Avatar billede Jean Juniormester
31. maj 2019 - 14:54 Der er 9 kommentarer

Geninstallering af iMac

Hej

Jeg har solgt min iMac og i den forbindelse valgte jeg at slette harddisken og geninstallere macOS, men jeg får ikke lov at geninstallere macOS.

Den første fejl meddelelse jeg fik, var: amd-action:download product sp

Så læste jeg herinde, at jeg evt. kunne genstarte og i stedet for at holde tasterne command+R nede, så skulle jeg holde tasterne command+alt+R nede.

Det har jeg forsøgt (og også shift+command+alt+R), og nu får jeg en ny fejl meddelelse: "Dette emne er midlertidig utilgængelig".

Jeg har forsøgt med genstart et par gange og over to dage, men får samme fejl meddelelse.

Jeg har logget ind på min iCloud for at sikre brugernavn og password er korrekt, og det er det.

En mulig årsag kan være, at jeg fulgte en anden vejledning først, som anbefalede mig at fjerne computerens godkendelse fra kontoen og logge af logge af iTunes, iMesseges etc. og dette gjorde jeg, inden jeg slettede harddisk og forsøgte geninstallering.

Jeg er derfor i vildrede nu, i forhold til hvad jeg skal gøre. Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede INK Ekspert
01. juni 2019 - 10:22 #1
Du skriver ikke hvilken Mac og årgang. Det kan have betydning.
Generelt skal du følge anvisningerne fra Apple:
https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1599/10.13/mac/10.13

Ældre modeller kan måske ikke installere Mojave eller High Sierra direkte.
Avatar billede Jean Juniormester
02. juni 2019 - 12:11 #2
Hej Ink
Tak for dit svar.
Jeg er ikke så erfaren i Mac, men hjælper det hvis jeg siger det er en iMac og den er fra november 2011?
Dit link henviser til 3 metoder at geninstallere, afhængig hvilken version af Macos du ønsker. Jeg har prøvet alle tre løsninger, uden held.
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2019 - 13:50 #3
Jeg har engang oplevet problemer med installation af MacOS grundet datoproblem. Hvis din iMac har været ubrugt længe eller det lille batteri er dødt, så kan det ske.
Dette link fortæller hvordan du løser det:
https://bensmann.no/changing-system-date-from-terminal-os-x-recovery
Avatar billede Jean Juniormester
02. juni 2019 - 19:16 #4
Hej Ink

Jeg har nu prøvet ovenstående, men når jeg skriver Date i terminalen, så kommer dags dato frem, så desværre er det ikke der fejlen ligger.
Jeg håber du har flere skud i bøssen, og mere mod på at hjælpe, for jeg er virkelig på bar bund her..
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2019 - 20:11 #5
Ved salg/overdragelse af en Mac skal man gøre følgende
https://support.apple.com/da-dk/HT201065

Derefter starter du op og får billedet med diskværktøj frem
https://support.apple.com/da-dk/HT208496

Derefter sletter du din harddisk samtidigt med du formateret til APFS eller MacOS udvidet (journaled).

Derefter følger du anvisningen
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Bemærk de særlige forhold hvis MacOS Sierra ikke har været installeret.

Du skal ikke anvende dit eget AppleID, da du jo vil overgive/sælge den til anden person, der selv skal oprette sit eget AppleID.

Hvis det ikke virker, kan man installere fra et usb-medium. Jeg prøver lige at finde anvisningerne hertil senere.
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2019 - 20:17 #6
Her er metoden for installation efter download af MacOS på en anden Mac.
https://support.apple.com/da-dk/HT201372

Det er lidt mere teknisk, men absolut gennemførligt.

Hvis du går helt død i opgaven, så oplys dit postnummer, så må vi se om en Mac-kyndig bor i nærheden og evt. er villig til at hjælpe dig. Worst case er en Apple butik/service afdeling mod betaling.
Avatar billede Jean Juniormester
02. juni 2019 - 21:42 #7
Hej Ink

Tusind tak for dit svar (igen), som jeg vil forsøge at følge. Det kræver dog, at jeg får fat i en ekstern disk og en Mac, som jeg ikke lige har ved hånden. Oven i det har jeg et par rejsedage i de to kommende uger, så der går nok et stykke tid før jeg får muligheden. Jeg lover at vende tilbage til dig/tråden, uanset om det virker (og i det tilfælde at markere det som en løsning) eller ikke virker.
Avatar billede Schachtone Seniormester
03. oktober 2019 - 13:22 #8
Virkede det ?
Avatar billede Jean Juniormester
13. oktober 2019 - 21:22 #9
Hej Schachtone

Jeg fik aldrig testet det af. Jeg solgte i stedet computeren til ham jeg købte den af i tidernes morgen, og jeg ved han fik den op og køre.