Avatar billede huddie Professor
18. maj 2019 - 20:07 Der er 44 kommentarer og
7 løsninger

Nye RAM virker ikke

Hej Eksperter!

Lige p.t. kører min PC på 2 x 4 GB RAM og så ville jeg skifte til 2 x 4 GB RAM (CT2K51264BD160B)
Da jeg sætter dem i, så reagere min PC overhovedet ikke.
Hvad kan det skyldes?
Selv synes jeg at jeg har trykket dem godt på plads. De klikker i hvert fald på i begge ender.

Jeg måtte sætte de gamle RAM i min PC for at kunne kom ind og skrive denne besked.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:16 #1
hvad hedder de gamle ram og hvilket bundkort er der i pc?
Har du forsøgt at pille det lille bios batteri ud i 5 minutter, og trykker på start knappen når de er udtaget så spænding forsvinder fra det. Herefter genmonter bios batteri og forsøg igen. Dette tip skal udføres uden strøm på fra 230 volt.
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2019 - 20:22 #2
Mener du, at du skifter 2 x 4 GB Ram ud med et nyt sæt, også på 2x 4 GB? Hvis det er korrekt, hvorfor så?

Problemet kan være, at dit bundkort skal bruge DDR4 RAM, og at de nye er DDR3.

For at kunne hjælpe dig, skal vi have fabrikant og modelnummer på dit bundkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:25 #3
#2 Ja du har ret. Jeg regner dog med at det må være en skrivefejl fra spørgers side :-)
Avatar billede huddie Professor
18. maj 2019 - 20:37 #4
Ups, det var selvfølgelig 2 x 2 GB RAM jeg havde/har i lige p.t. Det skulle så gerne have blevet til 2 x 4 GB RAM.
Avatar billede huddie Professor
18. maj 2019 - 20:43 #5
Til milter: Jeg kan se der står DDR3L på disse.
Hvor kan jeg gå ind og se fabrikat og bundkort størrelse?

+ hvor finder jeg det der bio batteri? - så jeg ikke får pillet noget forkert ud hvis det er det der driller.

Nu da jeg har sat de gamle RAM i igen, så brummer mine højtalere pludselig fra tid til anden.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:46 #6
"+ hvor finder jeg det der bio batteri? - så jeg ikke får pillet noget forkert ud hvis det er det der driller."

Det kan jeg fortælle dig når du fortæller hvilket bundkort du har ;-)
Det har Milter også efterspurgt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:49 #7
Hov er det en bærbar du har???
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:52 #8
Glem sidste indlæg. Søgte lige på dine nye ram og kunne se det var 240 pin :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:54 #9
På bundkortet (et eller andet sted) sidder der et 2032 knap celle batteri i en holder. En metalclips holder det fast. Her er et billede af sådan et:
https://i.ytimg.com/vi/ao866I9XpTo/maxresdefault.jpg
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2019 - 20:55 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 20:57 #11
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2019 - 23:06 #12
Man burde ikke kunne sætte forkerte ram i medmindre man bruger en eller anden form for vold, da hakket  ikke sidder samme sted på de forskellige typer. Men derudover er det nok ikke muligt at komme videre, før du er kommet med de oplysninger om bundkort m.m., som andre efterlyser.
Det kan være et spørgsmål om hvilken type ram den understøtter. Hvor store ramklodser kan den klare. Nu er det åbenbart ddr3 ram du har købt, og disse  findes jo med forskellig hastighed. Måske understøtter dit bundkort ikke denne hastighed. Måske kan en opdatering af bios så afhjælpe det.
Men kom først med de ønskede oplysninger.
Umiddelbart er der ingen grund til at fjerne bios batteri, da jeg har skiftet ram i mange pc.er og har aldrig  været ude for, at det har været nødvendigt at nulstille bios. Din bios nulstilles hvis batteriet tages ud, og hvis det nu er en bios som ikke kører med standard opsætning, kan det godt give problemer med at nulstille den.
Avatar billede huddie Professor
18. maj 2019 - 23:12 #13
Når jeg går ind under System model som anvist så står der hos mig:

To Be Filled By O.E.M.

Hvad det så end betyder.

Det siger ikke noget om bundkortet vel? Ellers vender jeg lige tilbage med det når jeg får styr på de andre råd i det link du har vedlagt.
Prøver måske det med batteriet lidt senere også.
Avatar billede huddie Professor
19. maj 2019 - 14:36 #14
Det med at pille batteriet ud i 5 minutter det hjalp ikke. Ikke andet at jeg skulle hen og sætte uret på ny.

Nu har jeg fået Belarc Advisor til at scanne min PC og der har jeg fået en en liste over en masse ting den scannede, men jeg har gemt det i tilfælde det er det forkerte info jeg melder ud m.h.t bundkortet. Jeg håber at "Main Circuit Board" står for noget for bundkort. Herunder stod der disse punkter:

Board: ASRock G41M-VS3
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. P1.30 02/15/2011

Håber det giver en idé om hvad der skal/kan gøres som næste trin.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2019 - 16:06 #15
De nye ram du har købt kører 1600 mhz i hastighed.
Dit bundkort understøtter op til 1333 mhz når det køres OC (over clocket)

Om det skulle være problemet kan jeg ikke bekræfte. I mange tilfælde er hardware jo bagud kompatibelt. Er du i tvivl med hensyn til ram.
Bundkort er dette? https://www.asrock.com/mb/intel/g41m-vs3/
Ram du har købt? https://www.crucial.com/usa/en/ct2k51264bd160b
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2019 - 16:07 #16
Er nu i tvivl med hensyn til ram skal siges
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2019 - 16:20 #17
Ifølge Crucials egen side er de nye RAM kompatible:

https://eu.crucial.com/eur/en/g41m-vs3/CT7337043

Prøv med een blok ad gangen (prøv begge blokke) og se, om den så vil starte. Husk at slukke helt for computeren, når du skifter blokke ud.
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2019 - 16:24 #18
Er de nye RAM-blokke "nye" eller er de brugte, og er du sikker på, de er helt ens?
Avatar billede huddie Professor
19. maj 2019 - 20:41 #19
Begge RAM er helt nye og umiddelbart ser de ens ud.
Når jeg har forsøgt at skifte dem, så har jeg forsøgt at skifte dem begge på én gang.
Da jeg tidligere havde et spørgsmål om RAM herinde i dette forum, som var om hvilke RAM jeg skulle købe, der var der var en som sendte et link til et program der kunne se hvilke RAM jeg havde og hvad jeg kunne skifte dem til og der var der 2 x 4 GB RAM, så jeg gik ud fra at min PC godt kunne køre med disse nye.

Da jeg skiftede dem begge(samtidigt) var min PC helt slukket, men der kom intet frem på skærmen da jeg ville starte den. Havde den bare kommet med en form for info hvorfor den ikke ville starte ville det være nemmere.

Håber jeg fik svaret på det hele ellers må I spørge igen.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2019 - 21:30 #20
Som #15 oplyser, er de nyindkøbte ram med en hastighed som er højere, end den hastighed som bundkortet umiddelbart understøtter.
Det har jeg før oplevet problemer med - altså at pc ikke kunne starte med hurtigere ram. Nogen gange kunne det løses ved at opgradere bios, idet der efter biosopdatering var understøttelse af hurtigere ram. Jeg har også været ude for, at der kun var en løsning - bruge ram som ikke kørte hurtigere end bundkortet understøttede.

Jfr. liste hos Asrock er der ikke anført nogen ram som kører 1600, som skulle understøtte dette bundkort. Men det kan godt skyldes, at de ikke har opdateret listen siden bundkortet kom på markedet.
Jeg har mange gange fået ram til at virke på et bundkort, selv om de ikke stod på listen.

Som #17 skriver, så står der på Crucials hjemmeside, at de skulle kunne bruges med dit bundkort - men der står ikke nærmere, herunder står der intet om, hvorvidt der evt. først skal ske opdatering af bios.

Næste skridt ville for mig være at prøve at opdatere bios, og så bagefter prøve at se, om de nye ram så kom til at virke.

Hvis du vælger at opdatere bios og ikke har prøvet det før, så skal du læse vejledningen meget nøje. Det er ikke fordi, at det er svært, men mens man opdaterer bios må intet gå galt, for hvis den afbrydes midt i processen, så har man et dødt bundkort.
Avatar billede huddie Professor
19. maj 2019 - 21:50 #21
Nu er jeg ikke IT nørd, så hvordan opdaterer jeg bios?
Er det noget man skal tilkøbe eller er det noget man kan downloade/opdatere via Nettet?
Og nu vi er ved emnet, hvad er bios kort fortalt?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. maj 2019 - 23:17 #22
Bios  er meget kort fortalt den del på bundkortet, som holder styr på, hvorledes alle delene i computeren virker.
Du kan læse mere om det her:
https://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
Når computeren starter er det første der sker, at bios indlæses således at den kan styre hvorledes alle delene skal arbejde sammen. Derfor er det vitalt, at den virker 100%, idet pc.en ellers slet ikke vil starte.
Du kan hente biosopdatering her:
https://www.asrock.com/mb/intel/g41m-vs3/#BIOS
Der ligger mange, men du vælger den nyeste  og den som er til Windows. Ved download skal du vælge Global.
Under how to update, skal du klikke på windows, og der kan du så læse om, hvorledes man opdaterer bios.
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 15:48 #23
Nu har jeg kigget på BIOs listen, men der er ikke umiddelbart nogen til Windows 7 Ultimate.
Samt at det lader til at være en temmelig risikabel affære at downloade/opdatere ens BIOs. Det lader til at ens PC måske kan crashe helt hvis det går galt.
Samt at de seneste er fra 2012.

Kan man skifte til et nyt/bedre bundkort?
Er det svært eller skal man gå til en fagmand, da jeg ikke er IT ekspert?
Hvad ligger på bundkortet, hvilke dele vil eventuelt gå tabt ved at skifte bundkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 16:06 #24
Er det ikke bedre bare at finde nogle ram der virker?
Nyt bundkort måske ny licens.
Er pc det værd?
Har du prøvet med en i ad gangen?
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 16:36 #25
Begge RAM er nye, så de burde vel virke.
Hvad er forskellen på at bytte dem begge ud samtidigt og én ad gangen?
Kan jeg ikke risikere at når jeg skifter RAM nummer 2, så vil den ikke starte igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 17:06 #26
Du prøver en ny ram ad gangen. Er en af dem defekt (selvom de er nye) vil pc ikke starte med begge i. Crusial skriver de er kompatible, men det er jeg så ikke sikker på de er alligevel.
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 18:00 #27
Nu vil jeg lige høre om det kan være forkerte RAM jeg har købt. Kan I se det ud fra disse 2 oplysninger:

Bundkort:

Board: ASRock G41M-VS3
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. P1.30 02/15/2011

RAM:

Crucial
CT51264BD160BJ.C8FPD
4GB DDR3L-1600UDIMM 1.35V CL11

Hvis det er de forkerte, hvad skal de så hedde i stedet for?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 18:04 #28
#27
Hvis du læser #17 så bør de være kompatible.
Men da pc ikke starter op med dem er der noget der går galt.
Har du prøvet kun med en klods i?
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 18:06 #29
En klods? Hvordan?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 18:11 #30
Du sætter kun en ny ram i den første slot og prøver at starte pc.
Virker det ikke prøv at udskifte den med den anden nye ram.
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 18:12 #31
Sorry, jeg læste det forkert. Jeg har prøvet med en af de nye sammen med en af de gamle, men den gik ikke igang uanset hvilken en af de 2 jeg prøvede med.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 18:17 #32
Du skal KUN prøve med 1 ny ram
De gamle virker jo.
De forvirrer bare med nye og gamle ram blandet sammen
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2019 - 18:26 #33
Jeg har kigget lidt på specifikationer og brugsanvisning for både bundkort og RAM. Problemet kan ligge i anvisningen øverst på side 20 i bundkortets brugsanvisning ang . ændring af jumperposition, hvis der bruges DDR3 1333 RAM. Brugsanvisning herunder:

http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/G41M-VS3.pdf

Prøv at flytte jumperen som beskrevet i afsnittet side 20: "FSB1 Jumper"
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 20:02 #34
Nu har jeg kigget på side 20 i den manual du henviste mig til.
Måske kigger jeg det forkerte sted, for jeg kiggede ned på bundkortet og jeg kunne ikke umiddelbart finde de 3 knapper (eller hvad det er) som de viser øverst på side 20.
Hvis det ikke er "knapper", så er det måske noget jeg skal flytte rundt på.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 20:12 #36
PS billedet er kun vist som eksempel. Du skal finde FSB1 på bundkort
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2019 - 20:17 #37
#34.

Hvis du kigger på side 10 i manualen, kan du finde jumperens placering på bundkortet.  Den har nummer 26 i oversigten.

Men, der er ingen garanti for, at det vil virke. Det kan måske afhænge af, hvilken CPU, der sidder i din computer. Hvis du kører Belarc Advisor igen, kan du så fortælle os, hvilken CPU/processor, der sidder i din computer?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2019 - 20:18 #38
Du kan se på side 10 i manualen hvor denne jumper sidder. Den sidder mellem pci e1 porten og Intel G41 chipsæt
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2019 - 20:22 #39
Og den "jumper", vi taler om, er en blok, som bare skal løftes direkte op fra de to ben, den sidder i, og derefter flyttes til de to nye ben. Altsammen skal selvfølgelig gøres forsigtigt og uden nogen form for strøm på computeren.
Avatar billede huddie Professor
20. maj 2019 - 20:59 #40
Jeg tror jeg fandt den, men der er mindre end jeg havde troet/håbet.
Den sidder på mit bundkort omkring midten.
Jeg tror jeg prøver at flytte den i morgen hvor jeg har bedre lys(dags lys) og det lader til at jeg nok skal bruge en pincet, for det er for småt at bruge fingerne, selv om mine fingere ikke er så store.

Så jeg vender først tilbage igen i morgen om det lykkes eller ej.
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2019 - 21:12 #41
Hvis du har en buet spidstang, er den perfekt til den slags :-)

https://www.silvan.dk/toolmate-spidstang-buet-150-mm?id=2640-9670444
Avatar billede kurtba Ekspert
20. maj 2019 - 22:07 #42
Den bios opdatering som ligger på hjemmesiden gælder til alle windows 7 versioner. Det er korrekt, at hvis opdateringen ikke bliver fuldført, så dør pc.en nok. Så man skal følge vejledningen nøje.
Jeg har gjort det mange gange og aldrig oplevet problemer med det, og jeg kan se, at det er ret nemt til dit bundkort.
I de gode gamle dage skulle man gøre det fra en diskette i dos osv., der skulle man holde på hat og briller. I dag vil det stort set kun være et strømnedbrud under opdateringen, som kan ødelægge noget.
Men måske løses dit problem med at flytte den jumper, som andre har peget på.
Du bør også prøve det, som 220661 flere gange har bedt dig om. Prøv med en af de ny ramkloder alene. Virker det ikke, så prøv med den anden. Virker det heller ikke, så kan du konstatere at ramklodserne nok ikke fejler noget, og så skal der ledes andre steder. Men hvis en af dem er defekt, så vil den ikke kunne starte op med den anden i, og man må så vidt muligt aldrig blande ram med forskellig hastighed.
Så venligst prøv de råd du får, i stedet for at lave andre forsøg som ikke fører til noget og som ikke giver dem, som forsøger at hjælpe dig, noget at arbejde videre ud fra.
Avatar billede huddie Professor
21. maj 2019 - 13:01 #43
Jeg prøvede at flytte rundt på den blå “hætte” på jumperen, hvor jeg hver i sær prøvede de 2 nye RAM, men det hjalp heller ikke.

Hvis næste træk er at opdatere min BIOs fra det link der blev sendt, er det så denne jeg skal/kan bruge:

1.80  2012/5/23  867.90KB  Windows Modify for Windows 8 shut down behavior  ?

Skal jeg stadig gøre noget ved den der jumper, for nu står den tilbage i sin oprindelige position?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2019 - 16:26 #44
Hopper af tråden.
Når man ikke prøver det jeg foreslår, så mister jeg tålmodigheden.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2019 - 16:47 #45
Undskyld. Fik ikke lige nærlæst #43 hvor de er testet uafhængigt kan jeg se.
Hvis du kan returnere ram uden det koster dig andet en porto, så ville jeg hvis jeg var i samme situation gøre dette.
Der er ingen garanti for at de kommer til at virke med en opdatering på BIOS, som jeg absolut ikke normalt anbefaler at gøre.
Avatar billede milter Ekspert
21. maj 2019 - 19:48 #46
Du har stadig ikke fortalt os, hvilken CPU/processor, der sidder i din computer, (indlæg #37). Kig især på teksten:  "Similarly to the board, see what RAM the CPU can support.".

https://www.windowscentral.com/how-make-sure-all-your-pc-components-are-compatible.

Som indlæg #20 og andre skriver, måske kan din computer bare ikke køre med de RAM, du har købt, og så er der ikke anden løsning end at finde nogle ældre/langsommere DDR3-blokke, som måske vil virke.

Et kig på BIOS-mulighederne til dit bundkort tyder ikke på, at en opdatering af det vil hjælpe. Normalt vil der i beskrivelsen af en BIOS-opdatering stå, hvad den indeholder, og jeg ser ingen, som taler om understøttelse af hurtigere RAM eller lignende efter din version.
Avatar billede huddie Professor
21. maj 2019 - 20:16 #47
Processor:

3,00 gigahertz Intel Pentium Dual-Core E5700
64 kilobyte primary memory cache
2048 kilobyte secondary memory cache
64-bit ready
Multi-core (2 total)
Not hyper-threaded
Avatar billede huddie Professor
22. maj 2019 - 10:59 #48
Efter al denne skriven frem og tilbage og vi var ved at løbe tør for idéer, så da det lå lidt i luften at jeg skulle returnere/bytte mine RAM, så skrev jeg kort til Komplett.dk(hvor de var købt) om problemet.

De skrev så at problemet lå i at de RAM jeg havde købt har en højre MHz end dit bundkort kan understøtte.
Så de henviste mig i stedet til disse RAM:

Corsair Value S DDR3 1333MHz 8GB

Er det en RAM type i kender noget til? Er de gode?

Ellers er vi vist ved at få knækket denne nød. Selv om jeg umiddelbart fandt svaret et andet sted, så har I alle hver i sær gjort en god indsats på at hjælpe mig.
Får I nogen form for point når I får "Marker som løsning" ud for jeres navn?
Håber jeg kan vælge mere end én af jer, for det er jo en løsnings process af flere "brikker".
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2019 - 12:13 #49
Det var jo så også det jeg har sagt fra start af 😉
Kender ikke Corsair Ram desværre. Bruger Kingston.
Avatar billede huddie Professor
22. maj 2019 - 14:19 #50
Der var så mange input undervejs, så det er lige med at vælge hvilke man prøver af først i håb om, at det bare var det der skulle til.

Nu er de andre i hvert fald på vej retur. Så må jeg se om jeg bestiller dem de har anvist eller om jeg kan finde dem i mærket Kingston(som er det jeg har nu).

Så indtil videre vil jeg runde denne hjælpe runde af.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. maj 2019 - 22:18 #51
Corsair er lige  så gode som Kingston og mange andre. Det vigtige er hastigheden på de 1333mhz.
Som jeg ser det, har alle i tråden lige fra start været klar over, at det var hastigheden, som var problemet, da det jo blev afklaret, at du havde købt nogen på 1600mhz.
Det har hele tiden fremgået af din manual, at dit bundkort kun understøttede op til 1333mhz, men så opstår forvirringen idet Crucial på deres hjemmeside oplyser, at de passer til dit bundkort. Derfor begynder vi at gætte på, at div. løsninger måske kan hjælpe dig, herunder opdatering af bios m.m.
Men fin service af Komplet at bytte til andre ram, som formentlig vil løse dit problem.