Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 12:55 Der er 17 kommentarer

Graf ud fra data i kolonne

Hejsa

Jeg har en graf hvor X-aksen er i A2:A31 (Maj 2019...oktober 2021) og værdierne står i B2:B31.
Der står kun noget i kolonnerne B2:B3 - endnu. Grafen bliver lidt træls at se på, når der ikke er noget i alle cellerne i kolonne B. Så hvordan får jeg grafen til kun at vise dataværdier der er indhold i?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2019 - 13:04 #1
Lav A2:B3 som en tabel. Grafen vil automatisk udvide sig efterhånden som du fylder data i rækker neden under række 3.
Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 13:43 #2
Den løsning dur ikke, da det er beregninger fra andre celler.
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 14:29 #3
Den er nu god nok som XL-Entusiast skriver, en tabel er løsningen

Opret en tabel for alle dine data, men kun de rækker som har data.
Tabellen vil selv udvide efterhånden som der tastes

Marker evt titel kolonne og data kolonne, opret diagram

Voila ;0)
Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 14:39 #4
Det er umiddelbart en god ide, men så kommer jeg til at udvide den manuelt, med mindre I kan komme med en god ide til hvordan den udvides automatisk. :-)
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 14:42 #5
Se videoen, den udvider automatisk når du tilføjer data i ny række, det er en af de cool ting ved tabeller.
Opret evt. tabel ved at markere en celle i data listen, og tast CTL+T, husk at vælge om der er overskrift i første række.
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 14:43 #6
https://youtu.be/uLSfpeLiCd0
ser ikke ud til den kom på....
Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 14:46 #7
Men som jeg skriver tidligere, så skriver jeg ikke direkte i tabellen eller i rækken neden for. Det er en udregning der foregår på et andet ark, som gengives i kolonner for at vise grafdata overskueligt.
Derfor må jeg, hvis jeg går efter jeres forslag, som er bedre end mit, men ikke 100% god, så må jeg manuelt udvide tabellen.
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 14:49 #8
Det vil sige, du har rækker til data, men vil kun lave diagram ud fra de rækker som har data?
Har du så et 0 i de celler der ikke har data endnu?
Kan du ikke lave et eksempel?
Det er ofte super svært at forklare problemet, og dermed at løse det uden at have et eksempel til rådighed.
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 15:14 #9
Du skal sikkert ud i noget navngivning med dynamisk område.
se evt. her: https://trumpexcel.com/dynamic-chart-range/
Det vil virke hvis du laver en HVIS/IF formel som returnerer tal hvis der er data, og "" hvis der ikke er data, så du i Navngivningen kan referere til celler som indeholder tal (Tæl/Count)
Kan du ikke være rar at oplyse om du anvender DK eller UK Excel.

:0)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2019 - 17:36 #10
Du behøver ikke manuelt udvide tabellen.

https://www.dropbox.com/s/jb2ercxndq72l0w/Graf.xlsx?dl=0
Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 18:41 #11
xl-Enthusiast> tak for forslaget.
Som jeg læser det, så skal jeg indtaste dato i T7 og en værdi i U7. Så vil dato og værdi komme i B7 og C7 og grafen vil udvide sig med ekstra værdi.

Alt virker når jeg tilføjer i T7 og U7, men når jeg går videre til T8/U8, virker det ikke.
Hvad er det der gør i grafen at det virker ved T7/U7? Jeg kan ikke se nogen speciel formel i grafen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2019 - 19:10 #12
Jeg kan ikke genskabe det du problem du beskriver. For mig udvider grafen sig fint når jeg taster i T8/U8, T9/U9 og så videre.
Avatar billede h_s Forsker
02. juni 2019 - 19:19 #13
Hmm. Har lige opdaget at eneste årsag til at den virker på T6/U6 er at de var med i datasættet i grafen.
Jeg bruger Office til Mac, så måske er det derfor. Jeg prøver lige på en Windows maskine :-)
Avatar billede Den Store Stygge ;0) Seniormester
02. juni 2019 - 20:13 #14
Kunne være du har brug for dynamiske navngivne områder, se her:
https://youtu.be/fp980SlGOQ8
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juni 2019 - 21:21 #15
Avatar billede h_s Forsker
03. juni 2019 - 08:19 #16
XL-Enthusiast> det virker som forventet når der er datoer. Hvis jeg ændre det til måneder eller andet virker det ikke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juni 2019 - 08:26 #17
Kan du ikke konkret vise (bedst ved at uploade en fil til Dropbox) hvad du har og hvad du ønsker. Hvis du havde startet med det, kunne du formentlig have fået et brugbart svar med det samme i stedet for at det skal udstrække sig til op mod 20 meddelelser?