27. maj 2019 - 12:07 Der er 7 kommentarer

VBA makro til udsøgning baseret på værdier i liste

Hej allesammen.

Jeg har et større dynamisk excel projekt der indtil videre fungere fantastisk! Nu er jeg så kommet til en opgave jeg ikke kan gennemskue en løsning på, jeg vil forsøge efter bedste evne at forklare hvad der skal ske:

Jeg har et ark der hedder "Trailer" der er en kolonne med registreringsnummeret på alle de trailere vi har i firmaet.

Så har jeg et dynamisk skab ark der viser hvor bilerne kører rundt henne i dag, de kører med trailere fra forskellige afdelinger.

Det jeg gerne vil er, at lave et gennemløb hvor der bliver matchet op med trailerne i listen, så hvis den finder en linje med trailernummeret, så skal den kopiere hele rækken, gå over i et andet ark og sætte dataen ind på den lije hvor trailernummeret står i forvejen...

Jeg synes jeg har googlet mig igennem 100'vis af LOPSLAG, INDEKS SAMMENLIGN og CELLS.FIND funktioner uden at kunne gennemskue noget kode der kan loope igennem alle mine data...

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig videre her.

Mvh. Thomas.
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 10:02 #1
Jeg kan ikke helt forstå hvad du vil opnå, men hvis du kan sende en fil, eller dele den så jeg og andre kan se den, kan det være jeg/vi kan hjælpe.
;0)
/Kim
07. juni 2019 - 15:07 #2
Hej Den Store Stygge ;o)

Nu har jeg lavet en, måske, lidt bedre forklaring, jeg har skrevet i billederne hvad jeg er ude efter, håber det giver bedre mening.

http://www.netwerkers.dk/vba/

Mvh. Thomas.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
07. juni 2019 - 18:10 #3
11. juni 2019 - 13:56 #4
Hej Jan.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dit bud...

Meningen er at jeg gerne vil lave en makro der søger i det dynamisk oprettede ark, hver gang den støder på en trailer der også optræder i det statiske ark, skal den kopiere hele linjen til et nyt ark magen til det hvor trailerne står statisk i, det skal den så gentage indtil den har har kopieret alt den nye data over i en ny liste.

Jeg kan prøve med denne forklaring:

Søg efter "Trailer" fra Statisk liste (Range C4 til og med C39) i Dynamisk liste, hvis "Trailer" findes, så kopier linje fra (Range A til I) og sæt ind i midlertidigt ark.
Gentag denne funktion indtil alle trailere fra Statisk liste er sammenlignet med Dynamisk liste.

Giver det bedre mening?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
11. juni 2019 - 18:04 #5
12. juni 2019 - 10:14 #6
Hej Jan.

Det er virkelig godt tænkt! Jeg har hele tiden siddet i loop tanker, men det her kunne godt fungere! Jeg prøver at implementere det i mit projekt :)

Hvis jeg spørger rigtig pænt, er der så chance for at du vil forsøge at skrive det som en VBA makro? Jeg har aldrig inddraget formeler i min VBA kode før.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
12. juni 2019 - 13:26 #7