Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 15:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Absurt slette metode?

I Komputer for alle, anbefaler de et gratis program til sikker sletning.

"Opgaven med at slette totalt klarer gratisprogrammet Eraser med bravour. Eraser overskriver data op til 35 gange (den såkaldte Gutmann-metode), hvilket er mere end nok til at sikre, at data fra filerne aldrig kan gendannes."

Eraser er et godt program, men at at bruge Gutmann metoden, er det ikke en vild overdrivelse? Jeg mener at have læst, at selv Gutmann undsiger den.
Er Schneier metoden ikke mere end rigelig?
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 15:53 #1
Ps. Man skal måske slet ikke gemme følsomme data på en SSD?
Avatar billede Slater Ekspert
29. maj 2019 - 16:17 #2
Det virker ret voldsomt, specielt eftersom det amerikanske forsvarsministeriums standard, 5520.22-M, kun skriver 3 gange som standard.

Generelt anbefales det ikke at benytte den slags på SSD'er, eftersom de slides af gentagne skrivninger til samme sektorer. I stedet bør man benytte kryptering af drevet, hvis man har tænkt sig at opbevare sensitive data der. Men er det for sent og har man brug for det nu, så ville jeg nok bare gå med en DOD 3-pass, og stole på at hvis det er godt nok til de amerikanske forsvarsmyndigheder, så går det nok også for mig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2019 - 16:22 #3
Her er lidt om Gutmann metoden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gutmann_method

Jeg vil sige, at hvis der er tale om virkeligt følsomme data, så vil det være mere sikkert at have dem på en ekstern HDD, der rent fysisk kan fjernes fra pc´en, eller også have de følsomme data på en CD/DVD. Bliver pc´en stjålet det man på den hvis der er tale om en intern HDD/SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2019 - 18:14 #4
Havde Eraser på pc for nogle år siden. Dengang lagde den sig i højreklik menu, og man kunne i indstillingerne vælge hvor menge gange den skulle overskrive. Tror jeg brugte 3 gange, men kan ikke huske det. Programmet Privazer kan også overskive filer man vil slette. Kan ikke huske hvor menge gange den gør det. Den ligger også i højreklik menu.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 18:35 #5
#2 Ja med mindre man er økonomisk kriminel, skulle det vel være nok.

#3 Eller en almindelig Sata, som kan tåle en Schneier (Vist 8 specielle gange?)

#4 Ja når man højreklikke på noget man vil slette, kommer der en option, med 10 forskellige slette muligheder. Den vælger der, vil så blive brugt hver gang, indtil man eventuelt vælger en anden.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2019 - 19:13 #6
1) hvis du er (har været) topchef i en storbank, så har du folk til at slette dine spor
2) hvis du er top-politiker, eller har ambitioner om at blive det, så destruer gamle diske (fysisk, klip den op i små stykker, og smid de brændte rester i flere containere fordelt verden rundt)
3) resten af os - hvis du surfer porno, og er noget - bank en hammer i disken, og smid den til skrot
4) vi andre - bare slet - er det en gammeldags hd, så åbn dyret og rids overfladen, er det en ssd, så igen - knald den én på lampen

er du ikke helt paranoia, så bare slet og smid ud - hvem i al verden skulle gide bruge tid på det... de kender ikke dig, og har ingen interesse i dig overhovedet.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 20:01 #7
#6 Hvis nogen kommer ind i din computer, så ved de jo hvem du er.
Men den tid er vist forbi, hvor man kunne forfærde nogen, ved at glo på porno.
En dansk politiker har så galt, lagt en valg annonce ind på verdens største pornoside. Så der ikke nogen grund til at smadre HDD for det. 😁
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2019 - 20:24 #8
Så, en alm formatering og evt sletning med at skrive nuller over det hele er rigeligt.
Jeg kan ikke se fidusen i, at man skulle købe et program til at forsøge at slette noget - men mindre det var fra en server hos CIA.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 20:33 #9
Formatering sletter jo ikke data, så er nullerne bedre, og der er Eraser rigtig god, og helt gratis. Vil dog selv foretrække 3X som foreslået.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2019 - 21:32 #10
Tak for jeres indlæg. 😊