Avatar billede 450025 Ekspert
13. juni 2019 - 13:37 Der er 3 kommentarer

Er ikke det Nasjonal Rett?

Finnes der ål i Susåen ved Nestved Herlufsholm enda?
https://ibb.co/T8HTQnZ
Denne finnes vel  heller ikke er bare i Norge tror jeg, har spurt her i Thailand men svaret her var nei.
Se vidio.
https://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhrwqL0R89lbJ7J0tE
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2019 - 19:24 #1
Det er frankrigs skyld. De er tossede med dem, der kaldes 'glasål' som er årets yngel, der kommer fra sargassohavet - de fisker dem op mens de er på vej til os for at vokse sig store. Så generelt en stor tilbagegang i bestanden.
Avatar billede prox1 Forsker
19. juni 2019 - 14:04 #2
De europæiske ål er så truet, at alt fiskeri på ål burde forbydes. Det er dog langt fra sikkert at det ville redde ålen.
Der er mere om ålen vi ikke ved, end hvad vi ved.
'Vi' har smidt mænd på månen (håber jeg inderligt at du tror på..) 'Vi' har smidt sateliter ud og møde kometer, men VI har stort set ikke en dyt viden om hvad ålen gør efter den er blevet kønsmoden!
Når der ikke er nogen ordentlig viden, så er der heller ingen muligheder for at forstå, hvad det er der knuser bestanden. Glasål fiskeri er naturligvis totalt bestandsødelæggende. At fjerne individer før de har gydet er idioti, og er for langt de fleste arter af fisk ulovligt, og kontrolleret ved mindstemål, men ålen nyder ikke en sådan beskyttelse. Ligeledes har det ikke været muligt at komme til enighed om totalfredning. Eneste lyspunkt er, at den new-zeelandske ål stortrives. Det er dog kun godt nyt for gourmet'er. Ålens fremtid som art i europa, er særdeles usikker!
Avatar billede 450025 Ekspert
19. juni 2019 - 14:41 #3
Stor Takk prox1 for din post husker bare som guttunge den strien med ål  husker også det var et kjærkommen tilskott til min gamle Far, kronene var små den gang.

Som lærling i byggfag et lite firma + min Far  en gang i året var der fest på det store Godset,vi ble var altid invitert ja selv fattigfolk ble bedt,  Stekt ål var delikatesse det å Ålborg Akjavith i massevis jeg fikk da forklart dette er Nasjonalrett.

Den er på Sørlandet i Norge også, for meg fortsatt en delikatesse, for Nordmenn glem det vi spiser ikke slanger. Eller ål kald det hva du vil . Navnet kom på banen her i Thailand et ukjent fenomen.  Og da dukka gamle minner opp fra mine barneår og som ungdom.
Helt ærlig Takk for du svarte meg minner har jeg men den tiden er nå borte.
Var det feil og spørre jeg la det under Debat tror jeg,  Takk til deg også claes57 også du vet så masse så  jeg retter Takk til deg også.