Avatar billede teis Seniormester
31. maj 2019 - 13:49 Der er 8 kommentarer

Tæl.hvis på flettede celler

Hej

Jeg har et stort ark, hvor jeg skal have en formel til at tælle hvor mange celler, hvor der stå kaffe, og ikke hvor mange gange der står kaffe.
Et af områderne er B3:P32
Når jeg bruger nedestående formel, så tæller den kun hvor mange gange der står kaffe, men ikke i hvor mange celler. Det skyldes flere cellerne er flettet.
=TÆL.HVIS(B3:P32;"=kaffe")

Når to celler er flettet sammen, så tæller formlen det kun for 1, men der har jeg brug for den tæller det for 2, fordi det er to celler der er flettet sammen hvor der står "kaffe". Andre steder er det tre celler der er flettet sammen hvor der står "kaffe", som så skal tælle for 3.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 14:05 #1
Jeg skal lige se om jeg forstår..
Kolonne1    Kolonne2      Kolonne3
Kaffe          Kaffe Kaffe    Kaffe
Kaffe          KaffeKaffe    KaffeKaffe Kaffe

Skal det tælle 6 eller 10?

Har du ikke de oprindelige celler som du kan tælle på?
Husk du kan evt. lave kriterie som ser om cellen indeholder kaffe:
=TÆL.HVIS(B3:P32;"*kaffe*")
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 14:54 #2
HVIS du er ude efter af finde alle forekomster og tælle HVER gang der står Kaffe i en celle, kan du benytte en Matrixformel:
=SUM((LEN(E5:E7)-LEN(SUBSTITUTE(E5:E7;"Kaffe";"")))/5)
=SUM((LÆNGDE(E5:E7)-LÆNGDE(UDSKIFT(E5:E7;"Kaffe";"")))/5)

HUSK for en sikkerheds skyld tast CTRL+SHIFT+ENTER for at godkende indtastning, så laves der en MATRIX formel, som har {} omkring.
I den NYESTE version (i hvert fald 365 installeret office) er det ikke nødvendigt...
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 14:55 #3
- og jeg glemte lige, formlen ER case sentisive, så du får ikke forekomster af
kaffe KAFFE kAFFE, men KUN Kaffe.

;0)
/Den Store Stygge.....
Avatar billede store-morten Ekspert
31. maj 2019 - 15:35 #4
Det kan du ikke.

Når du fletter flere celler, vises indholdet af kun én celle
(den øverste venstre celle til venstre)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. maj 2019 - 15:39 #5
Det her er et godt eksempel på, hvor for "Flet og Centrer" i Excel burde være forbudt. Flet og Centrer er noget bras.
Avatar billede store-morten Ekspert
31. maj 2019 - 15:42 #6
#5 Enig, Flet og Centrer, burde ikke tillades ;-)
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 15:47 #7
Tak Store-Morten, nu forstår jeg vist hvor vi skal hen.

Så kan man jo gribe til lidt programmering...

Opret et modul, indsær koden herunder i modulet.
Husk: filen skal gemmes som .XLSM eller .XLSB

'******************************************
Function CountCellsContainingText(SelectArea As Range, FindText As String)
Dim lngCounter As Long
Dim itmCell As Range
For Each itmCell In SelectArea.Cells
    If InStr(LCase(itmCell.Value), LCase(FindText)) > 0 Then
        lngCounter = lngCounter + itmCell.MergeArea.Cells.Count
    End If
Next
CountCellsContainingText = lngCounter
End Function
'******************************************

I en celle hvor du gerne vil have antallet skriver du så:
=CountCellsContainingText(E2:K8;"Kaffe")

Voila ;0)
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
31. maj 2019 - 16:00 #8
HAR også lige kastet en lille Video på YouTube
https://youtu.be/nbQtw5TrN0s
;0)