Avatar billede Apex Praktikant
08. juni 2019 - 09:09 Der er 4 kommentarer

Validering af formularer i Bootstrap

Hej

Jeg er lige startet op på en hjemmeside med forståelse af html/css/mysgli. Da det er vigtigt med et godt responsive webdesign, troede jeg, at det var optimalt med anvendelse af Bootstrap. Jeg tænkte det burde spare mig en del tid. Dog startede jeg i går at lave mine formularer, da ville have styr på databasen og formulardata.

Mit spørgsmål er så, er det virkelig korrekt, at der er elendig validering af formulardata i Bootstrap, eller er det bare mig, der gør noget forkert?

Jeg har søgt en del på nettet/Youtube, og jeg forstår det som om, at de fleste anbefaler man benytter JavaScript.

Er der ikke nogen ordentlige guides til validering af formularer  i Bootstrap?
Avatar billede Slater Ekspert
08. juni 2019 - 09:30 #1
Validering af forms er indbygget i HTML nu til dags, der er sjældent brug for Bootstrap eller noget andet på front-enden. Men hvad er det præcis du vil have til at ske?
Avatar billede Apex Praktikant
08. juni 2019 - 09:57 #2
Det er den helt simple validering jeg ønsker, med hvilke tegn/antal tegn der må/skal bruges - fx @ i e-mail adressen.
Avatar billede Slater Ekspert
08. juni 2019 - 10:45 #3
Det er som sagt indbygget i moderne HTML. Hvis du bare siger required type="email", så validerer den for e-mail-adresser. Hvis du helt selv vil bestemme hvilke tegn der må være (hvilket er en dårlig idé), kan du bruge pattern. Hvis du f.eks. siger:

<input type="email" pattern="^.*@.*\.dk$" required>

Så godtager den kun .dk e-mail-adresser.
Avatar billede keysersoze Guru
08. juni 2019 - 12:43 #4
Jeg er - delvist - enig med slater. Du kan "validere" meget med almindelig HTML med det er efter min mening sjældent godt nok og da Bootstrap primært er et design-framework skal du efter min mening enten selv håndtere validering eller finde et egentligt library til det og endelig så undgår du ikke validering serverside alligevel - for at undgå dobbeltvalidering kan man i nogle situationer lade det meste af valideringen foregå serverside men via AJAX håndtere det på en måde så det alligevel foregår smooth.