Avatar billede MariMik Juniormester
27. maj 2019 - 15:44 Der er 12 kommentarer

Spare tips til en studerende, der lige er flyttet hjemmefra?

Tre områder jeg arbejder på, at spare penge:
- Forsikringer (vil gerne have el.for. men det har jeg ikke som det er nu)
- Studiebøger
- Mad

Helt bund ærligt vil jeg meget gerne bruge mine penge på nyt grej og elektronik end på forsikringer, studiebøger og mad. Jeg vil hellere bruge mine sparsomme penge på sjove ting end nødvendige og “fornuftige” ting. Et af de steder jeg har tænkt mig målrettet at spare er på mad frem mod sommerferien så jeg har flere penge til at hygge med mine venner i ferien og ikke skal takke nej til det pga. Af økonomi. Jeg forestiller mig ikke jeg er den eneste studerende i dette forum, der har det sådan … Jeg har tænkt mig at blive bedre til at bruge madrester frem for at smide dem ud og handle billigere madvare. Jeg vil gerne have en varieret kost og de seneste to uger har jeg levet af disse retter: https://fattigstuderende.dk/su-venlige-retter/ dem er jeg ved at køre lidt surt i. Har I selv nogle lette, SU-venlige retter I har, som go too :-)  Jeg vil også gerne kunne spare penge på forsikringer, som det er nu har jeg ikke nogen elektronik forsikring, kender I nogle forsikringsselskaber, der har lukrative aftaler for studerende?  Eller andre tips til, hvor man som studerende kan få særlige rabatter eller på anden vis spare penge i det daglige?
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. maj 2019 - 15:58 #1
Supergod ide at starte studerende-tilværelsen med at skrue godt ned for forbruget. Da jeg selv var i samme situation, gjorde jeg det samme, og det gik hen og blev en hel sport for mig, og faktisk noget jeg stadig synes jeg har stor glæde af -- fordi det i sidste ende gjorde, at jeg ikke behøvede at gældsætte mig på vejen.

Mine råd er desværre ikke opdaterede, da det er ved at være et par år siden. Derfor kan jeg ikke blive særlig konkret. Men to råd tror jeg alligevel stadig har noget gyldighed:

(1) Mad: Helt grundlæggende så sparer du i hovedreglen penge, des mere du laver din mad selv. Hver gang du skal have en producent til at lave maden for dig, så pumper du lønninger ud af "privatkassen", som du kunne have brugt på andre ting. Derfor er det gode råd vel i bund og grund at få fat i en kogebog (kan købes antikvarisk) som lærer at lave de grundlæggende ting. Det vil også efterhånden som du bliver bedre have den fordel at det både smager bedre og er sundere.

(2) Bøger: Gå på biblioteket for at få fat i bøgerne og scan dem ind (med OCR). Det giver dig meget mere fleksibel adgang til at søge og skrive direkte i bøgerne. På nogle fag vil du givetvis kunne finde bøger, der allerede er scannet ind. Men det vil ikke altid være i lovlig format. Så det vil jeg ikke give råd om.
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. maj 2019 - 16:01 #2
BTW: Angående forsikring, så: Overvej, hvad du egentlig har brug for. Det er selvfølgelig træls at miste sine ting, men overvejende er det sådan, at med en forsikring kommer du altid til at betale mere, end det koster at købe tingene igen. Personligt gik jeg derfor primært efter at have en ansvarsforsikring (for den kan forhindre at du bliver gældsat for livet; de andre forsikringer handler primært om at få det tilbage, som du har mistet). Og pas på med at lade forsikringsmæglerne snakke dig øret af :)

Jeg har desværre ikke nogen råd om, hvem der pt er billigst. Det svinger jo lidt gennem tiderne...
Avatar billede Slater Ekspert
27. maj 2019 - 16:17 #3
Ah, lige det om forsikringer er jeg ikke helt enig i, ejvindh.
Naturligvis vil forsikringsselskabet tjene mere end de lægger ud, men det er også en risikoberegning. Hvis der er en lille risiko for uheld eller skade, koster forsikringen ikke så meget som hvis risikoen er større. F.eks. har min bil kostet 260.000 kr, men jeg betaler ca. 5000 om året i fuld forsikring - både kasko og ansvar. Dvs. jeg skulle have bilen i over 50 år før jeg ville betale mere i forsikring end den er værd.

Men for en studerende uden bil i lejelejlighed dækker en indboforsikring som regel hvad man har brug for. Og for at finde den billigste findes der adskillige services hvor man kan sammenligne, som f.eks. findforsikring.dk
Avatar billede MariMik Juniormester
27. maj 2019 - 16:20 #4
@ejvindh tusinde tak for dine gode råd det er helt sikkert nogle jeg vil bruge, især den med mad!!!.

Ifht. det at scanne bøgerne lyder det som en hammer god idé og noget jeg helt sikkert vil gøre brug af, hvis det er lovligt jeg har fra lektorer osv. fået at vide, at copydan har begrænsinger for, hvor meget man må kopierer og man kan blive økonomisk sanktioneret, hvis man overskrider det. Er OCR-scanning så en måde at undgå det på eller?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2019 - 17:03 #5
# forsikringer
  sæt dig ned, og google selskaber. ring til dem allesammen, sig hvad du har brug for, og at du vil samle 1 sted, bed om tilbud. -personligt har jeg TopDanmark da de er billigst.

# mad: gå efter at bruge et bestemt beløb pr dag. gå så ind og køb for ca. det beløb, og OPFIND selv retterne efter hvad du har lyst til den dag. lad lysten styre indkøbet, så¨bliver du ikke træt af maden. nøglen til billig mad er at selv opfinde retterne!

# studiebøger: brug pricerunner og lignende services, til at finde den billigste bog.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. maj 2019 - 17:10 #6
Det er en god indstilling du har til forbrug.

Du kan bruge denne her app til at finde billig mad
https://toogoodtogo.dk/da

Et spareråd er at undgå alle mulige abonnementer. Fx kan du undvære internet og tv abonement og nøjes med et mobiltlf. abonnement med meget data hos fx Oister

Vedr. forsikringer tal med dine medstuderende.

Elektronik herunder mobiltlf. bør købes når det er på tilbud dvs. du skal følge priserne på fx elgiganeten og power i god tid inden du påtænker at købe.

Som ferie tager du på work camp hvor man arbejder frivllligt typisk fire timer om dagen og får kost og logi betalt og møder en masse spændende mennesker og holder en masse fester
https://www.ms.dk/work-camp
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. maj 2019 - 19:22 #7
#4: OCR handler om at gøre de scannede dokumenter søgbare -- dvs. at det indscannede billede konverteres til en tekst.

#3: Jeg er sådan set enig i, hvad du skriver. Men du vil sikkert også give mig ret i, at hvis mange med din profil fik repareret af forsikringen for mere end 5000 om året, så ville din forsikring stige i pris :-)

Men ja, du har ret omkring det med risiko. Så hvis man vurderer at risikoen for at miste bilen helt er stor, så skal man naturligvis se om man kan finde nogen, der vil forsikre den. Men personligt ville jeg nok hellere lave en fortløbende egenopsparing, som gjorde at jeg havde råd til selv at betale for de reparationer, som man må forvente under en nogenlunde normal brug.

Det vil i hvert fald være billigere, hvis det kan lade sig gøre. Men jeg er også godt med på, at der findes risikoprofiler, hvor dette er urealistisk. Men dem forsøger forsikringsselskaberne jo også at aflure, så de vil typisk skulle betale mere i præmie.

Nu havde jeg godt nok ikke bil som studerende, men i den tid jeg har haft bil, har jeg netop fravalgt lige præcis kaskoforsikringen, da jeg har svært ved at se, at den kan løbe rundt. I værste tilfælde, hvis jeg smadrer den, vil det jo være træls (af mange andre grunde end det økonomiske), men så må man ud og (midlertidigt) købe noget billigt og brugt, til man får råd til bedre.

Men ja, det er en risikovurdering, som man må gøre op med sig selv. :)
Avatar billede finb Ekspert
28. maj 2019 - 09:44 #8
Køb stort ind og frys ned, når der er mad-tilbud i tilbudsaviserne.
Lav madklub med andre.
Køb brugt, tøj, møbler, osv.
Undervis nogle timer og tjen penge.
Spørg altid om studierabat alle steder.
Byt med andre studerende.
Avatar billede Karsten96 Praktikant
28. maj 2019 - 12:19 #9
Hej

Forsikring er helt klart billigt at vente med indtil du starter på studie. Der er din retning og universitet ofte tilknyttet en billig forsikring, som de anbefaler lige netop til jer. F.eks. anbefalede de djøf på mit studie, og det er virkelig billigt sluppet :)

Studiebøger ville jeg også vente med til studiestart. Ofte finder andre studerende fra din årgang dem gratis offline, så er du fri for at bruge penge på dem.

Mad - køb stort ind og frys ned. Derudover skal du ikke være kræsen med at kunne spise havregryn, pasta, rugbrød, nudler, osv. Så kan du gemme pengene til øl og pizza med vennerne i ny og næ ;)

Mvh. Karsten
http://www.camar.dk
Avatar billede Anje1 Praktikant
30. maj 2019 - 15:13 #10
Hej Marimik,
helt sikkert nogle interessante overvejelse, du har gjort dig omkring, hvordan du kan spare. Jeg ville lige give mine 2 cents sammen med det som de andre har sagt.

Noget som jeg selv har haft stor glæde af er for det første at læse en bog, der hedder the Millionaire Mind af Harv Eker. Denne bog handler bl.a. om, hvordan man kultiverer et positivt mindset omkring livet, relationer og ja, penge.

Et af de vigtigste take-aways, som jeg havde fra denne bog, tænker jeg kan bruges i din situation ift., hvordan man bedre administrerer sin økonomi. Ideen er kort sagt, at du inddeler din indkomst i forskellige kasser. Du lægger således måske 40% af din indkomst i kassen, der hedder "tilbagevendende udgifter" til dækning af husleje, forsikring, telefonabonnement osv. Den næste kasse er din "forbrugskasse", som du overfører 20% af din indtægt til. Midlerne her går til mad, tøj og uforudsete småudgifter. Dernæst har du en "rejsekasse eller fornøjelseskasse", hvor du lægger måske yderligere 20%. Til sidst har du en kasse på 20% af din indkomst, som du dedikerer til de udgifter, som du har ifm. dit studie. Denne kasse dækker dine udgifter til bøger.

Dette er en metode til at forvalte sin økonomi, som jeg selv bruger og som skaber overblik over ens forbrug. Kan varmt anbefale, at du gør noget tilsvarende, så der altid er penge til det hele : - )

Håber det kan bruges!
Anne
https://spilzonen.dk
Avatar billede finb Ekspert
02. juni 2019 - 10:37 #11
Kiks og bananer er billig mad.
Fyld ovnen op, evt. sammen med andre.
Brug ikke EL kl. 17-20, dyrt.
Avatar billede Twillum Praktikant
11. juni 2019 - 11:42 #12
Du kan jo prøve at bytte bøger med dine studerende? Det gjorde jeg selv for nu efterhånden lang tid siden, da jeg selv var studerende. Studiebøger kan være så vildt dyrt at man tror det løgn.

Hvis du står og skal købe nye bøger så lad være med at købe i dit studiets boghandel men køb altid din bog over nettet på amazon eller bookdepository. Mange studiebøger er jo på engelsk. omkring gode, sunde og billige retter så er der jo altid internettet som kan guide dig. Du kan også overveje at få dig et studiejob - mulighederne er uendelige.

dbh Thomas