Avatar billede Sievertsen Novice
22. maj 2019 - 19:46 Der er 36 kommentarer

Min computer bliver ved med at fryse underspil, Hjælp en gamer :)

Hej.
Min computer bliver ved med at fryse under spil. Det er under alle spil ligemeget hvad drev det ligger på.
det er forskelligt hvor længe der går, men oftest efter omkring en times tid.
Når den fryser, er det kun billedet der fryser, lyden fryser ikke, jeg kan godt bruge "alt tap", men kan ikke lukket spillet ned på nogen måder, og derved bliver nød til at bruge genstart knappen.

Jeg har fået 3 nye blæsere, uden held, så jeg tror ikke det er en varme problem, men vil ikke udelukke dette.
jeg synes problemet er kommet efter jeg har fået en ny hardisk i, men er ikke 100 procent sikker.

jeg vil gerne have hjælp til hvad i tror det er, og hvordan jeg undersøge det, jeres svar må ikke være for "nørdet", da jeg ikke ved noget om computer ud over at spille spil.

Hjælp en gamer please :)

Operating System
    Windows 10 Home 64-bit
CPU
    Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz    35 °C
    Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
    12,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX (LGA1155)    30 °C
Graphics
    Acer KG271 A (1920x1080@144Hz)
    3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (ASUStek Computer Inc)    43 °C
Storage
    223GB KINGSTON SV300S37A240G (SATA-2 (SSD))    32 °C
    1863GB TOSHIBA HDWD120 (SATA )    32 °C
    465GB Seagate ST500DM002-1BD142 (SATA )    32 °C
    7GB Kingston DataTraveler 3.0 USB Device (USB )
Optical Drives
    No optical disk drives detected
Audio
    Realtek High Definition Audio
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2019 - 20:37 #1
Er temperaturerne dem der vises efter en timer brug? Hvis ikke så kunne det tyde på, at der er problemer med varmen ikke kan komme væk.

De viste temperaturer er i hvert fald ikke alarmerende høje overhovedet.

Installer programmet i linket herunder:

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2019 - 21:33 #2
Ja prøv at teste når du spiller, Hav speccy kørende i bunden og se løbende om temp øges. Er der hardware der kommer over 90 grader vil de falde fra.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. maj 2019 - 10:40 #3
Hvad størrelse strømforsyning anvender du?
Avatar billede Sievertsen Novice
23. maj 2019 - 13:42 #4
tak for svarene, jeg spiller en time og vender tilbage

Rune hvordan ser jeg det?
Avatar billede Slater Ekspert
23. maj 2019 - 14:04 #5
#4: Hvis du ikke har en kvittering fra forhandleren da du købte den, hvor det står på, er du nødt til at åbne kabinettet og se selv. Det står på siden af strømforsyningen, men det kan desværre ikke ses via software.
Avatar billede Sievertsen Novice
23. maj 2019 - 15:19 #6
https://www.photobox.co.uk/my/photo/full?photo_id=501882547443

det ser sådan her ud efter en times gametime

slater kigger jeg på senere :)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
24. maj 2019 - 07:10 #7
Kig fysisk på siden af strømforsyningen.
Avatar billede Sievertsen Novice
30. maj 2019 - 15:11 #8
dette er min strømforsyning
https://ibb.co/wBY7dSL
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2019 - 16:32 #9
#8 Energon er en prisbillig forsyning der umiddelbart lover mere end den kan love. Så er den lidt gammel kan den ikke yde det den skal længere. Er den tilligemed beskidt indeni så daler volt på den når den kører varm. Der har før været skrevet om denne forsyning. I en test jeg læste om blev den ustabil når den skulle yde mere end 400 watt, så din forsyning kan sagtens være skyld i at pc fryser.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 17:04 #10
Hvis strømforsyningen (PSU) ikke kan levere ydelsen der er nødvendig, må du have én der er  i stand til det.

Kik på linket herunder. Der er et meget stort udvalg både i ydelse og pris:

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning

Husk, hellere give lidt mere først, end bagefter at ærgre sig over det ikke fungerer som ønsket.
Avatar billede Sievertsen Novice
30. maj 2019 - 18:09 #11
Kan i hjælpe mig med at vælge en forsyning, jeg er desværre på bare bund..

Mange tak eksperter :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 19:16 #12
Avatar billede Sievertsen Novice
04. juni 2019 - 15:42 #13
Er det en måde at teste det på, har ikke lyst til at gå ud og smide 1.000 kroner hvis det ikke er det :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. juni 2019 - 16:30 #14
Hej.
Jeg tror ikke på at det er et varmeproblem/psu watt problem.
Jeg hælder mere til en defekt driver, som ikke rydder grafikkortets cache.

Prøv at fjerne alle drivere til grafikkortet og geninstaller dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2019 - 16:57 #15
#14  Ja prøv det.
En anden gratis ting man kan teste er om der er fejl i systemfilerne og man kan også tjekke selve disken for fejl i overfladen.
Systemfiler: Gå i søg og skriv cmd. Højreklik på kommandoprompt og kør som administrator. Når den sorte boks fremkommer kopierer du dette ind:
sfc /scannow
Når denne er kørt kan du tjekke disken for fejl:
Gå i denne pc. Højreklik på c drev og vælg egenskaber-funktioner-undersøg- scan drev.
Bliver du promptet om at genstarte pc gør du dette.
Avatar billede Sievertsen Novice
05. juni 2019 - 16:13 #16
Jeg har prøvet at køre /scannow ingen fejl, har prøvet at scanne alle hardiske ingen fejl.
Jeg har formateret den 3 gange stadig uden held.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2019 - 16:32 #17
Prøv at koble dine harddiske fra på nær din systemdisk SSD. Hent og kør gentage gange test af din pc indtil den den fryser:
https://www.techspot.com/downloads/5082-burnintest-standar.html.
Kan du tjekke hvilke spændinger din psu kører når den er varm?
Sort er stel
Gul er 12 volt
Rød er 5 volt
Orange er 3,3 volt.
Spænding skal ikke variere meget før pc ikke virker optimalt.
Avatar billede Sievertsen Novice
09. juni 2019 - 20:16 #18
Jeg har kigget på programmet, skal jeg bare smide alt op på 100, eller hvordan :) og hvad skal jeg gøre når den fryser.? :)
Avatar billede Sievertsen Novice
09. juni 2019 - 20:18 #19
Og skal jeg koble alle hardiske fra inden test? og skal jeg gøre det manuelt?
Avatar billede milter Ekspert
09. juni 2019 - 21:38 #20
Jeg er lidt med på 220661's forslag om at koble harddiske fra. Hav kun SSD'en med Windows på tilsluttet plus evt. den harddisk/SSD, hvor spillene er installeret.

Sluk computeren, fjern dit " 7GB Kingston DataTraveler 3.0 USB Device", hiv strømstikket ud af computeren, vent 5 minutter og fjern så kablet/kablerne fra de harddiske, der ikke er nødvendige for at køre spillet.
Avatar billede milter Ekspert
09. juni 2019 - 21:41 #21
Jeg går med mit tidligere indlæg ud fra, at Windows er installeret på din SSD, og at spillene enten ligger på den SSD eller en af harddiskene. Hvis spillene ligger på SSD'en, så skal alle andre harddiske plus din Kingston Data Traveller slås fra/fjernes.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
10. juni 2019 - 06:44 #22
Hvis din pc er overclocket, især hvis Ram hastigheden er sat op (mhz), så kan det også være derfor.

Det kan også være ustabile ram-klodser.

Er din pc overclocket?
Avatar billede Sievertsen Novice
12. juni 2019 - 14:46 #23
Jeg tror ikke jeg fik svar på min spørgsmål, jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre.? :)

Jeg er næsten sikker på den ikke er overclocket, hvordan finder jeg ud af det? :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. juni 2019 - 15:08 #24
Hent CPU-Z...
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Der kan du se alt om hardware på din pc.

Tjek mhz på ram.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. juni 2019 - 15:52 #25
Hej igen.
Vil lige sige, at årsagen til at jeg mistænker RAM og evt. overclocking er, at andre har fået løst samme problem som dig ved at sætte systemet til at køre med  standardværdier uden overclocking.
Avatar billede Sievertsen Novice
12. juni 2019 - 16:07 #26
https://ibb.co/5BSPKJ7
https://ibb.co/k88NnwL

ved ikke om du kan se noget ud fra dette :)
Avatar billede Sievertsen Novice
12. juni 2019 - 16:15 #27
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. juni 2019 - 17:04 #28
Umiddelbart ser alt fint ud, så det bliver nok svært at finde kilden til problemet.

Det udelukker ikke at der kan være fejl på enten RAM, motherboard eller andet.

Selv om RAM'ene ikke er overclocket kan de stadig fejle.
Det kan harddiske, SSD'er og alt andet også efter stykke tid når de har været tændt.

At løse et pc-problem, kan være ligesom at stikke fingeren i jorden, og finde årsagen til at en bestemt kineser på den anden jorden har podagra. LOL!

Jeg går i tænkeboks...
Avatar billede Sievertsen Novice
13. juni 2019 - 14:09 #29
Hej eksperter

Her er et billede af min computer, jeg mistænker det for at være forskellige ram-blokke, kan det være det? eller kan i se noget mistænksom herinde?

https://ibb.co/zQ2gcgs
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. juni 2019 - 14:59 #30
Prøv at tage den ene ramblok ud, og test pc'en indtil den fryser med skærmbilledet. Prøv herefter med den anden ramblok, indtil den fryser. Hvis den ikke fryser med den ene, så er den anden defekt. Eller de skal være identiske.
Avatar billede Sievertsen Novice
14. juni 2019 - 23:30 #31
Jeg har prøvet at tage nogle af hardiskene fra uden held og ram også uden held, jeg er helt på bare bund
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2019 - 10:30 #32
Jeg kan se at maskinen er meget støvet indvendig. Når den nu alligevel er åben, vil det være en god ide at blæse den igennem med trykluft. Der er store mængder støv der kan sætte sig, og virker som en dyne, så varmen ikke kan komme væk.
Trykluft på dåse er midlet til at fjerne støvet.

  https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/

PS. Husk at holde igen på kabinet-blæserne, således at disse ikke kommer op i for høje omdrejninger, der kan skade lejerne.
Avatar billede Sievertsen Novice
16. juni 2019 - 03:37 #33
jeg har gjort alt rent stadig det samme
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. juni 2019 - 20:49 #34
Er ved at løbe tør for idéer.

Prøv evt ar installere Linux Mint på en usb-stick og test om pc'en går ned på den også.
Avatar billede Sievertsen Novice
03. juli 2019 - 08:02 #35
Jeg har oploadet en lille youtube video, så i kan se hvordan det ser ud
https://www.youtube.com/watch?v=vdtWZUaHYEg
Avatar billede Sievertsen Novice
04. juli 2019 - 17:41 #36
som i kan se køre alle andre programmer i baggrunden, det er kun spillet som ikke svare