Avatar billede Clara Novice
14. maj 2019 - 11:27 Der er 13 kommentarer

MIN BÆRBAR COMPUTER SLUKKER KONSTANT

Hej,

Min bærbar Asus computer fra 2017 er begyndt at slukke hele tiden, når jeg bruger den. Den gør det ud af den blå luft og jeg aner ikke hvorfor. Det har stået på en lille måneds tid og nu hvor jeg er i en stram eksamensperiode, er det ret foruroligende. Den gør det også, når den er sat til strømforsyning. Jeg ved godt, at der er flere lignende spørgsmål herinde, men for at være ærlig, fatter jeg ingen af svarene. Jeg ved absolut intet om computere og har derfor brug for en detaljeret “computer for dummies” beskrivelse af hvad jeg kan gøre/hvad der kan være galt. Håber virkelig I kan hjælpe, jeg er SÅ nervøs for at den pludselig bare er helt død!
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 11:30 #1
For det første SKAL du straks sikre dig en kopi på en ekstern harddisk eller usb-stick af alle dine vigtige filer. Så kan du jo altid låne en anden pc, hvis den bryder sammen.
Avatar billede Clara Novice
14. maj 2019 - 11:59 #2
Det har jeg gjort, men tak for påmindelsen :-)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. maj 2019 - 12:20 #3
Først sikkerhedskopiere dine filer = gjort.

Prøv at start pc'en op i fejlsikret tilstand og se om problemet fortsætter.
Vælg "fra indstillinger" og følg guiden.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Fejlsikret tilstand indlæser kun de mest nødvendige ting for at kunne fungere, er problemet løst, så ved vi nu at problemet ikke er din pc eller windows. Men derimod noget 3 parts software der laver ged i den.

Fortsætter problemet, prøv at nulstille maskinen.
Du vil få muligheden for at bevarer dine filer, da du allerede har gemt hvad der skal gemmes skal du vælge "fjern alt" da vi gerne vil have en helt ren maskine.

"Vælg knappen Start , og vælg Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Genoprettelse. Vælg Kom i gang under Nulstil denne pc."
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-10-reset-or-reinstall

Fortsætter problemet, indlevere hvor den er købt og få den repareret inden reklamationsretten udløber.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2019 - 12:22 #4
Hvis den gør det med du arbejder, så er det muligvis en tastatur-defekt. Prøv at låne fx et logitech sæt med tastatur og mus og usb-dongle, og kør på det (helt uden at bruge den bærbare's.
Hvis den kører fint der, så skal du skifte tastatur og 'staveplade' på den bærbare.
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2019 - 12:40 #5
#3 En komplet nulstilling af pc nødvendiggør vel reinstallation af evt. officepakke og andre programmer. Med spørgerens egen vurdering af sine it-evner, så kræver det nok hjælp fra anden side. Evt. mailkonto skal også genoprettes.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 12:44 #6
Det kan også godt skyldes varme. Måske kører en ventilator ikke godt nok?
eller der kan være støv på den, eller hunde/katte hår?
Hvis andet glipper, kan du købe en dåse med trykluft og blæse ind i computeren, medens du holder på ventilatoren. (Udendørs).
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 12:59 #7
bundkortet kan være knækket, strømforsyningen kan være defekt.
du kommer ikke uden om at den skal ses på af et værksted
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2019 - 13:01 #8
# kan den køre, med batteriet fjernet ?  så var det batteriet
# det mest sandsynlige er at strømforsyningen er slidt op
# næst efter det: for meget varme
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. maj 2019 - 13:30 #9
#5
Ja det vil det gøre, geninstallering af de samme programmer hun installerede da hun købte maskinen.
Hvilket i sidste ende er irrelevant da første prioritet er at lokalisere problemet. Proceduren svinger alt efter producent og nogle vil ikke modtage en rep hvis ikke der har været fejlsøgning med supporten først, og supporten vil/bør bede kunden om at nulstille pc'en inden de bedre om indlevering til rep.

Uanset ender hun nok med at skulle ringe til 3832 2943.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
14. maj 2019 - 14:37 #10
Hej Clara.

Surt op til eksamensperioden.
Hvis jeg havde været dig, så ville jeg havde gjort noget ved problemet, da det startede for en måned siden, og ikke lige før eksamensperioden. ;-)

Bedste løsning er nok som andre nævner, at låne en pc i de næste uger, hvor du skal præstere en masse. Så skal du ikke hele tiden tænke på om den dumme pc slukker om lidt. Find bagefter et værksted eller en pc-nørd som kan løse problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2019 - 16:01 #11
Tjek lige din varme på pc. Speccy kan fortælle hvor varm den bliver:
https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2019 - 16:15 #12
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2019 - 13:33 #13
@Clara får vi en respons?