Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
14. juni 2019 - 15:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Undersøge om der er tekst i flere celler

Hej Eksperter.

Jeg har oprettet en tabel ma  AB92, hvor jeg har standard tekst i en kolonne, og afvigelser fra forskellige samarbejdspartnere i andre kolonner. Nu mangler jeg en formel der undersøger om der er tekst i cellerne, række for række, og returnerer "Ja" eller noget andet, hvis der er tekst i blot en af cellerne i en række, og enten tom eller nej i modsat tilfælde.

Mine sparsomme evner rækker åbenbart ikke rigtig til at finde en formel der virker, håber der er nogen her der kan hjælpe?

DbH

Morten
Avatar billede store-morten Ekspert
14. juni 2019 - 15:45 #1
Test på A1:

=HVIS(CELLE("type";A1) ="b";"Tom";HVIS(CELLE("type";A1) ="l";"Tekst";HVIS(CELLE("type";A1) ="v";"Andet")))
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
15. juni 2019 - 06:53 #2
hej Store-Morten

Tak for dit svar.

Jeg kan ikke lige gennemskue det du skriver, det jeg vil løse er egentlig dette:

Hvis der er tekst (indhold) i enten A5 eller i A7, eller i A9 eller i flere/alle, så skal der returneres ja (eller 1 hvis det gør det lettere), ellers skal cellen forblive tom (eller 0 hvis det er lettere.

Sidder med pegepladen, så jeg kan ikke lige indtaste det du skriver, men det giver ikke et billede i mit hoved når jeg ser det
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2019 - 07:22 #3
Formlen tester om celle A1 indeholder tekst eller om den er tom eller indeholder andet (tal, formel eller dato)

Du kan prøve:
=TÆLV(A5;A7;A9)
Som tæller celler der ikke er tomme.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2019 - 07:31 #4
=TÆLV(A5;A7;A9) Vil give: 0 til 3

Pakket ind i en HVIS formel kan du få: Ja eller Nej
=HVIS(TÆLV(A5;A7;A9)>0;"Ja";"Nej")

Eller: 1 eller 2
=HVIS(TÆLV(A5;A7;A9)>0;1;2)

Eller: Ja eller "tom"
=HVIS(TÆLV(A5;A7;A9)>0;"Ja";"")
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2019 - 07:39 #5
Udfordring er at TÆLV også tælle celler med formler der giver: "tom"
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
15. juni 2019 - 09:19 #6
Hej Store-Morten

Det virker, mange tak
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juni 2019 - 09:29 #7
Velbekomme