Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2019 - 03:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Førtidspensionist og Lotto

Spørger om dette på vegne af en bekendt der ikke har computer.

Hvad sker der hvis en førtidspensionist (tilkendt førtidspension _før_ 2003, altså efter de gamle regler) vinder i lotto? Bliver der modregnet? Hvordan er reglerne?

Vi taler selvfølgelig ikke om en gevinst på fx. 50 mio., da det så selvsagt kan være lige meget hvad de gør ved pensionen - men om et beløb hvor det ikke er lige meget.

Jeg har uden held søgt svaret på nettet.

Foretrækker svar fra nogen der reelt VED noget om det. Vil helst give ordentligt svar tilbage. :)

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2019 - 09:12 #1
er det ikke en opgave for Ældresagen? https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/penge-og-pension/foertidspension
ellers beskæftigelsesministeriet.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2019 - 14:54 #2
Ældresagen. Måske. Men der er jo ingen brevkasse hvor man kan stillespørgsmål... Ringe på deres almindelig nummer og spørge om dét, vil jeg ikke. Er lidt for useriøst. Desuden skal man, så vidt jeg kan gennemskue, også være medlem. Så besvare de spørgsmål om _medlemsskabet_.

Jeg venter og ser om der kommer et svar fra nogen der kender reglerne. Hvis ikke, må han selv slås med det / beslutte om han tør spille eller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2019 - 14:55 #3
Beskæftigelsesministeriet.
Aner ikke om det "hører ind under" der.
Avatar billede Mikael Ekspert
31. maj 2019 - 15:05 #4
Førtidspension administreres af Udbetaling Danmark.
De burde kunne besvare spørgsmålet..

Fx.
https://www.borger.dk/pension-og-efterloen/Foertidspension-oversigt
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2019 - 15:14 #5
#3
Jeg vil da tro at en sag som denne hører under skatteministeriet.......
Der har de jo styr på tingene..... tror jeg nok ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
31. maj 2019 - 15:17 #6
#5 Nej Erik.. Se #4.. ;)

De besvare spørgsmål via telefonen eller mail.. ( De er vældig søde ) ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
31. maj 2019 - 15:22 #7
Formue indgår i beregningen af forskellige tillæg til førtidspension GAMMEL ordning.

Så ja.. En gevinst KAN have betydning.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. juni 2019 - 06:22 #8
Ingen grund til bekymring.
Risikoen for at vinde et beløb, der påvirker hans pension, er så minimal, at han roligt kan kalkulere den som nul-risiko ;-)