Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 13:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Filstinavne over 255 karakterer

Er der nogen her der har erfaring med backup til usb-harddisk og man får nogle meddelelser om at backup mislykkedes for nogle filer på grund af at filstinavne overskrider en grænse på 255 karakterer.?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2019 - 13:41 #1
Burde ikke være et problem hvis usb'en er FAT32 formateret.
Men hvis behovet er der, så pak filerne i en zip-fil, og gem den - man kan godt hive en enkelt fil ud fra en zip-fil uden at pakke det hele ud.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. juni 2019 - 14:20 #2
Formater din USB Disk som NTFS
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 15:51 #3
Ja det er godt med nogle gode råd, men om det skal være NTSF eller FAT32 spiller vel ingen rolle. Desuden er drevet formateret i NTSF fra nyt og det virker som det. skal bortset fra at jeg har lidt problemer med at konfigurere backupplanen i dets toolkitprogram fordi jeg ikke helt forstår fremgangsmåden i toolkitprogrammet.

Men nu vil jeg lige finde min korrespondance frem med Seagate supportteam, så det kommer jeg med ved næste indlæg.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. juni 2019 - 16:16 #4
Hverken Filer eller filnavne kan være så store i Fat32
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 16:20 #5
Udpluk af Seagate supportsvar gav dette svar på engelsk:

If I understood correctly, sometimes the backup fails and it gives you a message of long file path, is that correct?
This is more Windows related than with your drive. However, I believe I have the solution for this issue and you can kindly check below.

The Windows impose a maximum filename length such that a filename, including the file path to get to the file, can't exceed between 255-260 characters.
The attempts to read these files for backup will fail because Windows doesn't know how to handle the file.

- Substitute the folder that has a long file path with a drive letter (thereby shortening the overall character count for the  files contained in the folder)
- Copy or move the files out of the folder into another folder that won't violate the limit
- Delete the mapped folder

You can substitute a specific folder path with a drive letter using the Windows Command Prompt (Start > All Programs > Command Prompt) and the subst command. The command follows the format

Thank you for contacting Seagate Support and getting back to us with that information.
Regarding your email, there is no such possibility in ToolKit since it is a backup and mirroring software, it does not have the ability to identify the file path length.

In this case, you should go to the File Explorer and do it manually. There are also third party softwares that can automatically identify this for you, but Seagate cannot recommend since we never test them.

  *****************************************

Det med <substitute> har jeg ikke rigtig kunnet bruge til noget. Derimod har jeg nu fundet et program der kan finde filer med lange filstinavne på over f.eks. 256 eller evt. 200 karakterer < https://sourceforge.net/projects/tlpd/ > og der laves en komplet rapport over de fundne lange filstinavne som jeg så enten har slettet eller forkortet ned manuelt i min browser og har haft fred et stykke tid.

Men nu er fejlmeddelelsen begyndt nogle gange igen og kører jeg programmet igen så sladrer det nu ikke i rapporten om filer med de for lange filstinavne.

TLPD programmet kommer med en rapport efter hver skanning over filernes navne og placering over den fundne karakterværdi på mit C-drev og 2 ting har jeg fundet ud af .
1.) Det er typisk cache filer fra google browseren placeret under c:\Users\arcke\AppData\Local\  mappen som normalt er skjult
2.) Udover det havde jeg ganske få filer med for lange filstinavne som jeg manuelt redigerede ned til under grænsen på 254 karakterer og med held

Men nu er fejlmeddelelserne begyndt at komme igen, godtnok ikke så tit som før, så noget har det hjulpet.
Ifølge seagate support, så er det et windows problem som jeg har læst på nettet om at microsoft ville rette op på med den nye opdatering af windows 10. Men det er ikke løst med den seneste  version af windows 1903
Avatar billede milter Ekspert
02. juni 2019 - 19:52 #6
Har du hørt om det her? :

https://www.howtogeek.com/266621/how-to-make-windows-10-accept-file-paths-over-260-characters/

Og, som howtogeek selv skriver: "Standard warning: Registry Editor is a powerful tool and misusing it can render your system unstable or even inoperable.

Altså: Pas rigtigt godt på med enhver form for ændring i regedit. Hvis du gør det forkert, risikerer du at stå med en ubrugelig PC.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2019 - 19:58 #7
og du vil gemme google-cache fordi???
Andre (fx mig) sletter cache for at rydde op på disken - hvis jeg møder noget i min surf på nettet, som ser interessant ud, så gemmer jeg link til siden i browseren selv - med en beskrivende titel i en mappe, der er relevant (bil/hus/it/økonomi osv). Aldrig nogensinde ville jeg gide se en cache igennem for at gense data fra en side - det ligger jo i en pærevælling.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
02. juni 2019 - 20:30 #8
milter
Ja jeg har netop fundet en løsning tror jeg nok
    https://www.dev2qa.com/how-to-enable-win10-long-file-path/

claes57
Nej jeg vil bestemt ikke gemme cache i chrome jeg har slettet cache flere gange men det har ikke hjulpet på mit problem, der blev ved med at komme fejlmeddelelser fra backupprogrammet og Jeg er spændt på nu om det stopper mine 0fejlmeddelelser ved backup
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
04. juni 2019 - 10:31 #9
Nu har jeg fundet ud af hvordan jeg skal håndtere problemet med de lange filstinavne over 256 karakterer

1.) https://www.dev2qa.com/how-to-enable-win10-long-file-path/

Her skal værdien sættes til 1 så Windows 10 NTSF systemet accepterer de lange filstinavne men hvor meget det reelt betyder ved jeg jo ikke

2.) Min fejlmeddelelse om at mit toolkitprogram til mit Seagate usb diskdrev - "at backup fejlede for nogle filers vedkommende på grund af overskridelse af 256 karakterer" har jeg fået support til hos Seagate.

Ifølge Seagate support så kan deres toolkitbackupprogram ikke håndtere de lange filstinavne på destinationen og derfor kommer programmet med fejlmeddelel´ser hele tiden.
Om "destinationen" forstod jeg i første omgang ikke rigtigt hvad det i grunden betød,
Men det handler om at det er det drev eller mappe hvor filerne er kopieret hen til det handler om, og værktøjet er altså begrænset til disse 256 karakterer og det kan der ikke rigtigt laves om på.

Deres hjælp til mig gik ud på at deres toolkitprogram dog kunne vise en rapport over de fundne filer på drevet både systemfiler der var skibbet og de filer der var backup af og filerne med de lange filstinavne.
Ved at klikke på filens mappenavn i værktøjsliniens kolonne kom der en ny rude op der viste selve filen på drevet.

3.) Derved kunne jeg med lidt held finde en fil som havde inficeret drevet og det var nogle mails jeg har koperet til mine drev "[*.eml]" der var flere forekomster af filen på mine drev fordi jeg ukritisk havde kopieret mapperne og den slettede jeg så uden at det hjalp ret meget i første omgang.

Men så søgte jeg efter *.eml filer på computeren med min browser og fandt flere forekomster af filerne der befandt sig på alle mine drev og jeg valgte at slette dem med browseren og også at forkorte mapperne det jeg kunne..

Herefter kører min backup til usb-drevet nu uden de irriterende fejlmeddelelser