt-2010 macbook pro) og den fejl du beskriver er angiveligt en almen fejl på den model. Præcist er problemet en kapacitator på bundkortet der supplere strøm til gpu'en der fejler, når den gør så crasher pc'en.

Du kan prøve at tvinge maskinen til kun at bruge igpu'en med denne app: https://gfx.io/
Se om det hjælper på problemet. Hvis ikke, så vil næste skridt være at få fat i en log af dine kernel panics for at få yderligt indsigt i problemet, finde et værksted der kan skifte C9560 på bundkortet eller købe et andet bundkort til maskinen.