Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. juni 2019 - 16:31 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

Vedrørende driveropdateringer

Har nogen erfaring med Tweakbits "driver updater" til windows 10 version 1903
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2019 - 17:03 #1
Generelt så får man mange gange andet software installeret på computeren når men installerer disse programmer.
Jeg hælder derfor til at bruge de officielle sider fra producenterne til hardwaren.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2019 - 17:23 #2
Ved ikke om dette er relevant nu da den her er fra 2016:
https://forums.malwarebytes.com/topic/190111-removal-instructions-for-tweakbit-driver-updater/
Men endnu en grund til jeg ikke henter og installerer sådanne programmer. Denne her koster vist også penge ikke?
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. juni 2019 - 17:48 #3
Jeg havde en ældre Tweakbit driver-updater på et usb-drev, men da jeg besøgte mappen kom mit nyligt installerede Stofa SafeSurf antivirus program og ville have jeg slettede dette gamle program på grund af tvivlsomt indhold og det valgte jeg så at slette.

Derefter kørte jeg det nye tweakbit driver updater og det skete uden indsigelser fra mit antivirus program.

Det nye tweakbit program virker meget professionelt og jeg kunne få lov til at tage backup af alle de relevante drivere uden at købe programmet, men scanning og fundne nyere drivere kunne jeg ikke komme af sted med at installere noget af uden at skulle registrere først og der stoppede festen så.

Malwarebytes har jeg prøvet, men kan ikke rigtigt lide det og så koster det jo også noget hvis man vil have pro udgaverne.

Jeg har netop lavet en ren nyiinstallation af windows 10 til 1903 version og mener at hvis der findes drivere af nyere dato såmå de være værd at få fat i.

Men jeg er i tvivl og er lidt forsigtig fordi lige nu kører mit windows fint og det vil jeg ikke rigtig ændre på uden at være mere sikker på det jeg gør.
Avatar billede Slater Ekspert
01. juni 2019 - 17:50 #4
Jeg forstår heller ikke helt fascinationen med driver updater software i disse dage. Man skal virkelig have noget specielt hardware før det er nødvendigt. For langt de fleste mennesker er det virkelig højst en grafikkortdriver der kræver opdatering.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. juni 2019 - 17:55 #5
Noget jeg ikke helt forstår er at når man laver en ren nyinstallation af windows 10 og bagefter kører en driver-update-scanning så finder programmet måske 10-20 drivere der kan opdateres og påstår at med en proudgave kan der opdateres yderligere måske 10 drivere.

Men når styressystemet kører fint uden fejlmeddelelser så skal man vist være ret forsigtig med at ændre på det.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2019 - 20:29 #6
Jeg har prøvet med et par automatiske driver-updates - det dur så ikke hos mig (100% ikke) da jeg fik kastet drivere på andre sprog ind - jeg venter på den danske oversættelse, og vil IKKE have en fra usa/kina/whatever i stedet for. Dem, jeg har testet, kører på versionsnummer alene, og tjekker ikke på sprog  - det er noget klamp.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
01. juni 2019 - 23:15 #7
claes57

Jeg har lige afsluttet en installering af Malwarebytes gratis prøveversion. Programmet fandt under scan 400-500 filer den satte i karantæne og som jeg valgte at slette.
Den fjernede 3 programmer 1.) Driver-Updater fra Tweakbit - her var et hav af filer
2.) Advanced System Care 12 og
3.) Driver Booster version 6.4 fra IObit

Herefter installerede jeg efter råd på nettet Hitman Pro Alert som installeres til at køre i baggrunden efter genstart af windows og uden programgenvejsikon på skrivebordet.

Men den opretter et ikon under skjulte programmer på proceslinien og højreklikker man på dette ikon får man nogle valgmuligheder og kan skanne for evt. infektioner.
Programmet kan køre sammen med andre antivirusprogrammer..

Efter et lille stykke tid kommer den med en rapport og en liste over programmer man kan ignorere eller slette (meget professionelt) Man får lov at vælge en 31 dages gratisversion hvorefter programmet vist skal købes med licens.

Jeg tror ikke man kan komme udenom at skulle betale lidt for at få den fornødne beskyttelse og indtil nu har det virket godt for mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2019 - 00:07 #8
Købe programmer skal jo gøre opmærksom på sig selv. Derfor den scanner og siger den finder 20 drivere den kan opdatere. Men hvad opdaterer den med???
Du har ikke en chance for at vurdere hvad der kommer ned på computeren. Malwarebytes som jeg beskrev er et fint program. Man behøver ikke have pro udgaven hvis man færdes med fornuft på nettet. Jeg har brugt et program til drivere før i tiden, Det hedder Slimdrivers. Det findes i både pro og gratis udgaven, og det kan også tage backup af drivere hvis det ønskes uden at købe det. Har brugt det nogle få gange hvor jeg ikke lige kunne opsøge driver til en hardware. Jeg holder mig dog helst fra dem.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 01:20 #9
220661
Ekspert

Slimdrivers har jeg downloaded og kørt, men mit malwarebytes program nappede den og satte det i karantæne, så det er lidt af en jungle at hitte ud af hvad der er sikkert eller ej.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2019 - 07:48 #10
Ja Slimdrivers har nok også nu mere med i pakken end man ønsker. Generelt er det bare sådan for disse programmer der lover de kan udføre mirakler på computeren :-(
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 08:59 #11
Jeg har nu fundet et program til opdatering af hardwaredrivere på computeren.
Det hedder Driver Support fra  https://secure.driversupport.com

Det virker meget professionelt og fandt min  computerhardware og motherboard etc. omgående. Men jeg kan ikke downloade nye drivere uden at købe programmet, men det koster kun $9,99 - altså under 70 kr. Det installeres under skjulte ikoner på proceslinien og der er en menu ved at højreklikke med musen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2019 - 09:29 #12
#11
Ikke et program jeg vil bruge penge på. Programmer til den pris er fyldt med 3 part software som kører i det skjulte.

Tog mig få sekunder at finde dette:
https://geeksadvice.com/remove-driver-support-free-uninstall-instructions/
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2019 - 10:04 #13
Vedr de 9.99$ Link i #12 skriver Driver Support is a PC program that promises to update Windows drivers for 9.99$ per month.
Bemærk lige 'per month' så 850kr pr år. Voldsomt.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 10:07 #14
220661 Ekspert,,

Tak for henvisningen med linket. Driver Support er tilsyneladende et mistænkeligt program og man skal åbenbart abbonere på det. Programmet er nu afinstalleret og jeg vil indtil videre holde mig til windows enhedshåndtering for evt. opdatering af drivere.

Mit windows kører fint som det er nu og det skal jeg ikke have ødelagt igen.

Tak for linket
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2019 - 10:09 #15
#14 Velbekomme.
Men hvorfor lukker du så ikke med den advarsel jeg lagde i #12??
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 10:14 #16
Jeg er nybegynder og ved ikke rigtigt hvad der menes med at lukke, men nu har jeg klikket på "Marker som en løsning" så går det vel i orden.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2019 - 10:16 #17
Ja det er fint :-)
Formålet er jo at advare, og det har du klaret fint nu :-)