Avatar billede Vahid Mester
15. juni 2019 - 20:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Defekt harddisk

Hej Folkens. Jeg har en ødelagt ekstern harddisk. Dvs. at den popper ikke frem når den tilsluttes. Selv skiven i harddisken køre heller ikke rundt. (har åbnet den) Men vil gerne se om jeg kan få filerne ud. Harddisken ryger ud bagefter. Nogen forslag?

Jeg takker på forhånd.

har forsøgt med disk drill og Find and mount program, uden held.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 20:42 #1
Det tror jeg du kan glemme hvis du har åbnet en harddisk uden at tænke på det skidt der kommer på pladerne. Sådanne diske skal åbnes i helt strøv frit miljø.
Avatar billede Vahid Mester
15. juni 2019 - 20:48 #2
Den er åbnet på en fin og renlig måde :) Problemet er at selve disken ikke køre rundt.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 20:57 #3
Kan jeg forstå den ikke gør. Men hvorfor har du åbnet den inden du har testet den evt i en stationær pc som slave eller i en harddisk dock. Det kunne jo være kabinettet disken sad i der var defekt.
Og nej det miljø du kan lave er ikke rent nok ;-)
Avatar billede Vahid Mester
15. juni 2019 - 20:59 #4
Er forsøgt med dock, på Pc. Hjalp intet. Først efter jeg åbnede den, kan diverese programmer finde den. Det nok ikke det mest optimale miljø nej, men i forhold til at jeg kun skal have filerne og ikke bevare disken, er det ok ville jeg mene
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 21:02 #5
Har du prøvet at scanne med Recuva på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 21:09 #6
PhotoRec og Testdisk kunne også være en mulighed. Har dog ikke lige prøvet disse.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2019 - 21:20 #7
Helt enig med #1. Hvis du har åbnet disken, så du kunne se den blanke skive, så er den færdig. Støv, også så fint, at man ikke kan se det, virker som grus på skiven.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. juni 2019 - 21:59 #8
Tror også den er 100% ødelagt pga. at du åbnede den. Øv!

Et gammelt trick til harddiske som sidder fast, er et lille slag i siden.
Så kan disken måske  komme i omdrejninger igen.
Olien udtørrer med tiden, men hvis man er heldig kan man få den til at spinne igen.

Prøv!  Du har måske et tini mini lille bitte håb!
Avatar billede Vahid Mester
15. juni 2019 - 22:23 #9
Det er indtil videre lykkedes mig at få skiven til at dreje rundt uden problemer.

Problemet er at mit system ikke kan finde den.

Det virker til at den køre som den skal.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 23:27 #10
Jo men det gavner jo ikke at pladerne kører rundt hvis læsearmen ikke er på den rette placering i forhold til pladerne. Er bange for du selv har givet den døds stødet ved at åbne den.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 23:37 #11
Eksempel:
Afstanden mellem læsearmen og pladerne er ca 3 nanometers afstand. Det svarer til ca 1/2000 del af tykkelsen på et menneskehår.
Det er i de tolerancer der arbejdes med i en harddisk. Jeg kan så ikke forstå at du kan tro at du bare kan åbne den på køkkenbordet og at det skal kunne gå godt??
Der er jo en grund til man betaler i tusindvis af kroner for at redde data hos IBAS og andre der udfører disse jobs.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2019 - 23:38 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2019 - 12:07 #13
Hopper af her.